ПЕРСПЕКТИВИ ТРАНСФОРМАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОЇ ПАРАДИГМИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2023.29.5-10Ключові слова:
компетенція, компетентність, компетентнісна парадигма, методична система, українська мова за професійним спрямуванням, освітній компонент, педагогічна галузь, дискурсАнотація
Компетентнісна парадигма сьогодні є стратегічним напрямом розвитку вищої освіти. Об’єктивно виникла необхідність трансформації наявних і розробки нових методичних систем навчання, спрямованих на формування низки компетентностей, необхідних для успішної професійної діяльності здобувачів освіти. Стаття присвячена аналізу компетентнісної парадигми навчальної дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» крізь призму особливостей підготовки фахівців педагогічної галузі. Специфіка дослідження зумовила необхідність застосування комплексу теоретичних, емпіричних і візуально- графічних методів. Для встановлення частотності висвітлення складників компетентнісної парадигми навчальної дисципліни (завдання 1, 2 дослідження) використано методи аналізу наукових джерел, синтезу, узагальнення, абстрагування, зіставлення. Для виконання третього завдання дослідження застосовано методи спостереження, самоспостереження, порівняння, опису. Для формування синтезованого уявлення про результати дослідження застосовано візуальні методи (побудова діаграм). У межах статті здійснено аналіз наукового інформаційного простору щодо висвітлення методичних аспектів реалізації лінгводидактичної компетентнісної парадигми в контексті української мови за професійним спрямуванням. Встановлено, що дослідження потенціалу навчальної дисципліни щодо компетентнісної підготовки майбутніх педагогів розпочалося з 2004 року. Посилена увага в дослідженнях звернена на формування комунікативної, мовної, мовленнєвої, лексичної, термінологічної компетентностей майбутніх фахівців різних спеціальностей. Натомість актуальними, але малодослідженими залишаються методичні аспекти формування документознавчої, лінгвокультурологічної, країнознавчої, загальнонаукової, мегапрагматичної, підприємницької, міжкультурної, гендерної, екологічної компетентностей. Можливості формування у контексті української мови за професійним спрямуванням медіакомпетентності, проєктної, етичної, рефлексивної, прогностичної, естетичної, візуальної, фонологічної, орфоепічної, орфографічної, граматичної, фразеологічної компетентностей здобувачів вищої педагогічної освіти ще не були предметом наукових розвідок в українській лінгводидактиці. У статті здійснено впорядкування складників компетентнісної парадигми української мови за професійним спрямуванням відносно частотності їх висвітлення у працях сучасних науковців. Простежено динаміку розкриття компетентнісної парадигми означеної навчальної дисципліни у хронологічному аспекті. Встановлено відповідність її компонентів Стандарту вищої освіти за спеціальністю 013 «Початкова освіта» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, а також освітньо-професійній програмі «Початкова освіта».