ДОСЛІДЖЕННЯ ЗОВНІШНЬОГО МАКРО- ТА МІКРОСЕРЕДОВИЩА ПІДПРИЄМСТВ АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ

Автор(и)

  • М. Д. Балджи Одеський державний аграрний університет, кафедра економічної теорії і економіки підприємства, вул. Канатна, 99, м. Одеса, 65039, Україна https://orcid.org/0000-0003-4654-9093

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.21.430-442

Ключові слова:

підприємства агропромислової групи, аналіз бізнес-середовища підприємств, , оцінка середовища підприємств, макросередовище, мікросередовище

Анотація

У статті розглянуто особливості дослідження зовнішнього і внутрішнього середовища підприємств агропромислового комплексу для  вдосконалення їх функціонування, чим і обумовлена тема дослідження. Здійснено аналіз середовища підприємств для відстежування економічних та управлінських процесів та встановленні зв’язку між чинниками, що впливають на систему господарювання. Аналіз впливу факторів зовнішнього середовища базувався на застосуванні галузевої моделі п'яти сил конкуренції та  PEST-аналізу, що дозволило оцінити зовнішню економічну ситуацію, яка складається в агропромисловому комплексі, і конкуренції та ступінь важливості факторів макросередовища підприємств агропромислового комплексу. Проведено оцінку мікросередовища, застосовуючи метод групування за декількома ознаками; завдяки чому виділені фактори впливу на підприємства, означені імовірні тенденції змін та простежено їх вплив на діяльність підприємства агропромислового комплексу. На основі проведення оцінки споживачів, постачальників, загроз запровадження товарів-замінників, а також появи нових конкурентів у галузі, аналізу рівня конкуренції в аграрній сфері між наявними конкурентами побудовано конкурентний профіль підприємств агропромислового комплексу та визначено рівень конкурентоспроможності і конкурентний рівень. Оцінка зовнішнього середовища підприємств дозволила виділити ймовірні загрози, пов’язані з розвитком рівня конкуренції та появою широкої ланки товарів-замінників основної продукції підприємства агропромислового комплексу. Обґрунтована наявність позитивних чинників, які дозволяють підприємствам залучати інвестиції, розширяючи інноваційну діяльність, що обумовлює залучення широкого кола споживачів. Метою статті виступає аналіз існуючих підходів до дослідження зовнішнього макро- і мікросередовища підприємств агропромислового комплексу для формування стратегічних цілей його діяльності та перспективного розвитку.

В процесі дослідження й вирішення поставлених завдань застосовувались різні наукові методи, до основних з них належать: аналізу, у т. ч. PEST- і SWOT-аналізу; оцінювання, у т. ч. бальний; метод сегментації ринку. У результаті проведеного дослідження щодо аналізу та оцінки зовнішнього макро- і мікросередовища підприємств агропромислового комплексу простежено зв’язки між чинниками, які впливають на систему господарювання та дозволяють окреслити стратегічні напрямки подальшого розвитку. Завдяки застосуванню методу сегментації ринку виділено системоутворюючі критерії, які є однорідними за економічними і соціальними ознаками. Науковою новизною виступає здійснення оцінювання зовнішнього макро- і мікросередовища на основі задіяння спеціальних методів для підприємств агропромислового комплексу, що надає можливість визначити стратегічні цілі та перспективні напрямки його подальшого розвитку. Практична значущість дослідження полягає у застосуванні існуючих доробок для підприємств агропромислової групи компаній «Дніпровська».

Біографія автора

М. Д. Балджи , Одеський державний аграрний університет, кафедра економічної теорії і економіки підприємства, вул. Канатна, 99, м. Одеса, 65039, Україна

доктор економічних наук, професор, професор
кафедри економічної теорії і економіки підприємства

Посилання

Gronroos C. Service Management and Marketing: A Customer Relationship Management Approach. West Sussex, UK: John Wiley and Sons. 2015. https://surl.li/mjwdse Accessed 1 Apr.2025

Кotler R. P. Marketing podla Kotlerra. Praha : Management press, 2000.

Slаvik Š. Strategickу manažment. Bratislava : Еkonуm, 1997.

Zagorsek В., Slavik Š., Zagoršeková N., Bednár R. “Competitive Perspective on Drivers of Research and Development”. The 36th IBIMA Conference: Sustainable Economic Development and Advancing Education Excellence in the era of Global PandemicAt. 2020. Granada, Spain. https://surl.li/eudbpa. Accessed 1 Apr.2025

Berezin O.V., Bezpartochny M.G. Enterprise Strategy. Kyiv: Lira-K, 2010.

Bakalo N.V. Management of small business development under the influence of macroenvironmental factors. Poltava: RVV PUSKU, 2009.

Bernytska D.I. Strategic analysis of the external environment using the Pest / Step analysis method. Economic analysis: collection of scientific works of TNEU. Issue 11. Part 2. 2012. pp. 41-46.

Prodius O.I. Features of strategic management of an enterprise in conditions of increased dynamism of the external and internal environment. Formation of a market economy in Ukraine. Economic series. Issue 25. 2011. pp. 196-198.

Datsenko G.V. Factors of the external and internal financial environment of enterprises of direct and indirect influence. Bulletin of Khmelnytsky National University. Economic Sciences. No. 6. 2010. pp. 198-202.

Dolgalova O., Pugach M. Assessment of the influence of environmental factors on the efficiency of enterprise management. Galician Economic Journal. Vol. 89. No. 4. 2024. pp. 120-129.

Porter M. Е. Competitive Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Trans. N. Koshmanenko. Kyiv: Nash format, 2020. 424 p.

Rybintsev V. O. Peculiarities of strategic analysis of the external environment of wine-making enterprises of Ukraine in market conditions. Problems of a systemic approach in economics. No. 1. 2012. http://www.nbuv.gov.ua. Accessed 1 Apr.2025

Chicken market. https://agrotimes.ua/article/rynok-kuryatyny/ Accessed 1 Apr.2025

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-16

Як цитувати

Балджи , М. Д. (2025). ДОСЛІДЖЕННЯ ЗОВНІШНЬОГО МАКРО- ТА МІКРОСЕРЕДОВИЩА ПІДПРИЄМСТВ АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 2(21), 430–442. https://doi.org/10.15330/apred.2.21.430-442

Номер

Розділ

Дослідження розвитку вітчизняного підприємництва