ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ЕКСПОРТУ ПОСЛУГ УКРАЇНИ В УМОВАХ МИРНОГО ТА ВОЄННОГО ЧАСУ

Автор(и)

  • О. В. Клювак Львівський національний університет імені Івана Франка, Міністерствo освіти і науки України, кафедра безпеки інформації та бізнес-комунікацій, вул. Університетська, 1, м. Львів, 79000 https://orcid.org/0000-0003-3383-926X

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.18.157-168

Ключові слова:

експорт послуг, експортоорієнтовані підприємства, експортна стратегія, інновації, смарт-спеціалізація, російсько-українська війна

Анотація

Система міжнародної торгівлі є одним із ключових драйверів розвитку світового господарства в умовах глобалізаційних процесів, яка передбачає наявність експорту-імпорту товарів та послуг. Незважаючи на велику кількість праць, присвячених дослідженню різних аспектів функціонування системи експорту, необхідно констатувати, що не достатньо висвітленою і вивченою залишається сфера експорту послуг. Важливість дослідження інноваційного розвитку експорту послуг України поглиблюється тим, що після повномасштабного вторгнення росії на територію України товарний експорт зазнав значного скорочення та потребує тривалого часу на його повне відновлення.

У статті розглянуто сутність експорту послуг крізь призму його чотирьох моделей, а саме: транскордонне надання послуг, споживання за кордоном, комерційна присутність, присутність фізичної особи. Проаналізовано структуру зовнішньої торгівлі послугами України у 2021 року та встановлено, що перспективною сферою експорту України в умовах сучасної російсько-української війни є сфера телекомунікацій, комп’ютерних та інформаційних послуг.

Розроблено підхід до формування системи інноваційного розвитку підприємств сфери послуг у контексті експортної стратегії України, глобалізаційних процесів та умов воєнного стану. Систематизовано основні інструменти підтримки експорту послуг України в умовах російсько-української війни та заакцентовано увагу на доцільності активізації та реалізації європейської концепції смарт-спеціалізації регіонів.

Запропоновано напрям удосконалення системи експорту України в умовах воєнного та повоєнного часу, який передбачає:

  • реалізацію європейської концепції смарт-спеціалізації регіонів, спрямованої на сферу послуг, зокрема креативну, туристичну, рекреаційну та інформаційну індустрію тих територій України, які зазнали менших втрат внаслідок широкомасштабного вторгнення в Україну збройних сил російської федерації;
  • модель розвитку експортоорієнтованих підприємств сфери послуг на засадах FinTech інновацій, використання технологій Індустрії 4.0 та еко-інноваційності.

 

Біографія автора

О. В. Клювак , Львівський національний університет імені Івана Франка, Міністерствo освіти і науки України, кафедра безпеки інформації та бізнес-комунікацій, вул. Університетська, 1, м. Львів, 79000

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри безпеки інформації та бізнес-комунікацій

Посилання

1. Dolgova, L., & V. Ivanenko. “Foreign Economic Activity of Business Structures in Ukraine: Problems and Prospects of Development.” Path of Science, vol. 7, no 10, 2021, pp 2007-2016. doi.org/10.22178/pos.75-8.
2. “Structure of foreign trade by types services.” SSC of Ukraine, www.ukrstat.gov.ua/. Accessed 30 May 2022.
3. Poliakova, Ju. “Innovation component of export activities.” Entrepreneurship and Innovation, no. (11-1), 2020, pp. 32-36. doi.org/10.37320/2415-3583/11.5
4. Ortigueira-Sánchez, L. C., Welsh, D. H. B, and W. C. Steinc. “Innovation drivers for export performance.” Sustainable Technology and Entrepreneurship. vol. 1, is. 2, 2022. doi.org/10.1016/j.stae.2022.100013
5. “Cross-sector Export Strategy “Trade Information and Export Promotion”.” Ministry of Economy of Ukraine, me.gov.ua. Accessed 30 May 2022
6. Kulhanik, O. “The effectiveness of the system of state export incentives.” Efektyvna ekonomika, vol. 11, 2020, www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8341. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.11.65. Accessed 31 May 2022
7. Mnykh, O, and N. Sapotnitska. “Appearance of new export features of Ukrainian enterprises on international competitive markets as a strategic priority for formation of innovative economy.” Innovative economy, no.1-2, 2018, pp. 75-80, inneco.org/index.php/innecoua/article/view/233/295. Accessed 30 May 2022
8. “Export during the War.” Diia Bussiness, export.gov.ua/business_during_war. Accessed 30 May 2022.
9. Kliuvak, O., and I. Vagner. “System of formation, evaluation and increasing of the level of international investment attractiveness of enterprises of the tourism industry in the context of innovative development.” Zeszyty naukowe WSTiE, no. 17, IX, 1, 2020, pp. 60-76, zn.wste.edu.pl/images/zn17a.pdf. Accessed 30 May 2022

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-26

Номер

Розділ

Міжнародні економічні відносини