Дитячі голоси жертв війни у романі Марші Форчук Скрипух “Викрадене дитя”

Автор(и)

  • Тетяна Качак Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-6863-1736
  • Тетяна Близнюк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-0558-2201

DOI:

https://doi.org/10.15330/clid.1.1.67-77

Ключові слова:

література про війну, міліарна тематика, дитина-оповідач, психологізм оповіді, мозаїчний сюжет

Анотація

У статті аналізується роман “Викрадене дитя” канадської письменниці Марші Форчук Скрипух. Він вирізняється з-поміж інших творів міліарної тематики художньою довершеністю розкриття болючої теми скалічених війною людських доль і втраченого дитинства, до деталей продуманим сюжетом, психологізмом образу скривдженої військовими злочинцями дитини. Авторка передала весь трагізм і драматизм подій крізь призму дитячих страждань і болю. В одній історії викраденої дитини показала долю сотень тисяч польських і українських дітей, які під час Другої світової війни стали жертвами програми “Лебенсборг”. Життя головної героїні, дванадцятирічної дівчинки з України, наповнене втратами, страхом, намаганням пригадати минуле і зрозуміти, ким вона є насправді. Перш, ніж опинилася в Канаді, дитина пізнала втрату батьків, голод, самотність, цькування, приниження, п’ять років перебувала у таборі для переміщених осіб.

Художнє осмислення внутрішнього світу, дитячого болю, страждання, самотності, пошуків себе, любові й ненависті, сприйняття інших, переживання шкільного булінгу й адаптації в новій країні та реаліях – далеко не весь перелік проблем, які порушила письменниця у цьому романі.

Окремої уваги в романі варте питання переїзду українців та  представників інших національностей в Канаду і облаштування побуту, взаємодії з іншим населенням. Це “захоплююче дослідження травми, ідентичності та трансформації, викликаної війною” (“Викрадене дитя”).

Поєднання оповіді про повоєнні події з емігрантського життя юної оповідачки синтезовано зі спогадами, снами, візіями, з минулого. У процесі системного літературознавчого аналізу поетики роману зауважено художню репрезентацію дитячого  травматичного досвіду війни, «озвучення» його на різних рівнях твору: у актуальній проблематиці, мозаїчному сюжеті, динамічній оповіді гомодієгетичного наратора-дитини в інтродієгетичній ситуації, психологізмі образу головної героїні, часопросторовій площині, образах-символах, мілітарних маркерах і художніх деталях. Роман розглянуто в контексті літератури для юних читачів з урахуванням перспективи подвійного адресування.

Посилання

Bosmajian, H. (2013). Sparing the Child: Grief and the Unspeakable in Youth Literature about Nazism and the Holocaust. New York: Routledge.

Galbraith, M. (2000). What Must I Give Up in Order to Grow Up? The Great War and Childhood Survival Strategies in Transatlantic Picture Books. The Lion and the Unicorn, 24 (3), 337-359.

Gilbert, R. (2010). Grasping the Unimaginable: Recent Holocaust Novels for Children by Morris Gleitzman and John Boyne. Children’s Literature in Education, 41, 355–366.

Jakubowska-Krawczyk, K., & Romaniuk, S. (2020). Universalism of the topic of war? Problems of translation of the illustrated book: the case of “The war that changed Rondo”. Language: Classic - Modern - Postmodern, 5, 84–97. https://doi.org/10.18523/lcmp2522-9281.2019.5.84-97 [in Ukrainian].

Kachak, T., & Baran, U. (2016). Dity i viina: khudozhnia interpretatsiia temy v ukrainskii literaturi dlia ditei ta yunatstva [Children and war: an artistic interpretation of the theme in Ukrainian literature for children and youth]. Bulletin of the Ukrainian Research Center of Children’s and Youth Literature “Literature. Children. Time”. Vol. VI: Materials of the All-Ukrainian scientific conference “Ukrainian literature for and about children: historical achievements and development trends” (October 11, 2016). (p. 68-76). Luhansk National University named after Taras Shevchenko [in Ukrainian].

