УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОМ: ПІДХІД, ЩО БАЗУЄТЬСЯ НА ВИЗНАЧЕННІ ТА ВРАХУВАННІ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • К.Ю. Балаклеєць Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, навчально-науковий інститут «Каразінська школа бізнесу», кафедра управління та адміністрування, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0009-9202-6956
  • А.В. Ковалевська Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, навчально-науковий інститут «Каразінська школа бізнесу», кафедра управління та адміністрування, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-3853-8485

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.21.234-247

Ключові слова:

управління маркетингом, корпоративна культура, маркетингові стратегії, внутрішня комунікація, конкурентоспроможність

Анотація

Стаття присвячена комплексному дослідженню взаємозв'язку між управлінням маркетингом і корпоративною культурою в сучасному бізнес-середовищі. Методологічну основу становить критичний аналіз наукової літератури та логічне моделювання зв’язку «стратегія – культура – маркетинг». Запропоновано авторське визначення корпоративної культури й окреслено концептуальне бачення її інтеграції у процеси маркетингового управління. Основні результати, що характеризують наукову новизну проведеного дослідження, полягають у обґрунтуванні важливості спиратися та враховувати наявний поточний рівень корпоративної культури і цілей щодо її розвитку в процесі формування та реалізації маркетингових стратегій підприємства, що доцільно впроваджувати на найвищих рівнях управлінської діяльності шляхом узгодження загальних елементів систем управління підприємством із системою управління маркетингом. Практична цінність полягає у тому, що запропонований підхід може стати методологічним підґрунтям для подальших досліджень і вдосконалення корпоративних практик у компаніях різних галузей. Попри чималу кількість праць із маркетингового менеджменту, взаємозв’язок між управлінням маркетингом і корпоративною культурою досі лишається малодослідженим. У статті висвітлено еволюцію концепції маркетингу — від класичних поглядів П. Друкера, Ф. Котлера та К. Келлера до сучасних підходів Американської асоціації маркетингу. Особливу увагу приділено концепції «комплексу маркетингу» і його розвитку від чотирьох до семи елементів «P», та кореляції кожного елемента з ключовими компонентами корпоративної культури. Розглянуто проблеми, напрями та перспективи дослідження корпоративної культури, а саме цінності, норми, комунікаційні процеси й показано, що маркетингові стратегії суттєво залежать від її рівня розвитку. У статті також розглянуто роль корпоративної стратегії, бізнес-стратегії та функціональної стратегії в управлінні маркетингом. Підкреслено, що успішне впровадження маркетингових стратегій залежить від рівня розвитку корпоративної культури. На завершення наголошено на необхідності врахування культурних чинників під час розробки маркетингових стратегій і сформульовано узагальнену позицію, згідно з якою управління маркетингом є підходом, що базується на визначенні та врахуванні корпоративної культури шляхом визначення окремих категорій та пошуку точок зіткнення.

Біографії авторів

К.Ю. Балаклеєць , Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, навчально-науковий інститут «Каразінська школа бізнесу», кафедра управління та адміністрування, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

аспірант

А.В. Ковалевська , Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, навчально-науковий інститут «Каразінська школа бізнесу», кафедра управління та адміністрування, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат економічних наук, доцент, доцент
кафедри управління та адміністрування

Посилання

Zerniuk, O., and A. Kiiko. “Problems and peculiarities in management of marketing activity in unstable market conditions.” Economy and Enterprise Management, no. 13, 2017, pp. 468-473, economyandsociety.in.ua/journals/13_ukr/77.pdf. Accessed 21 Apr. 2025.

Kovalevska, A., Taran, N., and S. Zelensky. “Organizational support for strategic management of sustainable development of cities of Ukraine.” In V. P. Tretyak (Ed.), The impact of stakeholders on the development of territories (Monograph). V.N. Karazin Kharkiv National University, 2020.

Polonets, V. “Implementation of Marketing Strategies: Problem Areas and Ways to Overcome Them.” Marketing in Ukraine, no. 4, 2008, pp. 7-11, ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/01f66a4f-4b0a-44da-a019-ad25375fd2c9/content. Accessed 21 Apr. 2025.

