DIAGNOSTICS OF THE LEVEL OF SATISFACTION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS OF PHYSICAL CULTURE

Authors

  • V. Semenenko National University of Ukraine on Physical Education and Sport
  • S. Trachuk National University of Ukraine on Physical Education and Sport
  • M. Brychuk National University of Ukraine on Physical Education and Spor
  • L. Tsykalo National University of Ukraine on Physical Education and Sport

Keywords:

diagnostics, professional competence, teacher of physical culture, professional activity

Abstract

The purpose. To conduct a diagnosis of the level of formation of organizational and communicative
abilities of future teachers of physical culture and to identify the factors that impede the self-development of a future teacher.
Methods. During the study, the following methods were used: analysis of special literature on the
research problem; sociological methods (questionnaires for assessing the level of the formation of factors that hinder and stimulate the self-development of the future teacher (according to N. Zhurin and Y. Ilyin); a questionnaire for diagnosing organizational and communicative abilities of the teacher KOS-1); methods of mathematical statistics. The research was conducted on the basis of the National University of Physical
Education and Sports of Ukraine, which was attended by 24 students (20 boys, 4 girls) from the Faculty of
Health, Physical Education and Tourism, who obtain a bachelor’s degree in the specialty 014 Secondary
Education (Physical Culture). Results It has been established that the majority of future teachers of physical culture (62.5%) have an average and high level of communicative and organizational abilities. At the same time, it was revealed that the following factors hinder the self-development of the future teacher: lack of own initiative (83.34%); disappointment due to failures that occurred during classes and extracurricular activities (58.33%); shortage of time (37%); limited resources, difficult life situations (79,17%); the lack of objective information about the functions of the teacher of physical culture (54, 17%). Conclusion. The conducted analysis of the assessment of organizational and communicative skills of students showed that only 16.7%, have a high level of organizational and communicative abilities. The main factors hindering self-development of the future teacher is the lack of their own initiative; lack of time, lack of objective information about the functions of the teacher of physical culture.
Key words: diagnostics, professional competence, teacher of physical culture, professional activity.

References

1. Гац ГА. Характеристика диагностических методик в педагогической деятельности учителя физической культуры. Физическое воспитание, спорт и культура здоровья в современном обществе. 2011; (3): 34-8.
2. Гац ГО. Методика формування діагностичної компетентності майбутніх учителів фізичної культури.
Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2010; (3): 18-20.
3. Кацова ЛІ. Підготовка майбутніх учителів до педагогічної практики як засіб формування в них
професійного інтересу. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і
спорту: збірник наукових праць. 2007; (3): 51-4.
4. Козубовська ІВ, Повідайчик ОС, Попович ІЄ. Формування нової освітньої парадигми підготовки
педагогічних кадрів у Великій Британії [монографія]. Ужгород: “АУТДОР-ШАРК”; 2017. 216 с.
5. Куц ОС, Третьяков МО, Лапичак І. Інтеграція цінностей фізичної культури у професійній підготовці
педагога з фізичного виховання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного
виховання і спорту. 2003; (15): 119-124.
6. Мартиненко СМ. Діагностичні методики як засіб перевірки готовності майбутнього вчителя до
творчої професійно–педагогічної діяльності. Навчання у початковій школі як цілісний творчий
процес: теорія і практика. Початкова школа; 2011: 258-295.
7. Наумчук ВІ. Професійна підготовка майбутніх учителів фізичної культури в процесі самостійної
роботи зі спортивних ігор. Тернопіль; 2010: 9-17.
8. Огієнко ОІ, Калюжна ТГ, Красильник ЮС, Мільто ЛО, Радченко ЮЛ, Гончарук ТО. та ін. Підготовка
сучасного вчителя: інформаційно-технологічне забезпечення [монографія]. Кіровоград: Імекс-ЛТД;
2013: 224 с.
9. Одайник СФ, Петухова ЛЄ, Співаковська ЄО, Андрієвський БМ, Пинзеник ОМ, Пермінова ЛА. та ін.
Професійно-педагогічна підготовка майбутнього вчителя початкового загальноосвітнього навчального закладу в умовах Нової української школи (1 частина) [монографічна збірка]. Херсон: “Айлант”;
2018. 158 с.
10.Степанченко НІ. Концепція професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання. Львів :
ДрукАРТ; 2016. 42 с.
11. Цьось АВ, Белікова НО, Войнаровська НС, Войтович ІМ, Гац ГО. Педагогічна діагностика в системі
фізичного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів [колективна монографія]. Луцьк:
Вежа-друк; 2015. 240 с.

Published

2020-01-01

Issue

Section

Articles