Структура роботи редактора за умов кросмедійного виробництва навчальних видань

Автор(и)

  • Олена Герасимова Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0009-0008-2243-0550

DOI:

https://doi.org/10.15330/clid.1.1.98-108

Ключові слова:

кросмедіа, видавничий процес, навчальні видання, кросмедійне виробництво, кросмедійні видання, кросмедійні навчальні видання

Анотація

Від початку епідемії COVID 2020 року система освітнього процесу в Україні зазнала значних змін. Використання електронних освітніх ресурсів та комунікаційних сервісів стало звичною практикою для українських вчителів. Тому освітні видавництва в Україні, маючи прибуткові мотиви, змушені переорієнтовуватися на створення кросмедійних продуктів. Під кросмедійними навчальними виданнями розуміється паперовий підручник або робочий зошит з додатковими цифровими ресурсами або електронними платформами. Це дослідження має на меті описати структуру робочого процесу редактора, який має справу з інтегрованим кросмедійним освітнім проєктом. Для збору якісних даних було застосовано метод кейс-стаді. Беручи участь у редагуванні мультимедійних застосунків для початкової школи в інноваційному експериментальному проєкті «ОДМ» у 2022–2023 роках, редакторка, а також авторка цієї статті, проаналізувала нові професійні виклики, що випливають зі специфіки кросмедійних освітніх видань. З'ясувалося, що етап підготовки мультимедійного сценарію став більш трудомістким, ніж підготовка видання до друку. У процесі кросмедійного виробництва редактор набуває ролі контент-менеджера, вибираючи об'єкти контенту для побудови мультимедійних уроків. Володіючи знаннями в галузях верстки та дизайну, моушн-дизайну та анімації, UX-дизайну та програмування, редактор може координувати роботу команди розробників і доносити інформацію про робочий процес до авторів друкованих посібників. Структура робочого процесу редактора під час кросмедійного виробництва також охоплює роботу з відгуками вчителів. Отримуючи щомісяця зауваження реципієнтів щодо якості мультимедійних матеріалів, редактор має передавати їх відповідним фахівцям для технічного або дизайнерського доопрацювання. Водночас, працюючи зі зворотним зв'язком, може виникнути необхідність донести до авдиторії причини недоцільності впровадження нових рішень.

У висновках зазначено, що вивчення робочого процесу редагування в процесі кросмедійного виробництва навчальної літератури має набути більш комплексного підходу. Зібравши більш репрезентативні дані методом опитування, можна буде визначити нові необхідні кваліфікації редактора у видавничому процесі. Глибше висвітлення процесу підготовки кросмедійних видань може пояснити невдалі експерименти з упровадження електронних підручників в українських школах.

Посилання

Antokhova, A. (2018). Elektronni pidruchnyky: analiz propozytsii ta dosvidu vprovadzhennia v osvitniu praktyku [Electronic textbooks: analysis of the proposal and experience of implementation in educational practice]. Open educational e-environment of modern University, 5. http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/download/160/214 [in Ukrainian].

Bläsi, C. (2021). Bhaskar’s Theory of Publishing and Its Contribution to Theorizing (Evolving New Forms of) Educational Media. In P. Bagoly-Simó & Z. Sikorová (Eds.), Textbooks and Educational Media: Perspectives from Subject Education, 59 - 66. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80346-9_5

Demyanenko, V., Lavrentieva, G., & Shyshkina, M. (2012). Metodychni rekomendatsii shchodo otsiniuvannia yakosti elektronnykh zasobiv ta resursiv u vykorystanni yikh v navchal’no-vykhovnomu protsesi [Methodological recommendations for evaluating the quality of electronic tools and resources in their use in the educational process]. Computer in school and family, 7, 3 - 7. http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2012_7_2 [in Ukrainian].

Demyanenko, V., Lavrenteva, G., & Shyshkina, M. (2013). Metodychni rekomendatsii shchodo dobro i zastosuvannia elektronnykh zasobiv ta resursiv navchalnogo pryznachennia [Methodological recommendations regarding the selection and use of electronic means and educational resources]. Computer in school and family. 1, 44 – 48. http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2013_1_12 [in Ukrainian].

Herasymova, O. (2023). Transformatsiia roboty redaktora v umovakh krosmediinoho vyrobnytstva shkil’nykh pidruchnykiv [Transformation of Editors’ Work in Terms of Cross-Media Production of School Textbooks]. State and Regions. Series: Social Communications, 4. http://dx.doi.org/10.32840/cpu2219-8741/2023.4(56).10 [in Ukrainian].

Herasymova, O. (2021). Dopovid’ na temu “Problemy stvorennia tsyfrovoho kontentu dlia ukrains’kykh pidruchnykiv” [Report on the topic “Problems of Digital Content Preparation in Ukrainian Textbooks”]. In M. Zhenchenko & Ya. Prykhoda (Eds.). Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia VI Tyktorivs’ki chytannia “Vydavnycha sprava v Ukraini: na perekhresti tradytsii ta innovatsii” (20–21 travnia 2021 r.) [International scientific and practical conference of the VI Tiktoriv reading “Publishing business in Ukraine: at the crossroads of traditions and innovations” (March 20-21, 2021)] (p. 129 - 135). http://dx.doi.org/10.32403/978-966-322-528-9-2021-129-135 [in Ukrainian].

