ФІРМА ЯК МІКРОЕКОНОМІЧНИЙ ЧИННИК РОЗВИТКУ ЕКСПОРТНОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.15330/apred.1.21.104-110Ключові слова:
експортний потенціал, фірма (підприємство), фактори, вплив, зовнішні ринки, конкурентоспроможність, євроінтеграціяАнотація
У сучасних умовах глобалізації та інтеграції України до світових ринків ключову роль у формуванні та реалізації експортного потенціалу відіграють саме фірми як мікроекономічні суб’єкти. Здатність підприємств ефективно конкурувати на зовнішніх ринках визначає не лише їхній розвиток, а й загальний рівень економічної стабільності та зростання країни.
Актуальність аналізу експортного потенціалу підприємств зумовлена активним розвитком міжнародних економічних зв’язків бізнесу. Для ефективної інтеграції країни в процеси глобалізації та міжнародного економічного співробітництва необхідна глибша залученість у зовнішньоекономічну діяльність. У сучасних умовах одним із найважливіших напрямів розвитку економіки України є активізація зовнішньоекономічної діяльності та розбудова взаємовигідного партнерства з іноземними країнами, що повинно ґрунтуватися на зростанні експортного потенціалу. З огляду на орієнтацію зовнішньоекономічної політики держави на євроінтеграцію та просування продукції вітчизняних виробників на ринок Європейського Союзу, підвищення експортного потенціалу можливе шляхом оновлення та модернізації виробництва, а також адаптації стандартів якості до вимог країн-імпортерів відповідної продукції.
Метою дослідження є виявлення ролі та механізмів впливу підприємств як ключових мікроекономічних суб’єктів на формування та зростання експортного потенціалу України, а також розробка рекомендацій щодо підвищення ефективності їх експортної діяльності в умовах глобальної конкуренції та трансформації економіки. Для досягнення мети наукової роботи застосовано такі загальнонаукові методи дослідження: логічний, порівняння, синтезу та аналізу, узагальнення, класифікація, пояснення, а також табличний метод.
Отримані результати мають прикладний характер і можуть бути використані при розробці державної політики підтримки малого та середнього бізнесу з експортним потенціалом; у стратегіях підприємств щодо виходу на зовнішні ринки; для удосконалення механізмів інституційної підтримки експортерів (експортно-кредитні агентства, торгові представництва тощо); в освітніх програмах з підготовки фахівців у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Посилання
Fedotova, Y.V. “The essence and quantitative assessment of the export potential of an enterprise.” Scientific view: economics and management. no. 4(74), 2021, pp.47-53.
Zadorozhna, I., Zadorozhny, A. Theoretical approaches to the formation of a mechanism for managing the export potential of a forestry enterprise. Economy and Society, no. 35, https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-25 (access date: 04/29/2025).
“Restoring exports in wartime: difficult, but vital.” Ukrinfo. Economics: website. 2022,www.ukrinform.ua/rubric- economy/3449529-vidnoviti-eksport-v-umovah-vijniskladno-ale-zittevo- neobhidno.html (date of access: 04/25/2025).
Lapteva, V.V. “Export potential of Ukrainian business entities in the coordinates of the global economy.” Problems and prospects for the development of entrepreneurship in Ukraine: theses of the XI International Scientific and Practical Conference, KNUTE, 2021, pp. 77-79.
Proskurnina, N.V., and D.V. Nesterenko. “Theoretical principles of managing the export potential of an enterprise.” Mechanisms for ensuring sustainable economic development: problems, prospects, international experience: materials of the II International Scientific and Practical Conference, KhDUKHT, 2021, pp. 57-59.
Hryga, O.M. “The essence and factors of the development of the export potential of an enterprise.” Bulletin of the Student Scientific Society "VATRA", no.161, 2023, pp. 129-136.
Butko, B.O. “Analysis of the competitive potential of high-tech enterprises.” Enterprise economics: modern problems of theory and practice: Materials of the twelfth int. scientific-practical conference, ONEU, 2023, pp. 23-24.
Ryabenko, V.V., and Ya.A. Polishko. “The structure of the production potential of an enterprise.” Problems of enterprise management in modern conditions: Materials of the 19th International. scientific-practical conference, National University of Chemical Technology, 2023, pp. 50-54.
Khomych, O.V., and I.M .Manayenko. “Development of the export potential of an enterprise in the European FMCG market under risk conditions.” Problems of economy, no. 3 (45), 2020, pp. 133-138.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).