ПРОГРЕС КРАЇН У ДОСЯГНЕННІ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: РОЛЬ ОСВІТИ

Автор(и)

  • О. В. Булатова Маріупольський державний університет, Міністерство освіти і науки України, кафедра економіки та міжнародних економічних відносин, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна https://orcid.org/0000-0001-7938-7874
  • Х. С. Мітюшкіна Маріупольський державний університет, Міністерство освіти і науки України, кафедра раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна https://orcid.org/0000-0002-4258-4433
  • Д. В. Кошман Маріупольський державний університет, Міністерство освіти і науки України, кафедра раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна https://orcid.org/0009-0001-2960-5703

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.20.20-31

Ключові слова:

сталий розвиток, якість освіти, індекс зеленого зростання, індекс екологічної ефективності, індекс сталого розвитку, Цілі сталого розвитку

Анотація

Стаття присвячена дослідженню прогресу країн у досягненні Цілей сталого розвитку ООН, зокрема ролі освіті в цьому процесі. Доведено, що для всіх без виключення країн сталий розвиток невід’ємно пов'язаний із процесами забезпечення екологічної ефективності розвитку країн та розбудови зеленої економіки.

Цілі сталого розвитку є важливим індикатором гармонійного збалансованого та безпекового розвитку країн світу. Зелене зростання та сталий розвиток є процесами, що взаємопов’язані та комплементарні, сталий розвиток є неможливим без максимально повного забезпечення принципів зеленого зростання.

Проведено оцінку взаємозв’язків між процесам  забезпечення сталого розвитку, екологічною ефективність та зеленим зростанням на прикладі кран Європейського Союзу та України. Прогрес країн у досягненні 17 цілей сталого розвитку ООН вимірює  Sustainable Development Goals Index. В статті підтверджено, що найбільш високі результати щодо досягнення цілей сталого розвитку мають європейські країни, проте після спалаху пандемії у 2020 році та інших одночасних криз прогрес у досягненні Цілей сталого розвитку зупинився в усьому світі.

З використанням інструментарію багатовимірного оцінювання, було визначено вплив та взаємозв’язок цілей сталого розвитку з відповідним індексом. Особливу увагу було приділено аналізу та встановленню зв’язку між рівнем сталого розвитку та якістю освіти. Визначено, що досягнення цілей сталого розвитку залежить від посилення ролі освіти та наукових досліджень, спрямованих на охорону навколишнього середовища, спільних зусиль у вирішенні екологічних проблем та розвитку екологічної освіти. Відтак, у процесі імплементації  цілей сталого розвитку, визначених ООН, особлива роль належить університетам.

Україна підтримує досягнення Цілей сталого розвитку та результатів їх адаптації з урахуванням специфіки розвитку країни.  Враховуючи приєднання України до політики та стандартів Європейського Союзу, забезпечення завдань Порядку денного у сфері сталого розвитку до 2030 року є критично важливим для поствоєнного відновлення та відбудови України.

Біографії авторів

О. В. Булатова , Маріупольський державний університет, Міністерство освіти і науки України, кафедра економіки та міжнародних економічних відносин, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна

доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки та міжнародних економічних відносин, перший проректор Маріупольського державного університету.

Х. С. Мітюшкіна , Маріупольський державний університет, Міністерство освіти і науки України, кафедра раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна

кандидат економічних наук, доцент, завідувачка кафедри раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища Маріупольського державного університету.

Д. В. Кошман , Маріупольський державний університет, Міністерство освіти і науки України, кафедра раціонального природокористування та охорони навколишнього середовища, вул. Преображенська, 6, м. Київ, 03037, Україна

магістр з екології, Маріупольський державний університет.

Посилання

Gerasymchuk, Z. V. Regional policy of sustainable development: theory, methodology, practice. Lutsk, Nadstyr'ya, 2008.

Kates, R., Parris, T., and A. Leiserowitz. “Great Transition Values: Present Attitudes, Future Changes.” GTI Paper Series, no. 9, 2006, www.greattransition.org/archives/papers/Great_Transition_Values.pdf. Accessed 25 Feb. 2024.

Anisimova, G., and O.Donets. “Ecologisation of higher education as a priority direction of the state environmental policy: modern organisational and legal aspects.” SCIENTIFIC AND RESEARCH INSTITUTE of providing legal framework for the innovative development, ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2016/05/Conf_25.05.16/Conf_25.05.16_2.pdf. Accessed 25 Feb. 2024.

Kyrychenko, K., Laznenko, D., and Ya. Reshetniak. “Green University as an Element of Forming a Sustainable Public Health System.” Health Economics and Management Review, no. 4, 2021, pp.21-26, http://doi.org/10.21272/hem.2021.4-0.

“Sustainable Development Report 2023.” AWS, s3.amazonaws.com/sustainabledevelopment.report/2023/sustainable-development-report-2023.pdf. Accessed 25 Feb. 2024.

“Green Growth Index.” Global Green Growth Institute, 2023, gggi-simtool-demo.herokuapp.com/. Accessed 25 Feb. 2024.

Environmental Performance Index. Yale Centre for Environmental Law & Policy, epi.yale.edu/. Accessed 25 Feb. 2024.

“Sustainable Development Goals: Ukraine. National report.” Gov.ua www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/natsionalna-dopovid-csr-Ukrainy.pdf. Accessed 25 Feb. 2024.

“Sustainable Development Goals and Ukraine.” gov.ua, www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina. Accessed 25 Feb. 2024.

“Sustainable Development Goals 2016-2030.” undp, www.undp.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku. Accessed 25 Feb. 2024.

On the Sustainable Development Goals of Ukraine for the period up to 2030: Decree of the President of Ukraine No. 722/2019. President of Ukraine, www.president.gov.ua/documents/7222019-29825. Accessed 25 Feb. 2024.

“Every day of delayed peace will accelerate a freefall into poverty for Ukraine, warns UNDP 2022 (16 MARCH)”, www.undp.org/press-releases/every-day-delayed-peace-will-accelerate-freefall-poverty-ukraine-warns-undp. Accessed 25 Feb. 2024.

World Bank. Ukraine Rapid Damage and Needs Assessment: February 2022 - February 2023.Washington, D.C.: World Bank Group, documents.worldbank.org/curated/en/099184503212328877/P1801740d1177f03c0ab180057556615497. Accessed 25 Feb. 2024.

“Coordination of the implementation of the Sustainable Development Goals.” gov.ua, www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina/koordynatsiia-implementatsii-tsilei-staloho-rozvytku. Accessed 25 Feb. 2024.

“The Sustainable Development Goals are an integral part of the Recovery Plan for Ukraine.” 2022 (26 September). Undp, www.undp.org/uk/ukraine/press-releases/tsili-staloho-rozvytku-nevidyemna-chastyna-planu-vidnovlennya-ukrayiny. Accessed 25 Feb. 2024.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-15

Як цитувати

Булатова , О. В., Мітюшкіна , Х. С., & Кошман , Д. В. (2024). ПРОГРЕС КРАЇН У ДОСЯГНЕННІ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: РОЛЬ ОСВІТИ. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 2(20), 20–31. https://doi.org/10.15330/apred.2.20.20-31

Номер

Розділ

Розвиток людського капіталу