ПОЛІТЕКОНОМІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА

Автор(и)

  • О.І. Ємець Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки України, кафедра теоретичної і прикладної економіки, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018 https://orcid.org/0000-0003-1338-2880
  • Н. В. Білошкурська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини Міністерство освіти і науки України, кафедра маркетингу, менеджменту та управління бізнесом, вул. Садова, 2, м. Умань, Черкаська область, 20300 https://orcid.org/0000-0002-7617-7836

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.17.67-76

Ключові слова:

державно-приватне партнерство, приватний сектор, стейкхолдери, інвестиції, інфраструктура, політекономічні особливості

Анотація

Метою статті є проаналізувати стан ДПП в Україні, виявити політекономічні особливості, переваги, недоліки та ризики для стейкхолдерів, визначити блоки бар’єрів, що перешкоджають ДПП в ринковій економічній системі. При вирішенні поставлених завдань нами використано ряд методів дослідження: аналізу, синтезу та порівняння щодо особливостей державно-приватного партнерства для стейкхолдерів.

Успішною платформою для розвитку державно-приватного партнерства (ДПП) є взаємовигідні відносини між усіма зацікавленими сторонами. Державний менеджмент часто визначає вектори розвитку галузей, сфер та регіонів для ефективної інвестиційної діяльності з врахуванням стратегії розвитку. Варто зазначити, що до переваг ДПП слід віднести те, що підвищується ефективність управління об'єктами як державної так і комунальної власності; якість надання державних послуг населенню та суб’єктам господарювання; створюються умови для використання сучасних досягнень науки і техніки, впроваджуються інновації; зменшується навантаження на державний бюджет та оптимізуються видатки на надання державних послуг.

Поряд з перевагами, виявлено ряд недоліків ДПП, що пов’язані з реалізацією проектів. До них можна віднести: окремі труднощі, що пов’язані з отриманням дозвільних документів та погодження; процедура складності в переоформленні права користування землею на приватного партнера; недостатня мотивація та відсутність фахової підготовки посадових осіб, наявність корупційних проявів.

Наукова новизна полягає в тому, що вперше проаналізовано політекономічні особливості державно-приватного партнерства, які в ринковій економіці яскраво проявляються через відносини, що складаються між зацікавленими сторонами – стейкхолдерами.

Розвиток державно-приватного партнерства досяг ключових змін та має позитивну динаміку: оновлена законодавча база з ДПП та концесій, відкриття зовнішніх пропозицій для ініціювання потенційними партнерами національних або регіональних проектів ДПП, дороги ДПП.

Проведено SWOT аналіз інфраструктури доріг, що дало можливість виявити сильні і слабкі сторони, загрози та можливості.

Нами виокремлено три блоки недоліків державно-приватного партнерства в інфраструктурних проектах: 1) складність та високі витрати, 2) ринкові та фінансові ризики, 3) політичні і соціальні ризики.

Висновки та рекомендації мають практичну значущість для регіональних та місцевих органів влади та приватного сектору, адже політекономічні особливості ДПП нададуть можливість розкрити взаємовигідність для стейкхолдерів, які полягають у налагодженні комунікацій, вдосконаленні інфраструктури та оптимізації розподілу інвестицій та ризиків.

Біографії авторів

О.І. Ємець, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки України, кафедра теоретичної і прикладної економіки, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018

кандидат економічних наук, доцент

Н. В. Білошкурська , Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини Міністерство освіти і науки України, кафедра маркетингу, менеджменту та управління бізнесом, вул. Садова, 2, м. Умань, Черкаська область, 20300

кандидат економічних наук, доцент

Посилання

1. On Public-Private Partnership. Law of Ukraine. Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text (access date 13.09.2021).
2. Status of PPP implementation in Ukraine, www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=9fc90c5e-2f7b-44b2-8bf1-1ffb7ee1be26&title=StanZdiisnenniaDppVUkraini&isSpecial=true. Accessed 14 Sept.2021
3. Panchenko, V. G. “Economic nationalism: political-economic aspect.” Business analytics in the management of foreign economic activity: Proceedings of the VI International scientific-practical conference, March 15, 2019. Kyiv: State Enterprise “Information and Analytical Agency”, 2019, pp. 168 – 172, 194.44.12.92:8080/jspui/handle/123456789/3896 (access date 11.07.2021).
4. Malin, O. L. Analysis of the development of public-private partnership in Ukraine and the world: qualitative changes and main trends in 2020: Analytical report. Odessa, 2020.
5. Public-private partnership program in the road sector: website, /roadppp.in.ua. Accessed 13 Sept.2021
6. Avksentiev, M. Yu. Public-private partnership as a modern mechanism for attracting investment in the infrastructure sector of Ukraine: author's ref. dis. ... cand. econ. Sciences: 08.00.03. Кyiv, 2010.
7. Melnyk, A. F. Public-private partnership in the system of institutes of national economy: mechanisms of development. Ternopil: TNEU, 2017.
8. Shemaeva, L. M. Public-private partnership as an instrument of national economy development: author's ref. dis. ... cand. econ. Science: 08.00.03. Kharkiv, 2018.
9. Savchenko, V. F., Stoyka, S. O., and V. O. “Stoyka Public-private partnership as a basis of financial and economic stability of the state.” Market infrastructure, Issue 56, 2021, pp. 45-53.
10. Sidoruk, I. S. “Public-private partnership as a basis for improving the efficiency of regional clusters with the participation of small enterprises.” Entrepreneurship and Trade, no. 30, 2021, pp.52-58.
11. Yurynets, Z. V., and M. O. Kokhan. “Development of hybrid projects in the context of public-private partnership and investment in infrastructure development.” Galician Economic Bulletin, no.62.1, 2020, pp.102-109.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30