ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В АКАДЕМІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ: МОЖЛИВІСТЬ ЧИ ВИКЛИК?

Автор(и)

  • Л. Г. Григорян Вірменський державний економічний університет, кафедра управлінського обліку та аудиту, вул. Налбандяна, 128, Єреван, 0010, Вірменія https://orcid.org/0000-0002-9991-8377
  • М. В. Бадалян Вірменський державний економічний університет, факультет обліку та аудиту, вул. Налбандяна, 128, Єреван, 0010, Вірменія https://orcid.org/0000-0002-7128-1968
  • А. З. Григорян Вірменський державний економічний університет, кафедра фінансів, вул. Налбандяна, 128, Єреван, 0010, Вірменія https://orcid.org/0000-0002-8145-6741

DOI:

https://doi.org/10.15330/apred.2.21.380-386

Ключові слова:

Штучний інтелект, Вплив, Інтелектуальна власність, Обмеження саморозвитку, Академічна доброчесність, Можливості, Виклики

Анотація

Останніми роками стрімкий розвиток штучного інтелекту (ШІ) справив глибокий і трансформаційний вплив на широкий спектр сфер, зокрема на освіту та наукові дослідження. Як головне середовище для створення, обміну та збереження знань, академічна спільнота опинилася на передовій цієї технологічної трансформації. ШІ створює для закладів вищої освіти подвійну реальність: з одного боку, відкриваються безпрецедентні можливості для інновацій та підвищення ефективності, з іншого постають складні етичні, педагогічні та організаційні виклики.

Метою цієї статті є аналіз багатовимірного впливу ШІ на вищу освіту, з особливим акцентом на зміну ролі викладача. Хоча чимало досліджень уже розглядали застосування ШІ в системах управління навчанням, автоматизованому оцінюванні та аналізі наукових даних, ця робота приділяє особливу увагу саме людському аспекту тому, як академічні працівники реагують на впровадження ШІ у викладацьку та наукову діяльність.

Через аналітичний огляд у статті висвітлюються як переваги, так і ризики, пов’язані із застосуванням ШІ в академічному середовищі. З одного боку, ШІ може сприяти персоналізації навчання, автоматизації рутинних адміністративних завдань і покращенню доступу до освітніх ресурсів. Такі досягнення можуть суттєво підвищити продуктивність і підтримати інклюзивні освітні практики. З іншого боку, зростаюча залежність від ШІ викликає серйозне занепокоєння щодо академічної доброчесності, захисту даних, алгоритмічної упередженості та потенційної втрати кваліфікації викладачів.

У статті підкреслюється нагальна потреба у чітких інституційних стратегіях, які включають професійний розвиток викладачів, етичні керівні принципи щодо використання ШІ та інвестиції в цифрову інфраструктуру. Без таких заходів інтеграція ШІ може призвести до фрагментації та нерівності в системі вищої освіти. Викладачі мають не лише адаптуватися до технологічних змін, а й активно формувати дискурс навколо відповідального й осмисленого використання ШІ в освіті.

У підсумку, хоча ШІ, без сумніву, має трансформаційний потенціал для академічної сфери, його успішне й етичне впровадження залежить від збалансованого підходу — такого, що поєднує інновації з непорушними принципами академічної свободи, критичного мислення та орієнтованого на людину навчання.

Біографії авторів

Л. Г. Григорян , Вірменський державний економічний університет, кафедра управлінського обліку та аудиту, вул. Налбандяна, 128, Єреван, 0010, Вірменія

доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри управлінського обліку та аудиту

М. В. Бадалян , Вірменський державний економічний університет, факультет обліку та аудиту, вул. Налбандяна, 128, Єреван, 0010, Вірменія

кандидат економічних наук, доцент, декан факультету обліку та аудиту

А. З. Григорян , Вірменський державний економічний університет, кафедра фінансів, вул. Налбандяна, 128, Єреван, 0010, Вірменія

кандидат економічних наук, викладач кафедри фінансів,

Посилання

Abdurohman, N. R. Artificial Intelligence in Higher Education: Opportunities and Challenges. Eurasian Science Review: An International Peer-Reviewed Multidisciplinary Journal, vol. 2, Special Issue, 2025, pp. 1683–1695. https://doi.org/10.63034/esr-334.

Brynjolfsson, Erik, and Andrew McAfee. The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. W. W. Norton & Company, 2014.

Choudhury, Saheli Roy. "AI Chatbot 'All-DAY TA' Answers 12,000 Student Questions in One Semester and Never Gets Tired." Financial Times, 13 Nov. 2023, https://www.ft.com/content/daa0f68d-774a-4e5e-902c-5d6e8bf687dc.

Holmes, Wayne, Maya Bialik, and Charles Fadel. Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Center for Curriculum Redesign, 2019.

Jafari, Farzaneh, and Ali Keykha. "Identifying the Opportunities and Challenges of Artificial Intelligence in Higher Education: A Qualitative Study." Journal of Applied Research in Higher Education, vol. 16, no. 4, 2024, pp. 1228–1245. https://doi.org/10.1108/JARHE-09-2023-0426.

Kallunki, Vilma, et al. "Navigating the Evolving Landscape of Teaching and Learning: University Faculty and Staff Perceptions of the Artificial Intelligence-Altered Terrain." Education Sciences, vol. 14, 2024, p. 727. https://doi.org/10.3390/educsci14070727.

Luckin, Rose, et al. Intelligence Unleashed: An Argument for AI in Education. Pearson Education, 2016.

Mah, Daphne K., and Nadine Groß. "Artificial Intelligence in Higher Education: Exploring Faculty Use, Self-Efficacy, Distinct Profiles, and Professional Development Needs." International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol. 21, 2024, p. 58, https://doi.org/10.1186/s41239-024-00490-1.

Mahoney, Emily. "Yale School of Management Student Suspended for Alleged AI Use Sues University." New Haven Register, 24 Apr. 2024, https://www.nhregister.com/news/article/yale-som-student-suspended-alleged-ai-use-sues-20206927.php.

Ofosu-Ampong, Kwabena. "Beyond the Hype: Exploring Faculty Perceptions and Acceptability of AI in Teaching Practices." Discover Education, vol. 3, 2024, p. 38, https://doi.org/10.1007/s44217-024-00128-4.

Selwyn, Neil. Should Robots Replace Teachers? AI and the Future of Education. Polity Press, 2019.

Smith, Robert, and Samira Khan. "AI in Education: A Review." Journal of Educational Technology Development and Exchange, vol. 13, no. 1, 2020, pp. 45–58.

UNESCO. ChatGPT and Artificial Intelligence in Higher Education: Quick Start Guide. 2023, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384991.

Zeinollakizy, Mohammad. Opportunities and Difficulties of Artificial Intelligence in Higher Education. Eurasian Science Review: An International Peer-Reviewed Multidisciplinary Journal, vol. 2, Special Issue, 2025, pp. 1680–1688, https://doi.org/10.63034/esr-358.

Zawacki-Richter, Olaf, and Terry Anderson. "Learning Technology and Education Reform: Making Space for AI in Education." Education and Information Technologies, vol. 23, no. 5, 2018, pp. 2041–2056.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-16

Як цитувати

Григорян , Л. Г., Бадалян , М. В., & Григорян , А. З. (2025). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В АКАДЕМІЧНОМУ СЕРЕДОВИЩІ: МОЖЛИВІСТЬ ЧИ ВИКЛИК?. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону, 2(21), 380–386. https://doi.org/10.15330/apred.2.21.380-386

Номер

Розділ

Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій