ТЕХНОЛОГІЇ МАРКЕТИНГУ В УПРАВЛІННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ

Автор(и)

  • М.М. Кіцак Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, кафедра кафедри бізнесу та управління персоналом, вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, 58002, Україна https://orcid.org/0009-0002-4133-0498
  • В.О. Лопащук Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, кафедра економічної теорії, менеджменту і адміністрування, вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, 58002, Україна https://orcid.org/0009-0006-9924-7741

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.1.21.306-314

Ключові слова:

маркетинг, маркетингові інструменти, бенчмаркінг, конкурентоспроможність, територіальна громада, регіон

Анотація

В статті розглянуто основні теоретичні положення використання технологій маркетингу як неформального інституту в управлінні територіальними громадами. Метою статті є удосконалення існуючих теоретико-прикладних положень впровадження інструментів маркетингового управління в діяльність територіальних громад з метою підсилення їх конкурентної позиції. Обґрунтовано актуальність та доцільність використання маркетингу в управління громадою як адміністративно-територіальною одиницею, важливість маркетингових технологій в якості інструменту управління конкурентоспроможністю громади. Маркетинг територіальної громади запропоновано розглядати як процес муніципального управління на користь суб'єктів регіональної влади та жителів території, метою якого є просування та розвиток економіко – соціальної системи громади, за рахунок використання та створення конкурентних переваг, на основі нових інноваційних технологій, як у процесі створення нових продуктів та послуг, так і в системі  муніципального управління. Доведено, що використання тих чи інших маркетингових інструментів в управлінні територіальною громадою залежить від етапу розвитку регіонального управління та горизонту рішень, що приймаються місцевою владою. Сформовано перелік найбільш поширених інструментів: визначення цілей розвитку територіальної громади на основі застосування інструментів маркетингової аналітики; формування програм розвитку муніципального утворення на основі застосування баз даних та визначення цільових орієнтирів; реалізація комплексу програм регіонального розвитку шляхом обґрунтування вибору ринків, можливостей застосування кластерних технологій, формування мережевих структур. Визначено основні завдання маркетингу як інструменту розвитку громади. Розглянуто функціональний аспект маркетингу територіальної громади. Визначено ключові напрямки регіонального управління та можливість їх реалізації на основі маркетингового підходу є свідченням актуальності застосування маркетингових технологій. Досліджено сутність бенчмаркінгу в рамках розробки стратегії розвитку території.

Біографії авторів

М.М. Кіцак , Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, кафедра кафедри бізнесу та управління персоналом, вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, 58002, Україна

аспірант кафедри економічної теорії, менеджменту і
адміністрування

В.О. Лопащук , Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, кафедра економічної теорії, менеджменту і адміністрування, вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, 58002, Україна

здобувач вищої освіти кафедри економічної теорії,
менеджменту і адміністрування

Посилання

Zvieriakov, M.I., Kukharska, N.O., Klevtsevych, N.A., and O.S.Sharah. Strategizing regional development: theory, methodology, concept. Atlant VOI SOIU, 2019.

Dudkina, O. “Marketing of territoriesas a tool for ensuring competitive development.” Rehional'ni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy, 2016, № 21. рр. 9-13. Vernadsky National Library of Ukraine, nbuv.gov.ua/UJRN/rarpsu_2016_21_4. Accessed 10 Apr.2025

Oklander, M.A. “Macromarketing: marketing in the general government sector.” Marketing in Ukraine, 2003, no. 6. pp. 31-37

Pyrtko, M.S. “Marketingas a tool for the development of the territory of united communities.” Derzhava ta rehiony, vol. 4 (109), 2019, pp. 63-68.

Dochynets, I.V. “Rehionalnyi marketynh: sutnist, tsili ta zavdannia.” Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu, no. 1 (45). vol. 1, 2015, pp. 65–68.

Krainova, T.V. “Marketing of the region as a factor of innovative development.” Akademichnyi ohliad, vol. 2 (41), 2014, pp. 85–90.

Kuksa, V.M. “Formation of the brand of Ukrainian cities as a necessary component of their development.” Financial space, no. 3 (31), 2018, рр. 110–117.

Kotleretal, P. Marketing Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations. The Free Press, 1993.

Blakely, E. Planning Local Economic Development. Theory and Practice.SAGE Publications, 1994.

Anholt, S. Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Palgrave Macmillan, 2007.

Rainisto, S.K. Place Branding for Small Cities, Regions, and Downtowns: The Essentials for Successful Destinations. Routledge, 2018.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Як цитувати

Кіцак , М., & Лопащук , В. (2025). ТЕХНОЛОГІЇ МАРКЕТИНГУ В УПРАВЛІННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 1(21), 306–314. https://doi.org/10.15330/apred.1.21.306-314