FUNCTIONAL STATUS OF GIRLS WITH DIFFERENT SOMATOTYPES DURING PRIMARY SCHOOL EDUCATION

Authors

Keywords:

female adolescents, somatotypes, functional indicators, physical health.

Abstract

The features of display of functional indicators of girls with different somatotypes while studying in the
primary school are considered in the paper. We used the longitudinal method of organization in the study. Thus,
during three years we have been studying the data of the same 200 girls, who at the beginning of the study
turned 11 years old. Each girl was assigned to one of the four somatotypes, which provided the used scheme of
diagnosis of Shtefko-Ostrovskyi in the modification of S. Darska. Functional indicators that were studied
reflected the state of activity of the muscles, respiratory systems and cardiovascular system in rest and under the
action of physical activity, as well as the indicator of maximum energy consumption due to aerobic metabolic
reactions. Functional tests were carried out at the beginning of each academic year. The results were as follows:
at every age in the period of 11–14 years, the physical health of the representatives of the digestive and thoracic
somatotypes was, respectively, lower and lower than the average levels; for other girls it corresponded to lower
than average and average levels. The risk group is girls with a digestive somatotype: in addition to the low level
of physical health in the age of 11–14, the state of functioning of the systems being studied is low and lower than
the average levels. The exception is the excess accumulation in muscles of structurally-energetic potentials at 11
years and the maximum level of energy consumption due to aerobic metabolic reactions at 13 years, which for
girls with a digestive somatotype were at an average level of display. The obtained data must be taken into
account during physical exercise in the primary school.
Key words: female adolescents, somatotypes, functional indicators, physical health.

