THE HIPPOTHERAPY AS A MEDICINE PHYSICAL REHABILITATION OF CHILDREN WITH DISADVANTAGES OF OPTICAL SPECTRUM

Authors

  • I. Shapovalova Private University Sciences

Keywords:

autism, emotional state, horse riding, coordination abilities, autism spectrum disorders, rehabilitation

Abstract

The article substantiates and experimentally verifies the effectiveness of the use of horse riding in the rehabilitation of the children with autism spectrum disorders. Methods of research: theoretical analysis of scientific and methodological literature, pedagogical methods of research, functional methods of research (tests), methods of mathematical processing of data. As a result of the study, diagnostic tools for determining the
coordination abilities and emotional state of children with autistic spectrum. It is shown that therapeutic horseback riding is a multifunctional method of rehabilitation, which allows taking into account the psychological and physiological status of a person. The horse becomes a connecting link between the inner world of the child and the surrounding reality. This method contributes to the maximum mobilization of
volitional activity, socialization, and the formation of more harmonious relationships with the world. The hippotherapy ensured the simultaneous inclusion in the work of virtually all groups of muscles of the body of the rider – because sitting on the horse and moving with him, the child throughout the session instinctively sought to maintain balance. The effectiveness of horse riding in the physical rehabilitation of children with autism spectrum disorders has been proved, as demonstrated by a comparative analysis of the results of the tests performed at the beginning and at the end of the study. In the process of re-testing within the experiment, positive dynamics have been confirmed in the development of children with autism spectrum disorders; improvement of their coordination abilities and emotional state, socialization and adaptation to interaction with the surrounding world. It is concluded that horse riding for children with autistic spectrum disorders contributes
to their development, establishment of relations with the surrounding world, improvement of the general level of socialization.
Keywords: autism, emotional state, horse riding, coordination abilities, autism spectrum disorders
rehabilitation.

References

1. Китайкина Н. А., Нарыкина Ж. К. Лечебная верховая езда в реабилитации детей с ограниченными возможностями. Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2009; 1 (4): 59–65.
2. Лебединская К. С. Особенности развития детей с аутизмом первых двух лет жизни. URL: www.gestaltlife.ru/publications (дата обращения: 25.02.2019 р.).
3. Башина В. М. Диагностика аутистических расстройств в хронобиологическом аспекте. Москва, 2009. 24 с.
4. Скрипник Т. В. Феноменологія аутизму: монографія. Київ: Фенікс, 2010. 320 с.
5. Чуприков А. П. Хворова Г. М. Розлади спектру аутизму: медична та психологічна допомога. Львів, 2012. 184 с.
6. Чернецька О. Особливості розвитку рухової сфери аутичних дітей. Фізичне виховання, спорт і культура здоровʼя у сучасному суспільстві: збірник наукових праць. Київ, 2008; 3: 166–168.
7. Марценковський І. А., Бікшаєва Я. Б., Ткачова О. В. Вимоги до програмно-цільового обслуговування дітей з розладами зі спектра аутизму: методичні рекомендації. Київ, 2009. 46 с.
8. Марценковський І. А., Марценковська І. І. Розлади аутистичного спектра: чинники ризику, особливості діагностики та терапії. URL: https://neuronews.com.ua/ua/issue-article-2146/Rozladi-autistichnogospektra chinniki-riziku-osoblivosti-diagnostiki-ta-terapiyi-#gsc.tab=0 (дата звернення: 18.03.2019 р.).
9. Аппе Ф. Введение в психологическую теорию аутизма. Москва: Теревинф, 2006. 216 с.
10. Гальчин К. Раннє виявлення ознак розладів спектру аутизму у дітей. Дитяча та підліткова психіатрія. 2015; 2(47): 51–56.
11. Никольская О. С., Баенская Е. Р., Либлинг М. М. Аутичный ребенок. Пути помощи. Москва: Теревинф. 1997. 344 с.
12. Вернер Д. Реабилитация детей-инвалидов: руководство для семей, имеющих детей с физическими и умственными недостатками, работников местных служб здравоохранения и реабилитации [пер с англ.]. Москва: Филантроп, 1995. 664 с.
13. Гилберт К. Аутизм: медицинское и педагогическое воздействие: кн. для педагогов-дефектологов. Москва: Владос, 2003. 144 с.
14. Эскин В. Я., Левицкая Т. Е. Иппотерапия как комплексный метод реабилитации и восстановления. Сибирский медицинский журнал. 2009; 2: 61–63.
15. Начинская С. В. Спортивная метрология : учебник. 4-е изд. Москва : Академия, 2012. 240 с.
16. Никитина Н. А. Иппотерапия или лечебная верховая езда как метод физической реабилитации и адаптации инвалидов при инклюзивном образовании. Вестник УГУЄС. Наука, образование, экономика. Серия экономика. 2015; 3 (13): 51–53.
17. Руденко В. М. Математична статистика : навч. посібник. Київ : Центр учбовоїлітератури, 2012. 304 с.
18. Шаповалова І., Псарьова А. Вплив засобів фізичної реабілітації на дітей з раннім дитячим аутизмом та з розладами спектру аутизму. Фізична культура, спорт та здоровʼя нації: збірник наукових праць.Житомир. 2017; 4 (23): 288–292.
19. Karen P. DePauw. Horseback Riding for Individuals With Disabilities: Programs, Philosophy, and Research. URL: https://pdfs.semanticscholar .org/5f45/62587bf2ec9bc407d311e9ed42db5d547565.pdf (application date: March 18, 2019).
20. Лях В. И. Тесты в физическом воспитании школьников: Пособие для учителя. Москва : Издательство АСТ, 1998. 270 с.

Published

2020-01-13

Issue

Section

Articles