Художня правда теми голодомору в романі Т. П’янкової “Вік червоних мурах”
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnuphil.10.27-37Ключові слова:
Голодомор , trauma studies, національна ідентичність, геноцид, пам’ять, сучасна українська література, Тетяна П’янковаАнотація
Текстуалізація психології травми є важливим завданням сучасної гуманітаристики, адже увесь травматичний досвід попередніх поколінь, відбитий на ментальній мапі українців, що досі залишається не наративізований у повному вимірі, загострюється в ситуації нового геноциду, розв’язаного Росією проти України. Пропонована стаття присвячена аналізові художніх прикмет роману сучасної української письменниці Т. П’янкової «Вік червоних мурах», що досі не був об’єктом літературознавчих студій. Шляхом використання методології «trauma studies» у статті досліджено наративну стратегію, моделювання часопростору, ідейно-художнє навантаження макро- і мікрообразів. Одним із важливих художніх засобів, що творять наративне тло аналізованого роману, є градація образів. Завдяки використанню градаційних рядів у наративі персонажів досягається ефект гранично напруженого психічного стану, наростання страждань, неминучості смерті, всеохопного домінування аліментарно-агресивного коду психології чужинців.