Yaromich, S., Berezetska, A., Kovtunyak, D., and A. Osadcha. “Marketing use at enterprises: сontemporary aspects.” Economy and Society, no. 13, 2017, pp. 819-823, economyandsociety.in.ua/journals/13_ukr/140.pdf. Accessed 21 Apr. 2025.

Alexander, L. D. “Successfully Implementing Strategic Decisions.” Long Range Planning, vol. 18, no. 3, 1985, pp. 91-97.

Antunes, I. “The Impact of National Cultures on International Marketing Strategy.” International Journal of Management, vol. 2, no. 3, 2013, pp. 38–45.

Beer, M., and R. A. Eisenstat. “The Silent Killers of Strategy Implementation and Learning.” MIT Sloan Management Review, vol. 41, no. 4, 2000, pp. 29–40.

Behar, H., and J. Goldstein. It’s Not About the Coffee: Leadership Principles from a Life at Starbucks. Portfolio, 2007.

Deshpande, R., and F. E. Webster. “Organizational Culture and Marketing: Defining the Research Agenda.” Journal of Marketing, vol. 53, no. 1, 1989, pp. 3–15.

Drucker, P. The Practice of Management. Harper & Row, 1954.

Feldman, E. “Corporate Strategy: Past, Present, and Future.” Research in Organizational Behaviour, vol. 1, 2020, pp. 179–206, doi.org/10.1561/111.00000002

Gruen, T. W. “Relationship Marketing: The Route to Marketing Efficiency and Effectiveness.” Business Horizons, vol. 40, no. 6, 1997, pp. 32–38, doi.org/10.1016/S0007-6813(97)90065-3

Hayes, R., Pisano, G., Upton, D., and S. Wheelwright. Operations, Strategy and Technology: Pursuing the Competitive Edge. John Wiley, 2005.

Kotler, P., Keller, K. L., and A.Chernev. Marketing Management. 16th ed., Pearson, 2021.

Mintzberg H. “Crafting Strategy.” Harvard Business Review, vol. 65, no. 4, 1987, pp. 66-75.

Potapiuk, I., Andrushchenko, T., and Moroz, Y. “Corporate Culture as an Enterprise Marketing Resource.” Ukrainian Journal of Applied Economics, vol. 4, 2019, pp. 176–182. doi.org/10.36887/2415-8453-2019-4-20

Reed, R., and Buckley, R. “Strategy in Action: Techniques for Implementing Strategy.” Long Range Planning, vol. 21, no. 3, 1988, pp. 67–74.

Robbins, M.S.P., and M. Coulter. Management. Gramedia, 2002.

Schein, E. H. Organizational Culture and Leadership. Jossey-Bass, 2004.

Slater, S. F., Olson, E. M., and C. Finnegan. “Business Strategy, Marketing Organization Culture, and Performance.” Marketing Letters, vol. 22, no. 3, 2011, pp. 227–242.

Wichmann, J. R. K., Uppal, A., Sharma, A., and M. G. Dekimpe. “A Global Perspective on the Marketing Mix Across Time and Space.” International Journal of Research in Marketing, vol. 39, no. 2, 2022, pp. 502–521, doi.org/10.1016/j.ijresmar.2021.09.001

Chartered Institute of Marketing. Marketing and the 7Ps: A Brief Summary of Marketing and How It Works, www.cim.co.uk/media/4772/7ps.pdf. Accessed 21 Apr. 2025.

American Marketing Association. Marketing Management, www.ama.org/topics/marketing-management/. Accessed 21 Apr. 2025.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Як цитувати

Балаклеєць , К., & Ковалевська , А. (2025). УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОМ: ПІДХІД, ЩО БАЗУЄТЬСЯ НА ВИЗНАЧЕННІ ТА ВРАХУВАННІ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 1(21), 234–247. https://doi.org/10.15330/apred.1.21.234-247