References

1. Арефьєв ВГ. Здоров’я підлітків і рухова активність. Вісник Чернігівського нац. пед. у-ту. Педагогічні
науки. Фізичне виховання та спорт. 2014; 118(3); 6-10.
2. Бар-Ор О, Роуланд Т. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до прак-
тического применения. Київ: Олімп. л-ра; 2009. 528 с.
3. Бистра ІІ, Гаврилова І, Литвинова Н. Корекція маси тіла дітей засобами занять з оздоровчого
фітнесу. Спортивна наука України. 2017; 2: 3-8.
4. Єдинак ГА. Генетичні маркери і сучасні тенденції фізичного виховання. Слобожанський науково-
спортивний вісник. 2001; 4: 91-94.
5. Єдинак ГА, Фізичне здоров’я і тип конституції: середньогрупові і середньотипологічні особливості
дівчаток 7–14 років. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2002; 4: 34-40.
6. Єдинак ГА, Організаційно-методичні основи педагогічного управління фізичним потенціалом
школярів. Молода спортивна наука України. 2003; 7.Т. 2: 133-138.
7. Єдинак ГА, Гасюк ІЛ. Віково-типологічні здібності дівчат 11–14 років з різними соматотипами.
Концепція розвитку галузі фізичного виховання і спорту в Україні. 2003. Вип. ІІІ(1): 148-154.
8. Єдинак ГА, Зубаль МВ, Мисів ВМ. Соматотипи і розвиток фізичних якостей дітей. Кам’янець-
Подільський: ПП Видавництво “Оіюм”; 2011. 280 с.
9. Єдинак ГА, Плахтій ПД, Яценюк ЮП. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту). Кам’янець-
Подільський: Абетка; 2000. 305 с.
10. Єрмакова ТС. Проблема формування здорового способу життя старшокласників у вітчизняній педа-
гогіці (друга половина ХХ століття) [автореферат]. Харків: Харківський національний педагогічний
ун-т імені Г. Сковороди; 2010. 20 с.
11. Зубаль МВ, Єдинак ГА. Організаційно-методичні основи розвитку фізичних якостей хлопців 7–17 ро-
ків у процесі фізичного виховання. Кам’янець-Подільський: ПП Буйницький А. О.; 2008. 108 с.
12. Кібальник О. Динаміка саморефлексії тілесного потенціалу у підлітків під впливом занять по запро-
понованій фітнес-технології. Молода спортивна наука України. 2007; 11(1): 105-110.
13. Мазур ВА, Єдинак ГА. Залучення учнів спеціальної медичної групи до фізичної активності під час
навчання в основній школі. Кам’янець-Подільський: “Друкарня “Рута”; 2014. 184 с.
14. Мисів ВМ, Єдинак ГА, Галаманжук ЛЛ. Особливості вияву показників фізичного здоров’я у дітей із
різними соматотипами. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні
науки. Фізичне виховання та спорт. 2016; 139(2): 113-117.
15. Мисів ВМ, Єдинак ГА. Особливості фізичного здоров’я підлітків із різними соматотипами. Вісник
Прикарпатського нац. ун-ту. Фізична культура. 2013; 19: 67-73.
16. Носко МО. Здоров’язбережувальні технології у фізичному вихованні: монографія. Київ: СПД
Чалчинська Н. В.; 2014. 340 с.
17. Слюсарчук ВВ, Єдинак ГА. Покращення фізичного стану дітей 8–10 років у процесі фізичного
виховання в загальноосвітньому навчальному закладі: навч.-метод. посібник. Кам’янець-Подільський:
ПП “Видавництво “Оіюм”; 2011. 148 с.
18. Спесивих, ОО, Спесивих ОО, Назарчук АС. Проблема надлишкової ваги серед учнів середнього
шкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драго-
манова. Серія №15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт).
2017; №1(82): 68-71.
19. Троценко В В. Вплив занять туризмом на показники рівня фізичного здоров’я підлітків. Молодий
вчений. 2018;4.2(56.2):163-166.
20. Указ Призедента України від 9 лютого 2016 лютого № 42 “Про національну стратегію з оздоровчої
рухової активності в Україні на період до 2025 року “Рухова активність – здоровий спосіб життя –
здорова нація”. ВР України. 2016 [цитовано 2017 Січ. 17]. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/
show/42/2016.
21. Федоришина Л. Класифікація факторів формування здоров’я дитячого населення. Economic J of Lesia
Ukrainka Eastern European National University. 2018; 14: 63-70.
22. Шиян БМ, Єдинак ГА, Петришин ЮВ. Наукові дослідження у фізичному вихованні та спорті.
Кам’янець-Подільський: ПП Видавництво “Оіюм”; 2012. 280 с.
23. Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати
діяльності системи охорони здоров’я України. 2017 рік. МОЗ України, ДУ “УІСД МОЗ України”.
Київ: МВЦ “Медінформ”; 2018. 458 с.
References
1. Aref’yev VH. Zdorov’ya pidlitkiv i rukhova aktyvnist’. Visnyk Chernihivs’koho nats. ped. u-tu. Pedahohichni
nauky. Fizychne vykhovannya ta sport. 2014; 118(3); 6-10.
2. Bar-Or O, Rouland T. Zdorov’e detey y dvyhatel’naya aktyvnost’: ot fyzyolohycheskykh osnov do
