Генерування казок на основі ШІ як шлях розвитку комунікативної компетентності дитини
DOI:
https://doi.org/10.15330/clid.2.1.98-112Ключові слова:
генерування контенту, генеративний штучний інтелект, казка, комунікативна компетентність дитини, медіатворчістьАнотація
У статті розглядається потенціал казок, згенерованих за допомогою штучного інтелекту, для розвитку комунікативної компетентності дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Виокремлено нові можливості персоналізованого та індивідуалізованого навчання й виховання дітей, інтеграції сучасних технологій в освітній процес.
Дослідження проводилося у квітні–серпні 2024 року із застосуванням комплексу методів: формального та структурного аналізу 12 українських народних казок (Івасик-Телесик, Коза-дереза, Колобок, Котигорошко, Кривенька качечка тощо); вторинного аналізу джерел, присвячених психологічним аспектам казки; експертного опитування щодо використання ШІ для створення дитячих казок; експерименту із застосуванням генераторів ШІ (Storytime AI, Kazka.fun та ін.).
Наразі вже існують моделі ШІ, придатні для створення казок: текстові (Kazka.fun, ChatGPT, Gemini); візуальні (Microsoft Designer, Copilot); аудіо (AudioGen, Soundraw, Loudly); відео (Canva, InVideo).
Запропоновано типологію казок, згенерованих ШІ: за авторством (казки на основі ідей дітей; казки на основі ідей дорослих); за форматом (текст, аудіо, відео, мультимедіа); за сюжетом (казки про тварин, чарівні казки, соціально-побутові казки тощо); за мовою (рідна мова, іноземна мова, кількома мовами); за рівнем інтерактивності (неінтерактивні, інтерактивні).
Для визначення необхідних ознак поетики ШІ-казок було взято за зразок 12 народних казок. Визначено типові риси казки: позитивна, зв’язна розповідь; проста структура з початком, серединою та кінцем; герої, емоційно близькі дитині; наявність морального уроку, навчання справедливості, виховання в легкій формі; часткове звернення до негативу та страху; багата й образна мова; візуальність, легкість уявлення сцен.
Казки, згенеровані ШІ, є інструментом формування комунікативних навичок дітей. Дослідження є внеском у розуміння потенціалу технологій штучного інтелекту. Потрібні подальші дослідження для вивчення довгострокового впливу таких казок на розвиток дитини.
Посилання
Bostrom, N. (2020). Superintelligence: Strategies and dangers of developing intelligent machines (A. Yashchuk & A. Yashchuk, Trans.). Nash Format [in Ukrainian].
Vodolazka, S., & Krainikova, T. (2024). Design of Book Editions Using AI (Practices of American and Ukrainian Book Publishing). Technology and Technique of Typography (Tekhnolohiia I Tekhnika Drukarstva), 1(83), 81–96. https://doi.org/10.20535/2077-7264.1(83).2024.297256 [in Ukrainian].
Garashchenko, L., & Kondratyuk, S. (2021). Development of Communicative Competence of Children of Senior Preschool Age by Means of Modern Picture Books. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 35 (1), 63–70. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.359 [in Ukrainian].
Karpenko, S. D. (2024). Ukrainske kazkoznavstvo: Metodolohiia doslidzhen ta edyitsiina praktyka [Ukrainian fairy tale studies: Methodology of research and editorial practice]. Bila Tserkva NAU. [in Ukrainian].
Krakovetskyi, O. (2024). ChatGPT, DALL·E, Midjourney: How generative artificial intelligence is changing the world. ArtHuss [in Ukrainian].
Lysak, V., & Popadynets, M. (2024). Aspects of linguodidactic and didactic analysis of the genre-compositional system of the magical Ukrainian fairy tale. Bulletin of Science and Education, 3(21), 196–207. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-3(21)-196-208 [in Ukrainian].
Li, K.-F., & Chen, C. (2022). Artificial intelligence 2041: 10 predictions for the future (A. Raichuk, Trans.). Fors Ukraine [in Ukrainian].
Li, K.-F. (2020). AI superpowers: China, Silicon Valley, and the new world order (V. Punka, Trans.). Fors Ukraine [in Ukrainian].
Podanovska, H. V. (2023). The communicative component in the structure of the reading competence of primary education students. Current issues in modern science, 7(13), 664–672. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-7(13)-664-672 [in Ukrainian].
Polkovenko, T. V. (n.d.). Kazkoterapiia [Fairy tale therapy]. Velyka ukrainska entsyklopediia. [Great Ukrainian Encyclopedia]. https://vue.gov.ua/Казкотерапія [in Ukrainian].
Seitoua de Markus. (2023). The code of creativity: How artificial intelligence learns to write, draw, and think (K. Zhukovska & T. Turchyn, Trans.). ArtHuss [in Ukrainian].
Bettelheim, B. (1989). The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales. Alfred A. Knopf.
Winnicott, D.W. (1993). Talking to parents. Perseus Pub.