ГЕНДЕРНИЙ ПІДХІД У БЮДЖЕТНОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • О.П. Цюпа Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки, кафедра фінансів, вул.Шевченка, 57, м.Івано-Франківськ, 76018 https://orcid.org/0000-0002-6751-8838
  • О.С. Кондур Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки України, Педагогічний факультет, вул. Шевченка,57, м. Івано-Франківськ, 76018 https://orcid.org/0000-0001-9342-1127
  • М.М Василюк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018 https://orcid.org/0000-0001-7372-4382

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.18.288-297

Ключові слова:

гендерний підхід, бюджений процес, гендерний бюджет, гендерне бюджетування, гендерно орієнтований підхід в бюджетному процесі, сталість гендерного бюджетування

Анотація

Стаття спрямована на дослідження сутності та переваг застосування гендерного підходу в бюджетному процесі. Адже, сьогодні Україна перебуває на шляху реформ і перетворень, прогрес від яких дуже відчутний. Одним із важливих напрямів є реформування системи управління державними фінансами. Реформування системи державних фінансів на основі застосування інноваційних інструментів є важливою складовою – фундаментом стійкого розвитку України. Гендерний підхід і є тим новітнім інструментом, який враховує широке коло питань, вирішення яких створює рівні можливості для всіх членів суспільства і забезпечує справедливий розподіл коштів платників податків між жінками і чоловіками та/або їх групами. Застосування цього інструменту передбачає включення гендерних аспектів до програм, що фінансуються з бюджету, що дозволить зробити видимим те, як по-різному заходи бюджетних програм впливають на людей залежно від їх статі, віку, місця проживання, а також дозволить виміряти вплив цих заходів на скорочення ґендерних розривів. В процесі дослідження визначено переваги застосування гендерного підходу бюджетного процесу, зокрема: це підвищення якості публічних послуг для населення, оскільки визначаються чіткі орієнтири на конкретного споживача; підвищення темпів економічного зростання та скорочення бідності, а також ефективне використанню бюджетних коштів. В статті запропоновано і напрямки забезпечення сталості застосування цього інструменту в Україні: продовження роботи щодо інституціоналізації гендерного бюджетування, поширення процесу застосування цього інструменту на усіх головних розпорядників коштів державного та місцевих бюджетів та підвищити доступність та якість даних із розбивкою за статтю. Таким чином, Уряду потрібно і надалі продовжувати процес інтеграції гендерного підходу в бюджетний процес, що дасть можливість державі на належному рівні виконувати соціальну функцію та забезпечити сталий розвиток Україні, а також прискорити інтеграційні процеси та сприяти імплементації кращого світового досвіду у досягненні гендерної рівності в національну практику.

 

Біографії авторів

О.П. Цюпа , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки, кафедра фінансів, вул.Шевченка, 57, м.Івано-Франківськ, 76018

кандидат економічних наук

О.С. Кондур , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки України, Педагогічний факультет, вул. Шевченка,57, м. Івано-Франківськ, 76018

доктор педагогічних наук, кандидат економічних наук, професор, директор Педагогічного інституту

М.М Василюк , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерствo освіти і науки України, кафедра обліку та оподаткування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018

доктор економічних наук, доцент, професор кафедри обліку і оподаткування,

Посилання

1. Kolodii, M., Kyselova, O., Riabushenko, N., and O. Tsiupa. Application of gender-oriented approach in the budget process: textbook. Kyiv, Vivario, 2020.
2. Some issues of ensuring equal rights and opportunities for women and men: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 9.10.2020 №930. The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/930-2020-%D0%BF#Text. Accessed 10 May 2022.
3. Procedure for evaluating the effectiveness of budget programs by the main managers of state budget funds: Order of the Ministry of Finance of Ukraine of May 19, 2020 № 223. The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0646-20#Text. Accessed 10 May 2022.
4. On Ensuring Equal Rights and Opportunities for Women and Men: Law of Ukraine of September 8, 2005. The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15.Accessed 10 May 2022.
5. On approval of the State Strategy for Regional Development for 2021-2027: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of August 5, 2020 № 695. The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-% D0% BF # Text. Accessed 10 May 2022.
6. On approval of the Methodology for developing, monitoring and evaluating the effectiveness of regional development strategies and action plans for their implementation: Order of the Ministry of Regional Development of Ukraine dated 31.03.2016 № 79. The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws / show / z0632-16 # Text. Accessed 10 May 2022.
7. On approval of Methodological recommendations for the implementation and application of a gender-oriented approach in the budget process: Order of the Ministry of Finance of Ukraine № 1 of 02.01.2019 The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0001201-19 / print. Accessed 10 May 2022.
8. Order of the Ministry of Finance of Ukraine "On reviews of state budget expenditures" of October 23, 2019. № 446 The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1277-19#Text. Accessed 10 May 2022.
9. On the performance indicators of the budget program, Order №1536 of the Ministry of Finance of Ukraine, dated December 10, 2010. The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1353-10#n15. Accessed 10 May 2022.
10. On approval of the Strategy for reforming the public financial management system for 2017-2020: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of February 8, 2017 № 142-r. The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/142-2017-%D1%80#Text. Accessed 10 May 2022.
11. On approval of the Strategy for reforming the public financial management system for 2022-2025 and the action plan for its implementation: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of December 29, 2021 № 1805-r. The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-2021-%D1%80#Text. Accessed 10 May 2022.
12. Tsiupa, O., and D. Popova. “Application of gender budgeting in budget and tax policy.” Youth Tax Congress: collection of abstracts (Irpin, May 20, 2020). Irpin, University of the SFS of Ukraine, 2020, pp.671-675. Accessed 10 May 2022.
13. “Beijing Declaration and Platform for Action.” United Nations, 1995, www.un.org/womenwatch/daw/beijing/platform/. Accessed 10 May 2022.
14. “Gender Budgeting and Gender Equality Indices.” International Monetary Fund, www.imf.org/external/datamapper/datasets/GD. Accessed 10 May 2022.
15. PEFA Assessment of Gender Responsive Public Financial Management, 2021, www.pefa.org/node/4411 (Accessed 10 May 2022).
16. “Report of the Economic and Social Council for 1997.” United Nations, 1997, pp.27, www.un.org/documents/ga/docs/52/plenary/a52-3.htm. Accessed 10 May 2022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-28