ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В УЧНІВ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Автор(и)

  • Роман Петрина Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0000-0003-3457-6668
  • Олександр Кузів Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0009-0006-2908-9602

Ключові слова:

учні, соціальні компетентності, фізичне виховання

Анотація

В статті розкриваються питання пов’язані з проблематикою формування соціальних компетентностей в учнів, використовуючи засоби фізичного виховання. Мета – окреслити теоретичні основи формування соціальних компетентностей учнів із застосуванням засобів фізичного виховання. Матеріал і методи дослідження. Для реалізації мети дослідження використано наступні методи наукового дослідження: аналіз та узагальнення літературних джерел та офіційних документів. Отримані результати та висновки. Встановлено, що питання формування соціальних компетентностей є актуальною науковою проблемою, проте серед українських та закордонних учених не існує єдиного підходу до їх формування. Виявлено, що при формуванні соціальних компетентностей необхідно приділяти увагу мотивації, обізнаності у способах продуктивної взаємодії в соціумі, а також умінню орієнтуватися в соціокультурному просторі. Проте, значна частина науковців зазначають, що в уроці фізичної культури варто зосереджувати увагу на навчанні учнів співпрацювати з однокласниками, формувати в учнів уміння розподіляти ролі та дотримуватися визначених правил. Установлено, що ефективними засобами фізичного виховання формування соціальних компетентностей в учнів початкових класів є включення в урок фізичної культури колективних ігор, спортивних змагань та командних вправ. Це сприятиме розвитку співпраці, емпатії та комунікаційних навичок у дітей. Також важливо стимулювати позитивне спілкування та взаємодію між учнями під час проведення рухливих ігор, естафет та елементів спортивних ігор.

Посилання

Боровець ОВ, Демчук МВ. Особливості формування соціальної компетентності молодших школярів. Інноватика у вихованні. 2017;5:109–15.

Губарєва ДВ. Формування основ соціальної компетентності у молодших школярів засобами проєктної діяльності: дис. … доктора філософії. Київ, 2021. 355 с.

Даниско ОВ. Вплив рухової активності на психофізичний та соціальний розвиток школярів. Культура здорового способу життя. Механізми формування особистої відповідальності за власну безпеку та здоровʼя. Зб. мат. круглого столу, (Полтава, 11 квітня 2023 р.). Полтава: ПАНО. 2023. 17–20.

Кулакова ЛМ. Формування соціальної компетентності молодших школярів в умовах освітньо-виховного процесу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА. 2022;14:65–9.

Малініна Л. Нова українська школа: формування соціальної компетентності учнів початкової школи: навчально-методичний посібник. 2021. Київ: Грамота. 72 с.

Маляренко ІВ, Кострікова КС. Олімпійські цінності у формуванні соціально-громадянських компетентностей школярів Нової української школи. В: Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Зб. наук. пр. Київ; 2019; 3К(110):341–6.

Москаленко НВ, Сороколіт НС, Турчик ІХ. Ключові компетентності у фізичному вихованні школярів в рамках реформи «Нова українська школа». В: Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Зб. наук. пр. Київ; 2019;(113)19:223–8.

Мухтаров МА, Кольцова ОС, Разуменко ОВ, Голяка СК. Формування соціальних компетентностей школярів в процесі спортивно-масової роботи з елементами олімпійської освіти. Перспективи та інновації науки : Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2021;(5)5:502–12.

Нова українська школа. Концептуальні засади [Інтернет]. 2016 [цитовано 2024 Квітень 22]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Паламар С. Формування ключових компетентностей учнів як чинник соціалізації. Модернізація освітнього середовища: проблеми та перспективи: матер. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Умань, 16–17 лютого 2018 року. Вісник Польсько-української науково-дослідницької лабораторії психодидактики імені Я. А. Коменського / гол. ред. Осадченко І. І. Умань : ВПЦ «Візаві»; 2018. 23–6.

Починок Є, Гусейнова І. Педагогічні умови формування соціальної компетентності молодших школярів. Естетика і етика педагогічної дії. 2023;(28):251–9.

Про затвердження Державного стандарту початкової освіти: постанова КМУ від 21 лютого 2018 р. № 87.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII.

Про освіту: Закон України. Редакція від 21.11.2021 р. № 2145-VIII.

Проценко ОВ. Соціальна компетентність молодших школярів як предмет наукових досліджень. Педагогіка формування творчої особистості у вищих і загальноосвітніх закладах. 2014;(35):451-457.

Смагіна Т. М. Поняття та структура соціальної компетентності учнів як наукова проблема. Вісник Житомирського державного університету : педагогічні науки. 2010;(50):138–42.

Сороколіт Н, Шиян О. Методичні рекомендації щодо запровадження наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність»: фізична культура. Київ: Основа; 2018. 26 с.

Сороколіт Н. Можливість упровадження громадянських і соціальних компетентностей у фізичному вихованні. В: Зорій ЯБ, редактор. Фізична культура і спорт: досвід та перспективи. Матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф.; 8–9 квітня 2021 р. Чернівці: Чернівец. нац. ун-т ім. Юрія Федьковича; 2021, с. 129–32.

Сороколіт Н.С. Теоретико-методологічні підходи до трансформації фізичного виховання учнів у закладах загальної середньої освіти: дис. ...д-ра наук з фіз. виховання та спорту: 24.00.02. Львів, 2023. 553 с.

Турчик І, Сороколіт Н, Цюпак Б. Формування громадянських і соціальних компетентностей в учнів засобами фізичного виховання. В: Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Зб. наук. пр. Київ; 2020;1(121):102–7.DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2019.1(121)20.20.

Шевчук ОП, Бєлікова НО. Розвиток ключових компетентностей нуш засобами ігрової діяльності у початковій школі. В: Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Зб. наук. пр. Київ; 2023. 12(182):182–6. DOI: 10.31392/UDU-nc.series15.2023.12(172).36

Bacia E, Michalina Gieniusz A, Makowski G, Pazderski F, Stronkowski P, Walczak B. Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich przez organizacje pozarządowe w Polsce. Warszawa, 2015. 106 p.

Brigman G, Webb L, Campbell C. Building skills for school success: Improving the academic and social competence of students. Professional School Counseling; 2007.10(3):279–88.

Dirks MA, Treat TA, Weersing VR. Integrating theoretical, measurement, and intervention models of youth social competence. Clinical psychology review; 2007. 27(3):327–47.

Kulik MV. Jak zachęcić dziecko (młodzież) do aktywności fizycznej i jak uczyć kompetencji kluczowych na lekcjach wychowania fizycznego (z wykorzystaniem zabaw i gier podwórkowych): рrezentacja. Koszalinie; 2019. 38 s.

Taborsky B, Oliveira RF. Social competence: an evolutionary approach. Trends in ecology & evolution; 2012. 27(12):679–88.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-24 — Оновлено 2024-08-27

Версії