ФІЛОСОФІЯ ВИШИВАНКИ В МУЗИЧНОМУ КОДІ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ: РЕПЕРТУАРНА СПАДЩИНА КОМПОЗИТОРІВ І НАЦІОНАЛЬНІ ШЕДЕВРИ

Автор(и)

  • Олександра КАЧМАР доктор філософських наук, професор, професор кафедри управління соціокульною діяльністю, шоу-бізнесу та івентменеджменту, Карпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Володимир ФЕДОРАК кандидат історичних наук, доцент, директор Навчально-наукового інституту мистецтв, доцент кафедри управління соціокультурною діяльністю, шоу-бізнесу та івентменеджменту, Карпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2025.32.128-134

Ключові слова:

вишиванка; музичний код; культурна пам’ять; етноідентичність; інтонація; орнамент; українська музика; синестезія; національні шедеври.

Анотація

У статті розглянуто музичний код української культури як інструмент акустичної репрезентації етноідентичності, в якому інтонаційні формули, ритмічні структури та ладо-гармонічні засоби функціонують як знакові елементи культурної пам’яті. Здійснено порівняльний аналіз структурних рис української вишивки й музичного твору: обидві системи характеризуються модульністю, симетрією, варіативністю та семантичним навантаженням. Простежено культурно-філософські паралелі між орнаментом як візуальним текстом і музикою як звуковою формою національного архетипу. Автор звертається до явища синестезії як до універсального механізму міжмодального культурного мислення, що забезпечує взаємозв’язок між тембром у музиці й кольором у вишивці, емоційною функцією художнього твору та ментальним сприйняттям символу. У контексті аналізу репертуарної спадщини українських композиторів акцент зроблено на таких постатях, як Станіслав Людкевич, Микола Леонтович, Мирослав Скорик, Євген Станкович. Їхні твори розглядаються як зразки національного музичного мислення, в яких акустичні елементи пронизані етнокультурним змістом. Окрему увагу приділено феномену «Пісні про рушник» Платона Майбороди на слова Андрія Малишка - пісні, що набула значення акустичного символу української ідентичності, де рушник постає як носій емоційної пам’яті, а музична форма, як засіб її трансляції. Стаття також аналізує прояви української культурної семіотики у хоровому, симфонічному й інструментальному репертуарі, в медіа-мистецтві й етнодизайні. Через зіставлення вишиванки та музики як паралельних систем культурної комунікації обґрунтовано їхню роль у збереженні національного коду, особливо в умовах війни. Робота має міждисциплінарний характер, поєднуючи методи філософії культури, музикознавства й мистецтвознавства, що дозволяє поглибити розуміння механізмів репрезентації ідентичності в українському мистецтві.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

КАЧМАР, О., & ФЕДОРАК, В. (2025). ФІЛОСОФІЯ ВИШИВАНКИ В МУЗИЧНОМУ КОДІ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ: РЕПЕРТУАРНА СПАДЩИНА КОМПОЗИТОРІВ І НАЦІОНАЛЬНІ ШЕДЕВРИ. Гірська школа Українських Карпат, (32), 128–134. https://doi.org/10.15330/msuc.2025.32.128-134

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ГІРСЬКИХ РЕГІОНІВ