ФОРМУВАННЯ КОМПЛЕКСУ МАРКЕТИНГУ ДЛЯ МАЛОГО БІЗНЕСУ У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ

Автор(и)

  • Н.С. Косар Національний університет «Львівська політехніка» Міністерство освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, м. Львів, 79000 https://orcid.org/0000-0003-0180-2630
  • В.Р. Подарин Національний університет «Львівська політехніка» Міністерство освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, м. Львів, 79000 https://orcid.org/0000-0003-4051-050X

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.18.32-42

Ключові слова:

комплекс маркетингу, цифровий маркетинг, маркетинг у соціальних мережах,, концепції формування комплексу маркетингу

Анотація

Наявні концепції щодо формування комплексу маркетингу підприємства хоч є достатньо дослідженими, проте модифікація ведення бізнесу, розвиток ринку електронної комерції та зміни поведінки споживачів зумовлюють необхідність уточнення, подальших досліджень даного поняття, зокрема адаптації до умов цифровізації бізнесу. Важливим аспектом сьогодення є зростання ведення підприємництва у соціальних мережах, особливо малого бізнесу. Онлайн діяльність таких підприємств має певні особливості, які значною мірою впливають на розробку їх комплексу маркетингу. Тому метою статті є дослідження особливостей формування комплексу маркетингу для малих підприємств у соціальних мережах. У процесі дослідження використано такі методи як аналіз, синтез, систематизація, порівняння, індукції, дедукції, абстрактно-логічний та графічний. Наведено підходи вітчизняних науковців до визначення сутності комплексу маркетингу, на основі яких сформовано визначення комплексу маркетингу суб’єкта підприємницької діяльності в соціальних мережах. Проаналізовано еволюційний розвиток найпопулярніших концепцій щодо формування комплексу маркетингу підприємства, аналіз сутності яких дозволив виділити основні категорії (продуктова політика, цінова політика, політика розподілу та політика просування), виокремити та порівняти 3 основні концепції для формування комплексу маркетингу суб’єкта підприємницької діяльності в соцмережах, а саме: «4P», «4C» та «SIVA». Поєднання цих концепцій в умовах маркетингу взаємодії та комунікації, а також визначений взаємовплив їхніх елементів, зумовлює об’єднання «комплексу виробника» та «комплексу споживача». Встановлено характеристики цифрового споживача в соціальних мережах, особливості ведення бізнесу  малих підприємств на цій платформі, які прямо впливають на формування їх комплексу маркетингу. Запропоновано схему комплексу цифрового маркетингу в соцмережах для малого бізнесу, наведено етапи процесу його розробки. Визначено, що для формування комплексу маркетингу суб’єкта підприємницької діяльності в соціальних мережах необхідно використовувати поєднання декількох концепцій, оскільки самостійно жодна з них не є вичерпною та повноцінною для досягнення цілей діяльності в сучасних умовах трансформації та діджиталізації бізнесу. Практична цінність результатів дослідження полягає у тому, що вони визначають основні елементи, на які повинні звернути увагу суб’єкти при веденні діяльності у соціальних мережах.

 

 

Біографії авторів

Н.С. Косар , Національний університет «Львівська політехніка» Міністерство освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, м. Львів, 79000

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу та логістики

В.Р. Подарин , Національний університет «Львівська політехніка» Міністерство освіти і науки України, кафедра маркетингу і логістики, вул. Митрополита Андрея, 5, м. Львів, 79000

студент магістратури кафедри маркетингу та логістики

Посилання

1. Borysenko, O.S. “Theoretical basis and evolution of marketing complex development.” Eastern Europe: economy, business and management, no.14, 2016, easterneurope-ebm.in.ua/journal/14_2018/24.pdf. Accessed 19 May 2022.
2. Harkavenko, S.S. “Basic elements and complex of marketing.” Marketing: a textbook. Pidru4niki.com, pidru4niki.com/1596122741711/marketing/osnovni_elementi_kompleks_marketingu. Accessed 19 May 2022.
3. Doroshenko, H.O. “Marketing complex.” Marketing: textbook, Tim Public Group LLC, 2016, Pidru4niki.com, pidru4niki.com/82276/marketing/kompleks_marketingu. Accessed 19 May 2022.
4. Levina, M.O. “Theoretical fundamentals of the marketing complex.” Bulletin of the NTU “Kharkiv Polytechnic Institute”, no. 5, 2010, repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/23340/1/vestnik_KhPI_2010_5_Levina_Teoretychni.pdf. Accessed 19 May 2022.
5. Matvienko, V.M., and L.K. Khudiakova. Marketing: textbook for distance learning. Bila Tserkva, 2007.
6. Pavlenko, A.F., Reshetnikova, I.L., and A.V.Voychak Marketing: textbook. Kyiv, KNEU, 2008.
7. Moroz, L.A, and N.I. Chykhrai. Marketing: textbook. Lviv, Accounting center “Azur”, 2010.
8. Petrunia, Y.Ye., and V.Y. Petrunia. Marketing: textbook. Dnipropetrovsk, UMSF, 2016.
9. Senyshyn, O.S., and O.V.Kryveshko. Marketing: textbook. Lviv, LNU, 2020.
10. Fomishyna, V.M., and N.Ye. Fedorova “Transformation of the components of the classic “enterprise marketing complex” into a modern “consumer marketing complex.” Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine, no.25.2, 2015, nv.nltu.edu.ua/Archive/2015/25_2/50.pdf. Accessed 17 May 2022.
11. 2021 Global Marketing Trends. Find your focus. Deloitte. Insights, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/br/Documents/strategy/Deloitte-Global-Marketing-Trends-2021.pdf. Accessed 17 May 2022.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-26