СУТНІСТЬ СТРАТЕГІЇ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ОТГ В КОНТЕКСТІ ЗМІНИ ПІДХОДІВ ДО РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • С.І. Сологуб ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», Міністерствo освіти і науки України, кафедра теоретичної і прикладної економіки, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018 https://orcid.org/0000-0003-4802-037X

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.17.162-173

Ключові слова:

стратегія, соціально-економічний розвиток, об’єднані територіальні громади, ОТГ, громада, регіональний розвиток, децентралізація

Анотація

Стаття спрямована на дослідження сутності стратегії соціально-економічного розвитку ОТГ в контексті зміни підходів до регіонального розвитку в Україні. Актуалізація необхідності у дослідженні й розробці стратегії соціально-економічного розвитку ОТГ зумовлена, передусім, створенням територіальних громад та процесами децентралізації, тобто отриманням більших повноважень стосовно розподілу і використання ресурсів громади. З метою проведення дослідження стосовно стану зацікавленості населення до такої тематики, здійснено аналітичні процедури із застосуванням Google Trends, який дає змогу ідентифікувати популярність запитів та існуючих трендів.

В результаті здійсненого графічного аналізу трендів установлено, що значення запитів за словом «Стратегія» за останні 2 роки має стабільну динаміку. Терміни «Стратегія ОТГ» та  «Стратегія розвитку ОТГ» мають поодиноке одиничне значення пошукових запитів, а терміни «Стратегія громади», «Стратегія соціально-економічного розвитку ОТГ» мають нульову динаміку пошуку. Така ситуація вказує на те, що зараз ОТГ перебувають на початковій стадії свого становлення і розвитку, а тому їхні представники ще не у повній мірі оволоділи необхідними інструментами ефективного управління ОТГ.

Встановлено, що дослідження стратегії ОТГ носять одиничний характер і у міру наявності кардинальних відмінностей від функціонування підприємств, не можуть застосовуватися для формування стратегії соціально-економічного розвитку ОТГ. Тому запропоновано авторське бачення трактування терміну «стратегія ОТГ» : це довгостроковий план (програма) розвитку територіальної громади, що передбачає визначення генерального напряму (курсу, орієнтиру) розвитку територіальної громади та сукупність послідовних дій для забезпечення її конкурентоспроможності та інвестиційної привабливості.

Визначено, що стратегія соціально-економічного розвитку ОТГ в контексті зміни підходів до регіонального розвитку в Україні: забезпечує сумісність усіх планів розвитку територіальної громади; узгоджує всі складові соціально-економічного розвитку територіальної громади, об’єднуючи їх у єдине ціле; є інструментом для планування, реалізації та контролю генерального орієнтиру соціально-економічного розвитку територіальної громади; є засобом досягнення запланованого результату; є засобом для розв’язання ключових проблем в територіальній громаді.

Біографія автора

С.І. Сологуб , ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», Міністерствo освіти і науки України, кафедра теоретичної і прикладної економіки, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018

аспірант

Посилання

1. Google Trends, trends.google.com.ua/trends/?geo=UA Accessed 12April 2021.
2. Ansoff, Igor. Strategic management, Economy, 1989.
3. Vikhansky, Oleg. Strategic management, Gardariki, 1999.
4. Gershun, Andrey, and Mikael Gorsky. Balanced management technologies, Magician Consulting, 2005.
5. Glueck, William, and Lawrence Jauch. Business Policy and Strategic Managenent.McGraw-Hill, 1988.
6. Goldstein, Georgy. Strategic aspects of R&D management: monograph. Publishing house of TRTU, 2000.
7. Kravchenko, O.V. “The concept of enterprise development strategy.” Bulletin of Sumy National Agrarian University, no. 1(22),2007, pp. 267–272.
8. Doyle, Peter. Management: strategy and tactics. SPb., Peter, 1999.
9. Efremov, Victor. Strategic planning in business systems. Finpress, 2001.
10. Karlof, Bengt. Business strategy: concept, content, symbols. Economics, 1991.
11. Kruk, M. “Development of corporate strategies of the company.” IVF, no. 6, 2001, pp. 112-117.
12. Markova, Vera, and Svetlana Kuznetsova. Strategic management: course of lectures. Moscow, INFRA-M, 2002.
13. Meskon, Michael, et al. Fundamentals of management. Case, 1992.
14. Mintzderg, H., and J. Waters. “Tracking Strategy in an Enterpreneurial Firm.” Academy of Management Journal, 1982, pp. 465-499.
15. Ponomarenko, Volodymyr, et al. Strategic management of enterprise development: textbook. manual. KSEU, 2002.
16. Porter, Michael. Competition strategy. Basics, 1998.
17. Thompson, Arthur, and Arthur Strickland. Strategic Management: The Art of Design and Implementation. Banks and exchanges, 1998.
18. Tulenkov, N. “The key position of strategic management in the organization.” Problems of theory and practice of management, no. 4, 1997, pp. 104-107.
19. Fedulova, L.I., Zakharova O.V. Peculiarities of the concept of strategic planning in modern conditions of economic development. Problems of science, no.1, 2003, pp. 42-46.
20. Chandler, Alfred. Strategy and structure; Chapters in the History of the history of the Industrial Enterprises. MIT Press, Cambridge, Mass, 1962.
21. Berdanova, Olga, and Vladimir Vakulenko. Strategic planning of local development. Practical guide.. DESPRO, 2012.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30