FUNCTIONAL STATE AND PHYSICAL FITNESS OF LYCEUM STUDENTS WITH ENHANCED PHYSICAL TRAINING WITH VARIOUS LEVELS OF BIOLOGICAL DEVELOPMENT

Authors

  • Oleksandr Korsak Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • Oleksandr Lemak Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • Iryna Sultanova Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • Iryna Ivanyshyn Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.36.26-38

Keywords:

functional state, adolescents,biological development, physical-fitness, physical qualities, functional reserves.

Abstract

Purpose – to investigate the relation between the functional state and the physical fitness of students
with different levels of biological development. Methods of the Research. 1) Physical fitness tests (combined
force test, 100 and 1000 m running, 4×9 m multi-stage fitness test, standing long jump, body leaning forward
from seated position, pull-up on the beam); 2) Biological methods (anthropometry, determination of the level of
biological development, blood pressure, adaptive capacity, Robinson and Kerdo indixes, life index, Shtange and
Genchi’s tests; 3) methods of mathematical statistics. The study involved 332 pupils of the Carpathian Lyceum
with enhanced physical training between the ages of 13 and 17. Results. As the level of biological development
increases, the functional reserves of the organism decrease, as shown by the low life index and the Robinson
index. These changes were accompanied by an increase in systolic blood pressure and adaptive capacity,
indicating the stress of the organism’s regulatory systems. As the level of biological development increases, so
do the indicators of comprehensive strength exercise, standing long jump, flexibility and pull-up on the beam. In
addition, the stamina and agility of adolescents with low levels of biological development are decreasing.
Conclusion. The increase in the level of biological development is accompanied by a growth in the development
of force and speed-force qualities, as well as flexibility. However, during the period of intense puberty, against
the background of the slowing of the differentiation of the cardiorespiratory fitness and the increase in the
tension of the mechanisms of neuro-humoral regulation of body functions, the growth of aerobic possibilities
(stamina) is slowed down. The development of physical abilities and functional reserves of physiological systems
is heterochronous, due to the different growth rates of the organism and biological development. Taking into
account the identified physical and functional conditions of adolescents with different levels of biological
development in the course of physical training will make it possible to carry out more effective dosing of
physical loads in adolescence.
Keywords: functional state, adolescents,biological development, physical-fitness, physical qualities,
functional reserves.

