ЕКОНОМІЧНІ ТА КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИМИ ГРОМАДАМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • І.І. Припхан ЗВО «Університет Короля Данила», кафедра права та публічного управління, вул. Є. Коновальця, 35, м. Івано-Франківськ, 76018, Україна, тел.: +38 095 82 15 258 https://orcid.org/0000-0002-9737-6885
  • Р.І. Щур Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки України, кафедра фінансів, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018, Україна, тел.: 0342752351 https://orcid.org/0000-0001-9945-3939

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.19.280-288

Анотація

В статті доведено, що ефективне функціонування територіальних громад можливе лише за певних передумов і умов, які в сукупності становлять основу місцевого самоврядування. Тобто під основами адміністративно-територіальної реформи початої в 2014 році розуміємо об’єктивно створені в суспільстві можливості та умови, сукупність яких утворила основу, на якій будується вся система розвитку місцевого самоврядування, в тому числі територіальні громади, як базова ланка такої системи.

Метою статті є необхідність поглиблення відповідних наукових розвідок з метою з’ясування економічних та конституційно-правових аспектів публічного управління територіальними громадами в умовах воєнного стану. Основними методами дослідження, які були використані у статті, є методи індукції, дедукції, абстрагування, аналізу та синтезу.

Основною особливістю проведення реформи децентралізації є новий підхід до розподілу та реалізації владних та інших управлінських функцій, який передбачає відхід від ієрархічної системи управління та організації влади, високий ступінь самостійності низки суб’єктів при скороченні обсягу контролю та нагляду за їх діяльністю. Відповідно до децентралізованої моделі організації влади вищий орган не може втручатися в діяльність нижчого органу, не може здійснювати по відношенню до нього адміністративну діяльність, не може віддавати накази чи розпорядження. Межі самоврядування органів, що виконують завдання за принципами децентралізації державного управління, визначаються заходами контролю.

В статті акцентовано увагу на те, що у місцевостях, де введено воєнний стан, з метою забезпечення дії Конституції і законів України встановлення та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, громадської безпеки і порядку спільно з органами військової адміністрації, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян, Президент України може створювати тимчасові державні органи – військові адміністрації.

Також було встановлено, що в умовах воєнного стану територіальні громади продемонстрували ефективну діяльність в плані взаємодії з органами державної влади, військовими організаціями, громадськими об’єднаннями в реалізації і захисту прав, свобод і забезпечення життєдіяльності населення громад. Це стало основою успішно проведеної адміністративно-територіальної реформи і становлення нових засад в публічному управлінні.

Біографії авторів

І.І. Припхан , ЗВО «Університет Короля Данила», кафедра права та публічного управління, вул. Є. Коновальця, 35, м. Івано-Франківськ, 76018, Україна, тел.: +38 095 82 15 258

кандидат юридичних наук, доцент

Р.І. Щур , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Міністерство освіти і науки України, кафедра фінансів, вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, 76018, Україна, тел.: 0342752351

доктор економічних наук, професор

Посилання

1. Schur, R.I. “Fiscal capacity of united territorial communities: institutional aspect.” Materials of the IX Scientific and Practical Internet Conference "Transformation of the Fiscal Policy of Ukraine in the Conditions of European Integration" (Irpin, December 14-15, 2017). Irpin, 2017, pp.64-65.
2. Shchur, R.I. Finances of united territorial communities in the conditions of decentralization in Ukraine. Ternopil, Osavtsa Yu.V. 2019.
3. Lazor, O. D. Institutionalization of public self-governing power in Ukraine: monograph. Lviv, LRIDU NADU, 2009.
4. Shchur, R. I. “Territorial community as an institutional subject of financial relations.” Economics and management, no. 3, 2017, pp. 42-47.
5. “Constitution of Ukraine.” The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon5.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80. Accessed 17 March 2023
6. Beschastnyi, V. M. “Constitutional principles of the organization and exercise of public power in Ukraine in the practice of the Constitutional Court of Ukraine (separate aspects).” Legal principles of the organization and exercise of public power: a collection of theses of the V International Scientific and Practical Conference. Khmelnytskyi, Leonid Yuzkov Khmelnytskyi University of Management and Law, 2022, pp. 40-43.
7. Zhmaeva, M.Yu. “Decentralization as an effective mechanism of functioning of public authority.” Materials of the scientific and practical round table "Best practices of decentralization: experience of EU countries for Ukraine". Sumy, , 2022, pp.15-17.
8. Boryslavska, O. Decentralization of public power: experience of European countries and prospects of Ukraine. Swiss-Ukrainian project "Support of decentralization in Ukraine - DESPRO". 2012.
9. "On the introduction of martial law in Ukraine. Decree of the President of Ukraine dated February 24, 2022 No. 64/2022 " President of Ukraine, www.president.gov.ua/documents/642022-41397. Accessed 18 March 2023
10. "On the Legal Regime of Martial Law. Law of Ukraine dated May 12, 2015 No. 389-VIII ." Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text. Accessed 18 March 2023.
11. "On the formation of military administrations. Decree of the President of Ukraine dated February 24, 2022 No. 68/2022 ". President of Ukraine, www.president.gov.ua/documents/682022-41405. Accessed 18 March 2023
12. Law of Ukraine dated February 3, 2015 No. 141-VIII "On military-civilian administrations" // Bulletin of the Verkhovna Rada (VVR). 2015. No. 13. Article 8. Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/141-19#Text. (date of application: 18.03.2023).
13. "On approval of the Procedure for financial support of the activities of military 63 administrations. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 01.04.2022 No. 397 ". Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/397-2022-%D0%BF#Text. Accessed 21 March 2023
14. "On Local Self-Government in Ukraine . Law of Ukraine dated May 21, 1997 No. 280/97-VR " The Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text. Accessed 21 March 2023
15. "On Amendments to Certain Laws of Ukraine Regarding the Functioning of the Civil Service and Local Self-Government During Martial Law. Law of Ukraine dated May 12, 2022 No. 2259-IX". Verkhovna Rada of Ukraine, zakon.rada.gov.ua/laws/show/2259-20#Text. Accessed 22 March 2023
16. Melnyk, V., Kriuchkov, N., and R. Shchur. “Peculiarities of forming total revenues of united territorial communities in Ukraine under current conditions of transforming the system of public finances.” Financial and Credit activity-problems of theory and practice, vol. 2, issue 33, 2020, pp. 215-222.
17. Pryphan, I.I. “Constitutional protection of the morality of the population.” Carpathian Legal Gazette, no.2, 2015, pp. 33-37.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-06

Як цитувати

Припхан , І., & Щур , Р. (2023). ЕКОНОМІЧНІ ТА КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИМИ ГРОМАДАМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 2(19), 280–288. https://doi.org/10.15330/apred.2.19.280-288