Kachak, T., & Blyznyuk, T. (2024). War in Contemporary Ukrainian Literature for Children and Youth. Research bulletin. Series: Philological sciences, 209, 151 – 157. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-23 [in Ukrainian].

Kachak T., Blyznyk T., & Budnyk O. (Eds.). (2023). Childhood. Literature. Culture. Education. Book оf Abstracts of the І International Multidisciplinary Scientific Conference (October 5 – 7, 2023). Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. https://ciot.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/144/2023/10/2_book-of-abstracts-pnu-ukraine_05-07.10.2023.pdf [in Ukrainian].

Kachak, T. (2018). Tendentsii rozvytku ukrainskoi prozy dlia ditei ta yunatstva pochatku XXI st [Trends in the development of Ukrainian prose for children and youth at the beginning of the 21st century]. Akademvydav [in Ukrainian].

Knyzhka zaspokoiuie: shcho pochytaty dytyni, poky tryvaie viina [The book soothes: what to read to a child while the war is going on]. (2022). Osvitoriia. https://osvitoria.media/opinions/knyzhka-zaspokoyuye-shho-pochytaty-dytyni-poky-tryvaye-vijna/ [in Ukrainian].

Korolchuk, M. (2022) Hovorymo z ditmy pro viinu: 11 knyh dlia molodshykh pidlitkiv [Let's talk with children about the war: 11 books for younger teenagers.]. https://learning.ua/blog/202207/hovorymo-z-ditmy-pro-viinu-11-knyh-dlia-molodshykh-pidlitkiv/ [in Ukrainian].

Kokkola, L. (2003). Representing the Holocaust in Children’s Literature. Routledge.

Kyzylova, V. (2021). Antymilitarnyi dosvid osmyslennia podii Druhoi svitovoi viiny v ukrainskykh khudozhnikh tvorakh dlia i pro ditei [Anti-military experience of understanding the events of the Second World War in Ukrainian works of art for and about children]. In K. Yakubovska-Kravchyk (Ed.). Literary image of childhood in times of crisis of the 20th - 21st centuries. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego (pp. 73 – 84) [in Ukrainian].

Kulinska, Yu. (2020). Istorychnyi fakt i literatura dlia ditei (na materiali prozy suchasnykh pysmennykiv: romanu O.Zakharchenko “Vertep”, povisti H.Kyrpy “Mii tato stav zirkoiu”, “Kazky pro Maidan” Kh.Lukashchuk i kazky R.Romanyshyn i A.Lesiva “Viina, shcho zminyla Rondo”, “Povernutysia z viiny” N.Nahornoi ta in.). [Historical fact and literature for children (based on the prose of modern writers: O. Zakharchenko’s novel “Vertep”, H. Kyrpa’s story “My dad became a star”, H. Lukashchuk’s “Tales about the Maidan” and R. Romanishyn’s tales and A. Lesiva "The war that changed Rondo", "Return from the war" by N. Nagornaya, etc.).]. Literary process: methodology, names, trends, 16, 35–40. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2020.16.5 [in Ukrainian].

Living writers. How to talk to children about war and peace. Manual. (2023). Ref. T. Stus, A. Tretyak, M. Artemenko [in Ukrainian].

Nikolajeva, M. (2004). Narrative theory and children literature. In Hunt (Ed.). International Companion Encyclopedia of Children’s Literature (pp. 166 – 178). Second Edition,Volume 1. Routledge.

Nodelman, P. (1992). The Pleasures of Children’s Literature. Longman.

Ozirny, S. Stolen Child by Marsha Forchuk Skrypuch. Quill & Quire. https://quillandquire.com/review/stolen-child/

Paul L., Johnston, R. R., & Short, E. (Eds.) (2016). Children's literature and culture of the first world war. Routledge

Pukhonska, O. (2022). Poza mezhamy boiu. Dyskurs viiny v suchasnii literaturi: Monohrafiia [Beyond the battle. Discourse of war in modern literature]. Brustury: Diskursus [in Ukrainian].

