ПОТОЧНИЙ СТАН РОЗВИТКУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИКОРДОННИХ РЕГІОНІВ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • О. В. Попело Національний університет «Чернігівська політехніка», кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Шевченка, 95, м. Чернігів, 14030, Україна https://orcid.org/0000-0002-4581-5129
  • О. П. Попело Національний університет «Чернігівська політехніка», кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Шевченка, 95, м. Чернігів, 14030, Україна https://orcid.org/0000-0001-5343-6439
  • А. Г. Самойлович Національний університет «Чернігівська політехніка», кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Шевченка, 95, м. Чернігів, 14030, Україна https://orcid.org/0000-0002-1235-1882

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.21.69-79

Ключові слова:

заклади вищої освіти, система вищої освіти, університет, цифровізація, сталий розвиток, прикордонні території, євроінтеграція, диджиталізація освіти

Анотація

Досліджено сучасні тенденції розвитку закладів вищої освіти, що межують з росією. Обґрунтовано основні аспекти функціонування закладів вищої освіти в умовах складної безпекової ситуації та економічної кризи. Сформовано пріоритетні напрями розвитку системи закладів вищої освіти. Проаналізовано тенденції розвитку сфери вищої освіти в Україні. Досліджено стан функціонування закладів вищої освіти регіонів, які межують з росією, що дозволило виокремити складнощі та перспективи розвитку зазначених установ. Визначено, що попри складні умови функціонування закладів вищої освіти іноземні студенти продовжують навчатися в українських університетах. Розглянуто напрями трансформації закладів вищої освіти в період повоєнного відновлення держави, а саме: розвиток цифрової інфраструктури та дистанційного навчання, оскільки війна та пандемія COVID-19 продемонстрували критичну необхідність у гнучких формах навчання; інтеграція з європейським освітнім простором за рахунок поглиблення співпраці з міжнародними університетами та науковими установами; підтримка наукових досліджень та інновацій в закладах вищої освіти на основі налагодження співпраці з бізнесом та промисловістю, що дозволить комерціалізувати наукові розробки та впроваджувати їх у реальний сектор економіки; соціальна відповідальність та інклюзивність освіти; підвищення автономії та відповідальності закладів вищої освіти в питаннях кадрового забезпечення та розвитку освітніх програм; розвиток підприємницьких навичок та практико-орієнтованого навчання; впровадження принципів сталого розвитку в освітні програми за рахунок досліджень у напрямі екологізації, що включає впровадження енергоефективних технологій та просування екологічної культури серед студентів; міждисциплінарність та гнучкість освітніх програм;  розвиток громадянської освіти та патріотичного виховання для формування активної громадянської позиції та патріотизму серед молоді; забезпечення якості освіти та акредитація освітніх програм, шляхом підвищення стандартів якості освіти, що є ключовим напрямом розвитку.

Біографії авторів

О. В. Попело , Національний університет «Чернігівська політехніка», кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Шевченка, 95, м. Чернігів, 14030, Україна

доктор економічних наук, доцент, професор кафедри менеджменту та адміністрування

О. П. Попело , Національний університет «Чернігівська політехніка», кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Шевченка, 95, м. Чернігів, 14030, Україна

аспірант кафедри менеджменту та адміністрування, молодший науковий співробітник

А. Г. Самойлович , Національний університет «Чернігівська політехніка», кафедра менеджменту та адміністрування, вул. Шевченка, 95, м. Чернігів, 14030, Україна

доктор філософії з менеджменту, науковий співробітник

Посилання

Borovyk, M.V. “Development trends of higher education institutions in Ukraine.” State and regions. Series: Economy and entrepreneurship, no. 3 (108), 2019, рр. 85-89.

Data Education under threat, saveschools.in.ua/#harkivska-oblast-popup. Accessed 25 April 2025.

Report on the quality of higher education in Ukraine, its compliance with the tasks of sustainable innovative development of society in 2023. National Agency for Quality Assurance of Higher Education, naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/%D0%94%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%8C-2023-%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83.pdf. Accessed 25 April 2025.

Unified State Electronic Database on Education, edbo.gov.ua. Accessed 25 April 2024.

Official website of the State Statistics Service of Ukraine, www.ukrstat.gov.ua. Accessed 25 April 2025.

Annual report of the National Agency for Quality Assurance in Higher Education for 2021, edited by S. Kvit. National Agency for Quality Assurance in Higher Education, 2022.

On Approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022—2032. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 23, 2022 No. 286-r., www.kmu.gov.ua/timeline?&type=acts. Accessed 25 April 2025.

Chayka, I. “Analysis of the Ukrainian Higher Education Market.” Galician Economic Bulletin, no. 1(62), 2020. https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.01.091.

Shandrivska, O.E. Oksyuta, I.V. “Research on the Development Trends of the Higher Education Market in Wartime.” Management and Entrepreneurship in Ukraine: Stages of Formation and Development Problems, no. 1(9), 2023, рр. 299-312.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-16

Як цитувати

Попело , О. В., Попело , О. П., & Самойлович , А. Г. (2025). ПОТОЧНИЙ СТАН РОЗВИТКУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИКОРДОННИХ РЕГІОНІВ УКРАЇНИ . Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 2(21), 69–79. https://doi.org/10.15330/apred.2.21.69-79