ДО ПРОБЛЕМИ ЗАСТОСУВАННЯ ЯКІСНИХ МЕТОДІВ У ПСИХОЛОГІЇ ОСОБИСТОСТІ (англ)
DOI:
https://doi.org/10.15330/ps.10.1.152-159Ключові слова:
методологія, психологія особистості, якісні методи (дослідження), валідність якісних досліджень, метамодернАнотація
У статті аргументовано історичне протистояння і взаємне доповнення якісних та кількісних методів у психології, відтак здійснено систематизацію важливих методологічних аспектів застосування якісних методів у психології особистості. До їх числа належать: обґрунтування якісних досліджень як найпридатнішої методології цілісного вивчення людини як особистості з позицій системного підходу; поєднання діагностики і психологічного впливу в процесі діалогічної взаємодії психолога-дослідника і психолога-практика (в одній особі) з клієнтом у процесі діалогічної взаємодії в психотехнічній ситуації; характерні особливості якісних досліджень (холізм, виявлення смислів та їх інтерпретацій, контекстуальність, рефлексивність, інтерактивність, недирективність, індуктивний підхід до даних, ситуативність, увага до одиничних випадків тощо); види якісних досліджень – діагностичні, експлораційні, верифікаційні або експлораційно-верифікаційні – та варіантів їх поєднання; класифікація методологічних підходів, з яких випливає застосування тих чи тих якісних методів з огляду на їх філософські засади, мету, об’єкт дослідження, принципи пізнання, техніки; методологічні принципи якісних досліджень – концептуальної чутливості, інтерпретативної реконструкції, рефлексивності; критерії валідності якісних методів з урахуванням етапу (рівневої структури) дослідження – планування і збору даних, їхнього аналізу, інтерпретації даних, їх презентації, етична валідність – та структури підсумкової наукової праці, підготовленої за результатами якісного дослідження (вимоги до вступу, оглядово-теоретичного розділу кваліфікаційної роботи, її емпіричної частини, висновків, додатків). Зроблено висновок про релевантність якісних досліджень сучасному етапу розвитку психології особистості епохи метамодерну.