ЗАСОБИ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВПЛИВУ У ФІЗИЧНОМУ ВИХОВАННІ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Ірина СОБКО кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент, доцент кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди (м. Харків, Україна)
  • Ася ТИХОНОВА старший викладач кафедри олімпійського і професійного спорту, спортивних ігор та туризму, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди (м. Харків, Україна)
  • Тимур БУРСАЛА здобувач факультету фізичного виховання і спорту, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди (м. Харків, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2025.32.103-107

Ключові слова:

національно-патріотичне виховання, фізична культура, народні ігри, козацькі забави, вишиванка, здобувачі освіти.

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена нагальною потребою формування національної свідомості молодого покоління, що набуває особливого значення за умов сучасних соціально-політичних змін, трансформаційних процесів у суспільстві та дедалі більшого впливу глобалізаційних тенденцій. Метою дослідження є обґрунтування педагогічного потенціалу використання народних ігор, елементів українських танцювальних вправ, використання вишиванки, спортивних заходів, присвячених національним святам, як засобів патріотичного виховання у фізичному вихованні здобувачів освіти. У процесі дослідження використано методи аналізу та інтерпретації наукових джерел, що уможливили виявити педагогічні підходи до інтеграції елементів української культури у фізкультурно-освітній процес. Здобуті результати підтверджують доцільність і перспективність використання засобів національно-патріотичного впливу для формування цінностей здобувачів освіти. Показано, що фізичне виховання відіграє важливу роль у патріотичному вихованні молоді, сприяючи формуванню моральних якостей, громадянської свідомості, командного духу та готовності діяти на благо держави. Визначено, що інтеграція народних традицій, зокрема козацьких ігор та національних спортивних змагань, у заняття фізичною культурою сприяють формуванню національної ідентичності, зміцненню моральних якостей і розвитку духовності учнів і студентів. Виявлено, що впровадження елементів українського народного танцю та ритміки у фізичне виховання сприяє розвитку координації, ритмічності та витривалості здобувачів освіти, одночасно поглиблюючи їх емоційний зв’язок з культурною спадщиною та формуючи національну свідомість. Визначено, що використання вишиванки під час фізкультурних та спортивних заходів не лише посилює патріотичні почуття здобувачів освіти, а й сприяє глибшому усвідомленню культурної спадщини України, формуванню гордості за свою країну та поваги до національних символів і традицій. Зокрема, інтеграція вишиванки в освітній процес допомагає учням відчути свою належність до великої нації, підвищує морально-психологічний стан молоді, а також мотивує до активного життя та саморозвитку, зокрема через приклад авторитетних українських спортсменів, які демонструють шану до національної культури.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

СОБКО, І., ТИХОНОВА, А., & БУРСАЛА, Т. (2025). ЗАСОБИ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВПЛИВУ У ФІЗИЧНОМУ ВИХОВАННІ МОЛОДІ. Гірська школа Українських Карпат, (32), 103–107. https://doi.org/10.15330/msuc.2025.32.103-107

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