ОСОБЛИВОСТІ ВИХОДУ ВІТЧИЗНЯНИХ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ НА ЗОВНІШНІЙ РИНОК

Автор(и)

  • Р.І. Зорій Національний університет «Львівська політехніка», кафедра менеджменту і міжнародного підприємництва, вул. С. Бандери, 12, Львів, 79013, Україна, тел.: (032) 258-21-14 https://orcid.org/0009-0006-5162-646X
  • Л.І . Чернобай Національний університет «Львівська політехніка», кафедра менеджменту і міжнародного підприємництва, вул. С. Бандери, 12, Львів, 79013, Україна, тел.: (032) 258-21-14 https://orcid.org/0000-0003-3200-0470
  • Г.В. Лема Національний університет «Львівська політехніка», кафедра менеджменту і міжнародного підприємництва, вул. С. Бандери, 12, Львів, 79013, Україна, тел.: (032) 258-21-14 https://orcid.org/0000-0001-5298-7693
  • Л.І. Михайлишин Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, кафедра міжнародних економічних відносин, вул. Чорновола, 1, Івано-Франківськ, тел.: (032) 275-20-27 https://orcid.org/0000-0001-7944-5317

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.19.54-61

Ключові слова:

зовнішній ринок, механізм виходу, процес виходу на зовнішній ринок, управління виходом на зовнішній ринок

Анотація

У статті проаналізовано підходи вітчизняних та закордонних авторів щодо особливостей виходу підприємств на зовнішні ринки. У наукових працях науковців є чимало досліджень щодо вивчення особливостей виходу підприємств на зовнішні ринки. Окрім цього, авторами досліджено критерії при виборі зарубіжних регіональних ринків; форми та шляхи виходу вітчизняних підприємств на міжнародні ринки; моделі та стратегії виходу підприємств на зовнішні ринки. Вихід вітчизняного промислового підприємства на зовнішні ринки потребує складання ретельного плану дій. Одним з елементів такого плану дій є формування процесу виходу вітчизняного підприємства на зовнішні ринки. Авторами за допомогою функціонального підходу сформовано процес виходу вітчизняного промислового підприємства на зовнішній ринок. Функціональний підхід передбачає застосування загальних функцій менеджменту: планування, організування, мотивування, контролювання та регулювання, які взаємопов’язані між собою та забезпечують поетапний процес виходу. Окрім цього, функціональний підхід забезпечує визначення основних факторів, як внутрішніх (цілі, завдання, структура, рівень техніки та технології, ресурси, працівники), так і зовнішніх (споживачі, постачальники, конкуренти, профспілки, стан економіки, інфраструктура, міжнародні події, міжнародне оточення, науково-технічний прогрес тощо), що матимуть вплив на розвиток діяльності промислового підприємства. Аналізування вище зазначених факторів сприятимуть формуванню SWOT-аналізу виходу вітчизняних промислових підприємств на зовнішній ринок, який дасть можливість оцінити вплив сильних і слабких сторін діяльності організації, її можливостей та загроз з метою здійснення прогнозування майбутнього стану діяльності та його розвитку в необхідному напрямку. Визначення ключових можливостей і загроз є важливою складовою, оскільки це передуватиме виявленню та мінімізації негативних особливостей щодо виготовлення продукції, виконання робіт чи надання послуг, що може призводити до втрат фінансових ресурсів чи споживачів.

 

Біографії авторів

Р.І. Зорій , Національний університет «Львівська політехніка», кафедра менеджменту і міжнародного підприємництва, вул. С. Бандери, 12, Львів, 79013, Україна, тел.: (032) 258-21-14

аспірант

Л.І . Чернобай , Національний університет «Львівська політехніка», кафедра менеджменту і міжнародного підприємництва, вул. С. Бандери, 12, Львів, 79013, Україна, тел.: (032) 258-21-14

кандидат економічних наук, доцент

Г.В. Лема , Національний університет «Львівська політехніка», кафедра менеджменту і міжнародного підприємництва, вул. С. Бандери, 12, Львів, 79013, Україна, тел.: (032) 258-21-14

 кандидат економічних наук, професор

Л.І. Михайлишин , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, кафедра міжнародних економічних відносин, вул. Чорновола, 1, Івано-Франківськ, тел.: (032) 275-20-27

 доктор економічних наук, професор

Посилання

1. Vatsyk, N.O., and L.I. Chernobai. “Peculiarities of the development of export activities of domestic machine-building enterprises taking into account international standards.” II International Internet Conference "Problems of Economy, Finance and Management of Export-Import Activities". Lviv, Lviv Polytechnic Publishing House. 2016, pp. 45-46.
2. Kramar, I. “Entering foreign markets as a way to ensure the effective operation of the enterprise in the conditions of globalization.” Economy and enterprise management, pp. 59-66, galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/53/22.pdf Accessed 10 Mar. 2023.
3. Kuzmin, O.Ye., and O.H. Melnyk. Theoretical and applied principles of management: [study guide], 2nd ed. Lviv, National University "Lviv Polytechnic" (Information and Publishing Center "INTELLECT+" of the Institute of Postgraduate Education), "Intellect-West", 2003.
4. Kuzmin, O.Ye., Pyrog, O.V., Chernobay, L.I., and N.O. Vatsyk. “Export activity of socially responsible business entities: tools for improving efficiency.” Scientific magazine "Economics and Finances", no. 12, 2014. pp. 14-26.
5. Lema, H.V., Oleksiv, I.B., and T.Yu.Lisovych. “Planning of socio-economic measures to develop the competence of employees of enterprises in the conditions of international economic activity.” Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic". Series: Problems of economics and management, no. 897, issue 2, 2018, pp. 57–64.
6. Lema, H.V., Oleksiv, I.B., Kharchuk, V.Y., and T.Yu. Lisovych. “Corporate social responsibility at emerging market: Ukrainian dimension.” Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and development problems, issue 1, no. 2, 2019, pp. 33–42.
7. Lipych, L.H., and A.O. Fatenyuk-Tkachuk. “Strategies for the entry of enterprises to foreign markets.” Culture of the People of the Black Sea Region, no. 102, 2007, pp. 146-151.
8. Semenets, V.V., and R.V. Shinkarenko. “The essence and peculiarities of the forms of exit of enterprises to foreign markets.” EASTERN EUROPE: ECONOMY, BUSINESS AND MANAGEMENT, issue 1(12), 2018, chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2019/07/SHinkarenko-R.V.-Semenets-V.V.pdf Accessed 10 Mar. 2023.
9. Hrynyuk, O.S. “Trade policy of enterprises: strategies for entering the foreign market.” Economy and society, no. 40, 2022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-06

Номер

Розділ

Міжнародні економічні відносини