Herasymova, O., & Zhenchenko, M. (2022). Krosmediini shkil’ni pidruchnyky: poniattia, klasyfikatsiia, problemy redaktsiino-vydavnychoi pidhotovky [Cross-media school textbooks: concepts, classification, problems of editorial and publishing preparation]. Printing And Publishing, 1, 83, 125—130. http://dx.doi.org/10.32403/0554-4866-2022-1-83-125-133 [in Ukrainian].

Ivanitska, N., & Sukhatska, S. (2022). Implementatsiia tsyfrovykh osvitnikh resursiv u zmist pidruchnyka pochatkovoi shkoly dlia intehrovanoho kursu “Ia doslidzhuiu svit” [Implementation of digital educational resources in the content of the elementary school textbook for the integrated course “I explore the world”]. In Topuzov O. (Ed.). Problemy suchasnoho pidruchnyka: navchal’no-metodychne zabezpechennia osvitn’oho protsesu v umovakh voiennoho chasu [Problems of the modern textbook: educational and methodological support of the educational process in wartime conditions] (p. 203 – 205). https://undip.org.ua/library/problemy-suchasnoho-pidruchnyka-navchalno-metodychne-zabezpechennia-osvitnoho-protsesu-v-umovakh-voiennoho-chasu-zbirnyk-tez-dopovidey/ [in Ukrainian].

Lavrenteva, G. (2010). Naukovo-metodychni pidkhody ta instrumentarii ekspertyzy yakosti elektronnykh zasobiv navchal’noho pryznachennia [Scientific-methodical approaches and toolkit of examination of the quality of electronic teaching aids]. Information Technologies and Learning Tools, 5, 19. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/355 [in Ukrainian].

Lapinskyi, V., Pylypchuk, A., & Shyshkina, M. (2010). Zasoby informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii yedynoho informatsiinoho prostoru systemy osvity Ukrainy [Means of information and communication technologies of the unified information space of the education system of Ukraine]. Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Naidonova, L. (2014). Psykholohichni osoblyvosti spryimannia ekrannoho informatsii [Psychological features of perception of screen information]. Aktual’ni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy [Actual problems of psychology: Collection of scientific works of the Institute of Psychology named after H. S. Kostyuk National Academy of Sciences of Ukraine], XII, 245 – 255. [in Ukrainian].

Novosad G. (2023). Za chotyry misiatsi my vykonaly 70% z toho, shcho poobitsialy [In four months, we fulfilled 70% of what we promised]. Interfaks-Ukraina. https://ua.interfax.com.ua/news/interview/636506.html [in Ukrainian].

NMTS “Osvita. Dity. Maiubtne” [NMC “Education. Children. Future”]. (2024). https://edforfuture.com.ua/ [in Ukrainian].

Polozhennia pro elektronnyi pidruchnyk: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 02. 05. 2018 № 440 [Regulations on the electronic textbook: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated May 2, 2018 No. 440]. (2018). Verkhovna Rada of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18 [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2018). Pro provedennia eksperymentu vseukrains’koho rivnia za temoiu “Elektronnyi pidruchnyk dlia zahal’noi sered’noi osvity” serpien’ 2018 roku - serpien’ 2021 roku: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 31. 08. 2018 № 957 [About conducting an experiment at the all-Ukrainian level on the topic “E-book for secondary education (EBSE)” August 2018 - August 2021: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated August 31, 2018 No. 957], Institute of modernization of the education content. https://imzo.gov.ua/elektronnyj-pidruchnyk/eksperymentvseukrajinskoho-rivnya-elektronnyj-pidruchnyk-dlya-zahalnoji-serednoji-osvity/ [in Ukrainian].

Chassiakos, Y. R., Radesky, J., Christakis, MD., et al. (2016). Children and Adolescents and Digital Media. Pediatrics, 138, 5. https://doi.org/10.1542/peds.2016-2593

Vember, V. Navchal’no-metodychni vymohy do elektronnoho pidruchnyka [Educational and methodological requirements for an electronic textbook]. Scientific Journal of the Mykhailo Dragomanov Ukrainian State University. Series 2. Computer-Oriented Learning Systems, 4 (11), 50 – 56. https://sj.npu.edu.ua/index.php/kosn/article/view/654 [in Ukrainian].

Yuehan, D. (2022). Opportunities and Challenges of Digitalization of Educational Publishing Industry in Post-epidemic Era. BCP Social Sciences & Humanities, 19, 495 – 501.

Zakon Ukrainy vid 5 ver. 2017 r. № 2145-VIII [Law of Ukraine dated September 5 2017 No. 2145-VIII]. (2017). About Education. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-30

Як цитувати

Герасимова, О. (2024). Структура роботи редактора за умов кросмедійного виробництва навчальних видань. Дитяча література: інтердисциплінарний дискурс , 1(1), 98–108. https://doi.org/10.15330/clid.1.1.98-108