ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ШКОЛЯРІВ СЕРЕДНІХ КЛАСІВ В ПРОЦЕСІ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.42.55-64

Ключові слова:

ціннісні орієнтації, учні, рухова активність, вік, стать

Анотація

Стаття присвячена особливостям формування ціннісних орієнтацій школярів середніх класів в процесі рухової активності. Метою дослідження було вивчити особливості формування ціннісних орієнтації школярів 5–9 класів в процесі рухової активності за віковими й статевими ознаками.
Дослідження проводились у закладі загальної середньої освіти № 17 м. Луцьк за участю учнів 5–9 класів у кількості 300 чоловік (хлопців – 150, дівчат – 150). Їх вік становить – 10–15 років. Для вирішення поставленої мети були використані наступні методи дослідження: аналіз науково-мето-дичної літератури, опитувальник ціннісних орієнтацій М. Рокича, методи математичної статистики.
Пріоритетні місця в учнів 5 класу посіли такі важливі цінності, як: “здоров’я”, “задоволення” і “матеріальне забезпечення”. Цінності, які групуються всередині ієрархічної структури, можна визна-ти як резерв загальної спрямованості людини. Хлопці 5 класу обрали: “цікаву роботу”, “активне, діяль-не життя”, “рівність”, “друзі” та “суспільне визнання”. Дівчата: “щасливе, сімейне життя”, “кохан-ня”, “свобода”, “самостійність”, “суспільне визнання”, “впевненість у собі”.
Юнаки-дев’ятикласники перелічили “відкинуті” цінності – це цінності особистого життя (“кра-са”); абстрактні цінності (“творчість”, “пізнання”) та індивідуальні цінності (“активне, діяльне жит-тя”). А в дівчат, в категорію “незначущих” потрапили: конкретні життєві цінності (“друзі”); аб-страктні цінності (“пізнання”, “самостійність”); індивідуальні цінності (“матеріальне забезпечення”).
Таким чином підтверджується, що пріоритети ціннісних орієнтації у школярів середніх класів змінюються кожний рік і те, що було важливе для них в 5 класі, змінюється у “хвіст” цінностей в 9 класі.

Посилання

Бакіко І.В. Теоретико-методичні засади формування цінностей здорового способу життя в процесі фізичного виховання у дітей шкільного віку реферат. Київ; 2023;52.

Захарченко М. Особливості ціннісних орієнтацій учнівської молоді в процесі фізичного виховання. Молодий вчений. 2018; 4. 2(56.2) :1-5.

Круцевич Т.Ю., Марченко О.Ю. Моделі ціннісних орієнтацій у поведінкових характеристиках особистості школярів різних вікових груп. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018; 2: 57-64. URL: http://infiz.dp.ua/misc-documents/2018-02/2018-02-00.pdf.

Круцевич Т.Ю., Марченко О.Ю. Гендерні відмінності ієрархічної структури ціннісних орієнтацій школярів різних вікових груп. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2018; 3(43): 144.

Марченко О. Вікові та гендерні особливості формування цінностей індивідуальної фізичної куль-тури школярів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту: yауково-теоретичний журнал, 2018; 3: 80-7.

Саїнчук М.М. Формування ціннісних орієнтацій в сфері фізичної культури і спорту учнів старших класів в процесі фізичного виховання: дисертація. Київ; 2012;247.

Ціннісні орієнтири сучасної української школи. МОНУ. 2019; 63. URL: http//mon.gov.ua

Юнг Н.В., Розенберг І.Л., Калашник С.К. Система ціннісних орієнтацій при побудові життєвої перспективи у юнацькому віці. Габітус. 2020; Вип. 19:202–208.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-21 — Оновлено 2024-09-08

Версії