ЛІТЕРАТУРНА ПЕДАГОГІКА В СИСТЕМІ ОСВІТИ: ЗДОБУТКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ У ХХІ СТОЛІТТІ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2023.29.55-60Ключові слова:
літературна педагогіка, літературна освіта, розвиток літературної освіти, література, читання, читацька компетентність, ХХІ століттяАнотація
За умов реформування всіх рівнів освіти в Україні у ХХІ столітті, змін у змісті, формах і методах освітніх галузей, зокрема мовно-літературної, актуальності набуває питання розвитку літературної культури та свідомості учнівської молоді, естетичної культури, розвитку потенціалу, критичного мислення та комунікативних навичок здобувачів освіти. У статті актуалізовано поняттєвий апарат, який використовується під час опису літературної педагогіки, що потребує уточнення та конкретизації основних термінів і категорій досліджуваного явища. Акцентовано увагу на таких поняттях, термінах і категоріях, як «літературна педагогіка», «літературна освіта», «читання», «читацька компетентність». Визначено, що у вітчизняній і зарубіжній науці поняття «літературна педагогіка» та «літературна освіта» недостатньо досліджені, їх необхідно конкретизувати та деталізувати з урахуванням ознак та особливостей компонентів терміна. В окремих джерелах ці дефініції ототожнюються між собою. Поняття читацької грамотності в статті розглядається в контексті таких навичок, як сприйняття, аналіз та оцінка текстів для розширення знань та розвитку читацького потенціалу. Обґрунтовано актуальність вивчення та впровадження літературної педагогіки в освітній процес закладів загальної середньої освіти у ХХІ столітті в контексті проблеми ставлення сучасних дітей та молоді до читання. Здійснено короткий огляд розвитку літературної педагогіки в історичному контексті розвитку суспільства. З'ясовано, що літературна педагогіка – це система методів, засобів і прийомів навчання, виховання, розвитку та формування особистості протягом усього життя за допомогою літератури. Окреслено перспективи розвитку літературної педагогіки в контексті впровадження її методів, прийомів та інструментів у освітню практику, впровадження міждисциплінарного підходу, роль літературної педагогіки у розвитку критичного мислення, етичної компетентності та загальної культури здобувачів освіти.