praktycheskoho prymenenyya. Kyyiv: Olimp. l-ra; 2009. 528 s.
3. Bystra II, Havrylova I, Lytvynova N. Korektsiya masy tila ditey zasobamy zanyat’ z ozdorovchoho fitnesu.
Sportyvna nauka Ukrayiny. 2017; 2: 3-8.
4. Yedynak HA. Henetychni markery i suchasni tendentsiyi fizychnoho vykhovannya. Slobozhans’kyy
naukovo-sportyvnyy visnyk. 2001;4:91-94.
5. Yedynak HA, Fizychne zdorov’ya i typ konstytutsiyi: seredn’ohrupovi i seredn’otypolohichni osoblyvosti
divchatok 7–14 rokiv. Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya i sportu. 2002; 4: 34-40.
6. Yedynak HA, Orhanizatsiyno-metodychni osnovy pedahohichnoho upravlinnya fizychnym potentsialom
shkolyariv. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny. 2003; 7. T. 2: 133-138.
7. Yedynak HA, Hasyuk IL. Vikovo-typolohichni zdibnosti divchat 11–14 rokiv z riznymy somatotypamy.
Kontseptsiya rozvytku haluzi fizychnoho vykhovannya i sportu v Ukrayini. 2003. Vyp. III(1): 148-154.
8. Yedynak HA, Zubal’ MV, Mysiv VM. Somatotypy i rozvytok fizychnykh yakostey ditey. Kam’yanets’-
Podil’s’kyy: PP Vydavnytstvo “Oiyum”; 2011. 280 s.
9. Yedynak HA, Plakhtiy PD, Yatsenyuk YUP. Fizychna kul’tura v shkoli (molodomu spetsialistu). Kam’yanets’-
Podil’s’kyy: Abetka; 2000. 305 s.
10. Yermakova T·S. Problema formuvannya zdorovoho sposobu zhyttya starshoklasnykiv u vitchyznyaniy
pedahohitsi (druha polovyna KHKH stolittya) [avtoreferat]. Kharkiv: Kharkivs’kyy natsio¬nal’nyy
pedahohichnyy un-t imeni H. Skovorody; 2010. 20 s.
11. Zubal’ MV, Yedynak HA. Orhanizatsiyno-metodychni osnovy rozvytku fizychnykh yakostey khloptsiv 7–17
rokiv u protsesi fizychnoho vykhovannya. Kam’yanets’-Podil’s’kyy: PP Buynyts’kyy A. O.; 2008. 108 s.
12. 12. Kibal’nyk O. Dynamika samorefleksiyi tilesnoho potentsialu u pidlitkiv pid vplyvom zanyat’ po
zaproponovaniy fitnes-tekhnolohiyi. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny. 2007; 11(1): 105-110.
13. Mazur VA, Yedynak HA. Zaluchennya uchniv spetsial’noyi medychnoyi hrupy do fizychnoyi aktyvnosti pid
chas navchannya v osnovniy shkoli.Kam’yanets’-Podil’s’kyy: “Drukarnya “Ruta”; 2014. 184 s.
14. Mysiv VM, Yedynak HA, Halamanzhuk LL. Osoblyvosti vyyavu pokaznykiv fizychnoho zdorov’ya u ditey
iz riznymy somatotypamy. Visnyk Chernihivs’koho natsional’noho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni
nauky. Fizychne vykhovannya ta sport. 2016; 139(2): 113-117.
15. Mysiv VM, Yedynak HA. Osoblyvosti fizychnoho zdorov’ya pidlitkiv iz riznymy somatotypamy. Visnyk
Prykarpat·s’koho nats. un-tu. Fizychna kul’tura. 2013; 19: 67-73.
16. Nosko MO. Zdorov’yazberezhuval’ni tekhnolohiyi u fizychnomu vykhovanni: monohrafiya. Kyyiv: SPD
Chalchyns’ka N. V.; 2014. 340 s.
17. Slyusarchuk VV, Yedynak HA. Pokrashchennya fizychnoho stanu ditey 8–10 rokiv u protsesi fizychnoho
vykhovannya v zahal’noosvitn’omu navchal’nomu zakladi: navch.-metod. posibnyk. Kam’yanets’-Podil’s’-
kyy: PP “Vydavnytstvo “Oiyum”; 2011. 148 s.
18. Spesyvykh, OO, Spesyvykh OO, Nazarchuk AS. Problema nadlyshkovoyi vahy sered uchniv seredn’oho
shkil’noho viku. Naukovyy chasopys Natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova.
Seriya №15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kul’tury (fizychna kul’tura i sport). 2017;
№1(82): 68-71.
19. Trotsenko V V. Vplyv zanyat’ turyzmom na pokaznyky rivnya fizychnoho zdorov’ya pidlitkiv. Molodyy
vchenyy. 2018; 4.2 (56.2): 163-166.
20. Ukaz Pryzedenta Ukrayiny vid 9 lyutoho 2016 lyutoho № 42 “Pro natsional’nu stratehiyu z ozdorovchoyi
rukhovoyi aktyvnosti v Ukrayini na period do 2025 roku “Rukhova aktyvnist’ – zdorovyy sposib zhyttya –
zdorova natsiya”. VR Ukrayiny. 2016 [tsytovano 2017 Sich. 17]. URL: http://zakon3.rada.gov.
ua/laws/show/42/2016.
21. Fedoryshyna L. Klasyfikatsiya faktoriv formuvannya zdorov’ya dytyachoho naselennya. Economic J of Lesia
Ukrainka Eastern European National University. 2018; 14: 63-70.
22. Shyyan BM, Yedynak HA, Petryshyn YUV. Naukovi doslidzhennya u fizychnomu vykhovanni ta sporti.
Kam’yanets’-Podil’s’kyy: PP Vydavnytstvo “Oiyum”; 2012. 280 s.
23. Shchorichna dopovid’ pro stan zdorov’ya naselennya, sanitarno-epidemichnu sytuatsiyu ta rezul’taty
diyal’nosti systemy okhorony zdorov’ya Ukrayiny. 2017 rik. MOZ Ukrayiny, DU “UISD MOZ Ukrayiny”.
Kyyiv: MVTS “Medinform”; 2018. 458 s.

Published

2019-12-19

Issue

Section

Articles