Ґотичні маркери детективного жанру
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnuphil.10.83-90Ключові слова:
детектив, літературна ґотика, таємничість, напружене очікування, жах, раціоналізм, містицизм, фольклорно-міфологічні образи, нишпоркаАнотація
Метою статті є дослідження специфіки жанрової дифузності в літературознавстві, зокрема аналіз та вивчення функціонального навантаження триєдиної категорії ґотичної поетики (таємничості – напруженого очікування - жаху) в контексті детективного жанру. З метою дослідження діалектичної єдності зазначених жанрових конструктів видається доцільним простежити їх генологічну структуру, а також виявити, охарактеризувати та проаналізувати базові архетипи як первинні контури жанрової трансформації. Актуальність дослідження визначається необхідністю систематизації релевантних ознак того чи іншого жанру, а також виявлення «дифузних» особливостей літературної ґотики та детективу.
Як результат було встановлено корелятивне співвідношення літературної ґотики та детективу крізь призму таємничості – напруженого очікування – жаху, однак досліджено, що в парадигмі поетологічного континууму ґотичного жанру зазначена триєдина категорія є взаємозалежною та взаємодоповнювальною стосовно феномену містичного, тоді коли в детективному – раціоналістичного.
Крім того, розглянуто смислові горизонти образу Смерті та її семантико-функціонального навантаження в обох жанрових конструктах, а також здійснено порівняльну характеристику головних персонажів зазначених жанрових категорій.