Skrypuch, M. F. (2010). Stolen Child. Toronto: Scholastic Canada

Stakhiv, M. (2023). Viina. Dity. Literatura: dytiachi knyzhky ta viina v Ukraini [War. Children. Literature: children's books and the war in Ukraine]. Goethe-Institut. https://www.goethe.de/prj/lek/uk/--/wrrchldrn.html [in Ukrainian].

“Stolen Girl” by Marsha Forchuk Skrypuch. A gripping exploration of war-induced trauma, identity, and transformation. (2019) Kirkus. https://www.kirkusreviews.com/book-reviews/marsha-forchuk-skrypuch/stolen-girl/

Świetlicki, M. (2020). Białe plamy pamięci. Nieopowiedziana historia Wielkiej Wojny w twórczości Marshy Forchuk Skrypuch. Slavica Wratislaviensia, 172, 111–122. https://doi.org/10.19195/0137-1150.172.10

Świetlicki, M., & Michułka, D. (2022). Unburied Practices of Memory: The Holocaust and the Polish-Jewish Relations in Joanna Rudniańska’s “Kotka Brygidy” (2007) and “XY” (2012). Children's Literature in Education, 54, 555-569. https://doi.org/10.1007/s10583-021-09473-6

Świetlicki, M. (2019). Mój tato został gwiazdą. Tanatos w ukraińskiej książce obrazkowej. Slavica Wratislaviensia. Wielkie tematy kultury w literaturach słowiańskich, 168, 197 – 206. https://doi.org/10.19195/0137-1150.168.16 [in Polish].

Świetlicki, M. (2023). Next-Generation Memory and Ukrainian Canadian Children’s Historical Fiction The Seeds of Memory. Routledge.

Świetlicki, M. (2018). “Oh, What a Waste of Army Dreamers…”: The revolution of Dignity and War in Contemporary Ukrainian Picturebooks. Filoteknos, 8, 119 – 130. https://doi.org/10.23817/filotek.8-9

Świetlicki, M. (2020). ‘You will bear witness for us’: Suppressed Memory and Counterhistory in Marsha Forchuk Skrypuch’s “Hope’s War” (2001). Anglica Wratislaviensia, LVIII, 83–95. https://doi.org/10.19195/0301-7966.58.5

Ulanowicz, A. (2017). ‘We are the People’: The Holodomor and North American-Ukrainian Diasporic Memory in Marsha Forchuk Skrypuch’s Enough. Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia, 2 (7), 49–71. https://doi.org/10.19195/2353-8546.2(7).4

Vzdulska, V. (2022). Totia Sup i pivnyky-heroi: ohliad naitsikavishykh knyzhkovykh novynok dlia ditei. [Aunt Sup and hero roosters: a review of the most interesting book novelties for children]. Chytomo. https://chytomo.com/totia-sup-i-pivnyky-heroi-ohliad-najtsikavishykh-knyzhkovykh-novynok-dlia-ditej/ [in Ukrainian].

Wróblewski, M. (2023). Stolen childhood. War memories of children and young people from 1945-1946. Children's Literature in Education. https://doi.org/10.1007/s10583-023-09523-1

Yaremko, L. (2023). “Vid temriavy do svitla”: suchasni ukrainski avtorski kazky pro viinu (interpretatsii) [“From darkness to light”: contemporary Ukrainian author's fairy tales about war (interpretations)]. Studia Methodologica, 56, 84-92. https://doi.org/10.32782/2307-1222.2023-56-9 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-30

Як цитувати

Качак, Т., & Близнюк, Т. (2024). Дитячі голоси жертв війни у романі Марші Форчук Скрипух “Викрадене дитя”. Дитяча література: інтердисциплінарний дискурс , 1(1), 67–77. https://doi.org/10.15330/clid.1.1.67-77