ОСОБЛИВОСТІ ЕТИКИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ У СУЧАСНОМУ РИНКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • І.І. Боришкевич Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки України, кафедра управління та бізнес-адміністрування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76000 https://orcid.org/0000-0001-7508-6556

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.17.67-75

Ключові слова:

етика, ділове спілкування, комунікативний процес, переговори, організація

Анотація

Успішність будь-якої організації напряму залежить від ефективності ділового спілкування. Для того, щоб спілкування було результативним потрібно дотримуватись норм та правил етики. Етика ділового спілкування передбачає вибір дієвого способу встановлення взаємозв’язку та обмін інформацією між організацією та стейкхолдерами, керівником та працівниками, а також всередині організації. Окрім того, вона регулює службові обов’язки працівників, їх зовнішню й внутрішню поведінку, а також формує ділову репутацію кожного окремого працівника. Завдяки нормам, правилам і принципам етики працівникам організації вдається підтримувати в колективі доброзичливу атмосферу, уникати суперечок та непорозумінь. Метою написання статті є дослідження особливостей етики ділового спілкування у сучасному ринковому середовищі та пошук шляхів її удосконалення. У статті наведено характеристику понять «спілкування» та «ділове спілкування». Охарактеризовано функції ділового спілкування, серед яких були виокремлені наступні: повідомлення службових обов’язків працівникам, забезпечення отримання зворотного зв’язку, взаємозв’язок із стейкхолдерами, мотивація працівників та формування соціальних зв’язків. Відображено взаємозв’язок основних елементів ділового спілкування. До таких елементів належать: відправник інформації, ділова інформація, канал і спосіб зв’язку, одержувач інформації та зворотний зв’язок. Кожен елемент є невід’ємним та відіграє важливу роль у реалізації комунікативного процесу. Наведено та здійснено характеристику компонентів, що слід врахувати в організації з метою підвищення рівня етики ділового спілкування: прозорість, емоційний інтелект, невербальне спілкування, ясність, слухання та швидкість. У діловому спілкуванні присутні бар’єри зв’язку, що можуть перешкоджати його успішній реалізації. Здійснено класифікацію основних бар’єрів зв’язку та згруповано їх у три групи: зовнішні, організаційні та особисті. Запропоновано правила, що забезпечують проведення успішних переговорів. Основними цілями переговорів є пошук спільного взаємовигідного рішення та досягнення домовленості чи укладення угоди.

Біографія автора

І.І. Боришкевич , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки України, кафедра управління та бізнес-адміністрування, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76000

кандидат економічних наук

Посилання

1. Markovic, M. R., Salamzadeh, A. “The Importance of Communication in Business Management.” The 7th International Scientific Conference on Employment, Education and Entrepreneurship, Belgrade, Serbia, 2018, pp. 11-28.
2. Colombo, Elizabeth. “Why Better Business Communication Matters and How to Improve It.” 2020, www.accdocket.com/why-better-business-communication-matters-and-how-improve-it. Accessed 28 September 2021.
3. Golyardyk, N. A., and L. L. Dyka. “Culture of business communication as a factor in the formation of professional competencies of the future specialist.” Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, no. 4, 2013, pp. 78-86.
4. Zotova-Sadilo, O. “Methodological aspects of formation of professional business communication of future economic specialists.” Liudynoznavchi studii, no. 2, 2016, pp. 75-82.
5. Krasnitskaya, G. M. “Ethical and business relations of businessmen.” Molodyi vchenyi, no. 4 (31), 2016, pp. 310-313.
6. Savenkova, L. “Formation of the culture of professional communication of future managers of economic education.” Vytoky pedahohichnoi maisternosti, no. 15, 2015. pp. 31-34.
7. Kharchenko, L. P. “Perception and mutual understanding in the context of ethics of business communication.” Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, no. 22 (8), 2012, pp. 40-48.
8. van Ruler , B. “Communication Theory: An Underrated Pillar on Which Strategic Communication Rests.” International Journal of Strategic Communication, no. 12 (4), 2018, pp. 367-381.
9. Bucăţa, G., and A. M.Rizescu “The Role of Communication in Enhancing Work Effectiveness of an Organization.” Land Forces Academy Review, no. 22 (1), 2017, pp. 49-57.
10. Zakaria, H., Kamarudin, D., Hussain, and Y., M. Lazim. “Inclusivity in the Workplace for Persons with Disabilities: Analyzing Communication Effectiveness within Malaysian Companies.” Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, no. 12 (6), 2021, pp. 9717-9726.
11. Jenifer, R. D., and G. P.,Raman.“Cross Cultural Communication Barriers in Workplace.” International Journal of Management, no. 6 (1), 2015, pp. 348-351.
12. Reboulet, A., and R .Jackson. “Effective Communication Approaches for Decision Analytics: An Exploration of Strategies.” Effective Strategies for Communicating Insights in Business, 2021. doi: 10.4018/978-1-7998-3964-4.ch002
13. Stacho, Z., Stachová, K., Papula, J., Papulová, Z., Kohnová, L. “Effective communication in organisations increases their competitiveness.” Polish Journal of Management Studies, no. 19 (1), 2019. pp. 391-403.
14. Grinyova, N. Ya., Karpenko, M. O. “Peculiarities of business communication in the implementation of foreign economic activity of the enterprise.” Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 6 (3), 2009, pp. 143-146.
15. Avramenko, O. O., Yakovenko, L. V., Shiyka, V. Ya. Business communication. Ivano-Frankivsk, Lileia-NV, 2015.
16. Kozyrev, M. P. “Communicative barriers to communication and ways to overcome them.” Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav, no. 1, 2014, pp. 201-211.
17. Maksymets, O., and A.Adamovych, “Negotiations as an integral part of business communication.” Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, no. 36 (2), 2021, pp. 124-128.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30

Номер

Розділ

Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій