Образ малої батьківщини крізь призму художніх концептів збірки оповідок Галини Гузовської-Корицької “Світ навколо нас”
DOI:
https://doi.org/10.15330/clid.1.1.78-89Ключові слова:
концепт, абстрактно-емоційні концепти, авторський ідіостиль, мала батьківщина, рідна земляАнотація
Мета дослідження полягає в аналізі образу малої батьківщини крізь призму художніх концептів збірки оповідок Галини Гузовської-Корицької “Світ навколо нас”. Важливість здійсненого дослідження в тому, що воно розкриває особливості творення образу малої батьківщини крізь призму художніх концептів і наочно демонструє актуальність оповідок та знаковість збірки у формуванні національно свідомого читача, синтезує підконцепти, які поглиблюють цей образ, вдумливе сприйняття яких сприяє вихованню почуття любові до рідної землі, усвідомленню себе як частини свого народу, формує патріотичне начало. Новизна роботи полягає в спробі комплексного дослідження ключових концептів Слово, Надія, Добро, Життя, Майбутнє, Фатум, Пам’ять, Мудрість, Радість, Байдужість, Вдячність, Милосердя, Дитинство, Життєстійкість та інші.
В оповідках найширше представлений концепт Родина. Люди, зображені у творі, – мудрі, розважливі, дбайливі, щирі, працьовиті. Письменниця створює галерею образів малої людини, яка є носієм народної моралі, залюблена в рідну землю. Концепт Родина розкривається авторкою на таких рівнях: група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та близьких родичів, які живуть разом; рід, покоління; рідна сторона, батьківщина.
Зауважено, як послідовно й глибоко змальовано в оповідках концепт Життя, без якого весь навколишній світ не має сенсу. Авторка втілює цей концепт за рахунок спільнокореневих лексем: життя, життєстійкість, життєдайність, кожна з яких підсилює вагомість цього поняття. Письменниця доповнює цей концепт, уводячи в текст оповідок філософські категорії фатум, майбутнє, майбутність (авторський новотвір).
Образ малої батьківщини, створений Галиною Гузовською-Корицькою в збірці оповідок “Світ навколо нас”, розкривається за рахунок численних концептів, як абстрактно-емоційних, так і традиційно-характерологічних. Вони то щільно переплітаються, то існують самостійно та є самодостатніми.
Особливістю авторського ідіостилю є те, що кожна оповідка закінчується коротким логічним умовиводом, який акумулює основну думку того, про що йдеться у творі. Це зазвичай називні односкладні речення. Лексеми, використані в них, – це здебільшого абстрактно-емоційні концепти: Майбутність, Дружелюбність, Мудрість, Трепетність, Життєстійкість, Щемливість. Вражає образність художнього слова, засобами якого створюються концепти: метафори, порівняння, персоніфікація, градація, антитеза.
Посилання
Busel, V. (2003). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Big Explanatory Dictionary of the Modern Ukrainian Language]. Perun [in Ukrainian].
Guzovska-Korytska, H. (2020). Svit navkolo nas [The world around us]. Dyke Pole [in Ukrainian].
Kaganovska, O. (2001). Problema interpretatsii tekstovykh kontseptiv u khudozhnomu prozaichnomu tvori [The problem of interpretation of textual concepts in a prose fiction]. Language and Culture, 3 (IV), 114-121 [in Ukrainian].
Kononenko, V. (2004). Kontsepty ukrainskoho dyskursu [Concepts of Ukrainian discourse]. Play [in Ukrainian].
Plis, V. (2019). The typology of concepts in modern cognitive linguistics. Transcarpathian Philological Studies, 9 (I), 115-119 [in Ukrainian].
Fisak, I. (2014). Katehoriia “kontsept” u suchasnomu naukovomu dyskursi [The category “concept” in the modern scientific discourse]. Philological Sciences, 17, 69-77 [in Ukrainian].