Боротьба за життя у світі після аварії: ключові мотиви оповідання В. Васильчука “Чорнобильські поневіряння Бучі”
DOI:
https://doi.org/10.15330/clid.2.1.75-83Ключові слова:
дитяча література, Чорнобиль, чорнобильська тема, екологічні проблеми, природаАнотація
Аварія на Чорнобильській атомній електростанції 1986 року одна з трагічних подій в історії українського народу. Катастрофа знайшла своє відображення у різних видах мистецтва, в тому числі і літературі. Аварії на ЧАЕС присвячено як твори дорослої літератури (твори І. Драча, Б. Олійника, Ю. Щербака, В. Яворівського, А. Андржеєвського, О. Векленка, М. Камиша, О. Паренюк та ін.), так і дитячої (Л. Даєна, Є. Гуцала, А. Андржеєвського, Б. Красавцева, К. Міхаліциної, С. Дворницького, А. Мухарського). Поява творів нової тематики спричинила дослідження такої літератури. Існує декілька підходів щодо того, до якого саме напрямку належать твори чорнобильської тематики. Зокрема, деякі дослідники відносять ці твори до чорнобильського жанру (М. Павлишин), інші – до екофікшну (М. Варданян) або до творів про атомну енергетику (І. Сухенко).
Твори цієї тематики спрямовані на зображення негативних наслідків Чорнобильської аварії як антропоцентричного, так і екоцентричного характеру. Одним із перших художніх творів, в якому акцентовано увагу на становищі тварин після евакуації населення внаслідок Чорнобильської катастрофи, є оповідання В. Васильчука “Чорнобильські поневіряння Бучі”. Оповідання висвітлює долю собаки Бучі, який боровся за виживання. Спільна біда стала обʼєднуючим фактором для домашніх тварин і диких звірів. Істоти разом здобували їжу, захищали та рятувати один одного. Складнощі виживання в умовах без людей поглиблюються через наявність радіації. Тож не зважаючи на здатність природи до відновлення, Бучу все ж настигає смерть. Так, через безвідповідальні дії людини, страждає природа. Автор приділяє особливу увагу етичним аспектам відповідальності людини за довкілля та живих істот, які постраждали від техногенної катастрофи. Розглядає питання гуманності, співчуття та спроб осмислити спосіб існування тварин після Чорнобиля.
Посилання
Vasylchuk, V. (2012). Chornobylski poneviriannia Buchi [Chornobyl misadventures of Bucha]. Bohdan [in Ukrainian].
Holubovska, I. V. (2017). Trahediia malenkykh ukraintsiv u zbirtsi Yevhena Hutsala “Dity Chornobylia” (do 80-richchia pysmennyka) [The tragedy of small Ukrainians in Yevhen Hutsalo’s collection “Children of Chornobyl” (for the writer’s 80th birthday)]. Aktualni problemy tekstotvorennia u linhvodydaktychnii ta mystetstvoznavchii ploshchynakh: zbirnyk naukovykh prats [Actual problems of text creation in the linguistic and didactic and art history spheres: a collection of scientific works], 90-93 [in Ukrainian].
Hostra, K., & Dudnikov, M. (2024). Osoblyvosti zobrazhennia Chornobylskoi katastrofy u literaturi non-fikshn (na materiali knyhy K. Mikhalitsynoi ta S. Dvornytskoho “Reaktory ne vybukhaiut. Korotka istoriia chornobylskoi katastrofy”) [Features of Chornobyl disaster portrait in non-fiction literature (based on the material of the book by K. Vikhalitsyna and S. Dvornytskyi “Reactors do not explode. A brief history of the Chornobyl disaster”)]. Academic notes. Series: Philology, 210, 90-94. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-210-13 [in Ukrainian].
Hundorova, T. (2013). Tranzytna kultura. Symptomy postkolonialnoi travmy. Statti ta esei [Transit culture. Symptoms of postcolonial trauma. Articles and essays]. Hrani-T [in Ukrainian].
Luchytska, M. Ye. (2015). Naratyv dytiachoho svitu opovidannia Ye. Hutsala “Skazhenyi chornobylskyi sobaka” [The narrative of the children's world of Y. Hutsalo “Mad Chornobyl dog”]. Literatury svitu: poetyka, mentalnist i dukhovnist [Literatures of the world: poetics, mentality and spirituality], 6, 174-180 [in Ukrainian].
Onyshchenko, I. V. (2024). Liudyna i pryroda v tvorchosti Yevhena Hutsala (na prykladi opovidan “Skazhenyi chornobylskyi sobaka”, “Rudnia”) [Human and nature in the work of Yevhen Hutsalo (on the example of the stories “Mad Chornobyl dog”, “Rudnia”)]. Zakarpatski filolohichni studii [Transcarpathian Philological Studies], 35, 277-281. https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2024.35.48 [in Ukrainian].
Onyshchenko, I. V. (2024). Reprezentatsiia ekolohichnoi problematyky u literaturi dlia ditei ta yunatstva (na osnovi opovidannia Viktora Vasylchuka “Chornobylski poneviriannia Buchi”) [Representation of ecological topic in literature for children and youth (based on the story “Chornobyl misadventures of Bucha” by Viktor Vasylchuk]. Current issue of the humanities, 77, 2, 217-222. https://doi.org/10.24919/2308-4863/77-2-31 [in Ukrainian].
Pavlyshyn, M. (1997). Chornobylska tema i problema zhanru [The Chornobyl topic and the problem of the genre. Canon and iconostasis]. In Kanon ta ikonostas [Canon and iconostasis]. Chas (pp. 175-183) [in Ukrainian].
Sukhenko, I. (2021). Heoprostorovi dani u konteksti niuklearnoi khudozhnoi literatury [Geospatial data in the context of nuclear fiction]. Slovo yak fakt i faktor literatury. Vseukrainska naukova konferentsiia (XVIII Filolohichni chytannia pamiati N. S. Shreider) [The word as a fact and factor of literature. All-Ukrainian Scientific Conference (XVIII Philological readings in memory of N. S. Shrader)], 67 – 69 [in Ukrainian].
Vardanian, M. (2022) Reading the Chornobyl Catastrophe Within Ecofiction. Childrens Literature in Education, 53. 1-17. https://doi.org/10.1007/s10583-021-09437-w
Vardanian, M., Dyrda, I. & Kirieieva, M., (2023). Cultural memory of Chornobyl in literature and fine arts (in case of a picturebook “The Flowers beside the Fourth Reactor” by K. Mikhalitsyna and paintings by M. Prymachenko). ACNS Conference Series: Social Sciences and Humanities, 3, 03003. https://doi.org/10.55056/cs-ssh/3/03003.
Zaleska Onyshkevych, L. (1989). Echoes of Glasnost: Chornobyl in Soviet Ukrainian Literature. In Romana M. Bahry (Ed.). Echoes of Glasnost in Soviet Ukraine. Captus University Publications (pp. 151-170).