References

1. Агаджанян НА Федоров ЮИ Шеховцов В П Макарова ИИ Состояние кардиореспираторной
системы и психологического статуса подростков суворовського училища в период адаптации к
новым социально-средовым условиям. Экология человека. 2004; 4: 16-19.
2. Баженков ЄВ, Свідлов ЮІ, Бугрій ВС, Кормілець СВ. Н 32 Настанова з фізичної підготовки в кадет-
ському корпусі та військових ліцеях: методичний посібник для вчителів військових ліцеїв. Суми;
2014. 160 с.
3. Балушка Л. Рівень фізичної підготовленості учнів ліцею з поглибленою військово-фізичною підго-
товкою. Молода спортивна наука України: зб. наук. праць з галузі фіз. виховання, спорту і здоров’я
людини. 2014; 18(2): 3-6.
4. Глазирін І, Архипенко В, Глазиріна В, Мицкан Б. Oсобливості біологічного дозрівання учнівської
та студентської молоді чоловічої статі визначеного за темпами статевого розвитку. Вісник При-
карпатського університету. Фізична культура. 2018; 29: 11-16.
5. Глазирін І, Глазиріна В. Диференційоване вдосконалення витривалості юнаків. Вісник Прикар-
патського університету. Фізична культура. 2016; 23: 21-25.
6. Дугіна НГ, Мохова ІВ, Борисова ЮЮ. Оцінка фізичного стану підлітків 13–14 років. Педагогіка,
психологія, та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011; 1: 51-53.
7. Ільницький І, Окопний А, Палатний А. Удосконалення фізичної підготовленості учнів ліцеїв з поси-
леною військово-фізичною підготовкою за допомого програм секційних занять з боксу. Фізич-
на активність, здоров'я і спорт. 2017; 3(29): 14-23.
8. Ільницький І, Окопний А. Рівень фізичної підготовленості учнів ліцею з посиленою військово-фі-
зичною підготовкою. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педа-
гогічні проблеми фізичної культури (Фізична культура і спорт) : зб. наук. пр. 2017; 9 (91) 17: 30-34.
9. Макарова Г.А. Практическое руководство для спортивных врачей. Ростов-на-Дону: Изд-во БАРО -
ПРЕСС, 2002. 800 с.
10. Мицкан БМ, Поташнюк ІВ. Фізичний стан учнів старших класів гімназії. Педагогіка, психологія та
медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2011; 5: 63-67.
11. Никитюк ДБ, Миннибаев ТШ, Клочкова СВ, Алексеева НТ, Тимошенко КТ. Роль антропометри-
ческого метода в оценке физического развития детей и подростков в норме и патологии. Журнал
анатомии и гистопатологии. 2014; 3(3): 9-14.
12. Петришин Ю, Дацків П. Показники рівня фізичної підготовленості учнів середнього шкільного віку.
Спортивна наука України [Інтернет]. 2014 [цитовано 2018 Груд. 27]; 1(59): 3-7. URL:
http://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/snu/article/view/205.
13. Руденко ВМ. Математична статистика: навч. посіб. К.: Центр учбової літератури; 2012. 304 с.
14. Сітовський АМ. Диференційований підхід у фізичному вихованні підлітків з різними темпами
біологічного розвитку (на прикладі школярів 7-х класів) : автореф. … канд. наук з фізичного
виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» /
А. М. Сітовський. Львів, 2008. 20 с.
15. Сологуб О. Особливості фізичного стану підлітків в умовах сьогодення. Гірська школа Українських
Карпат. 2017; 16: 121-24.
16. Щирба В. Оцінка фізичної підготовленості учнів ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготов-
кою. Фіз. виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2016; 4 (36): 53-59.
17. New WHO Child Growth Standards, 2007. URL: https://www.who.int/growthref/hfa_boys_z_
WHO2007_exp.txt.
References
1. Agadzhanyan NA Fedorov YI Shekhovtsov VP Makarova II The state of the cardiorespiratory system and
the psychological status of adolescents in the Suvorov school during the period of adaptation to new social
and environmental conditions. Human Ecology. 2004; 4: 16-19.
2. Bazhenkov YeV, Svidlov YuI, Buhrii VS, Kormilets SV. N 32 Nastanova z fizychnoi pidhotovky v kadetskomu
korpusi ta viiskovykh litseiakh. Metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv viiskovykh litseiv. Sumy;
2014. 160 s.
3. Balushka L. Riven fizychnoi pidhotovlenosti uchniv litseiu z pohlyblenoiu viiskovo-fizychnoiu pidhotovkoiu.
Moloda sportyvna nauka Ukrainy:zb. nauk. prats z haluzi fiz. vykhovannia, sportu i zdorovia
liudyny. 2014; 18(2): 3-6.
4. Hlazyrin I, Arkhypenko V, Hlazyrina V, Mytskan B. Osoblyvosti biolohichnoho dozrivannia uchnivskoi ta
studentskoi molodi cholovichoi stati vyznachenoho za tempamy statevoho rozvytku. Visnyk Prykarpatskoho
universytetu. Fizychna kultura. 2018; 29: 11-16.
5. Hlazyrin I, Hlazyrina V. Dyferentsiiovane vdoskonalennia vytryvalosti yunakiv. Visnyk Prykarpatskoho
universytetu. Fizychna kultura. 2016; 23: 21-25.
6. Duhina NH, Mokhova IV, Borysova YuIu. Otsinka fizychnoho stanu pidlitkiv 13-14 rokiv. Pedahohika,
psykholohiia, ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2011; 1: 51-53.
7. Ilnytskyi I, Okopnyi A, Palatnyi A. Udoskonalennia fizychnoi pidhotovlenosti uchniv litseiv z posylenoiu
viiskovo-fizychnoiu pidhotovkoiu za dopomoho prohram sektsiinykh zaniat z boksu. Fizychna aktyvnist,
zdorovia i sport. 2017; 3(29): 14-23.
8. Ilnytskyi I, Okopnyi A. Riven fizychnoi pidhotovlenosti uchniv litseiu z posylenoiu viiskovo-fizychnoiu
pidhotovkoiu. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni
problemy fizychnoi kultury (Fizychna kultura i sport) : zb. nauk. pr. 2017; 9 (91) 17: 30-34.
9. Makarova GA. A practical guide for sports doctors. Rostov-on-Don: Publishing house BARO - PRESS,
2002. 800 p.
10. Mytskan BM, Potashniuk IV. Fizychnyi stan uchniv starshykh klasiv himnazii. Pedahohika, psykholohiia
ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 2011; 5: 63-67.
11. Nikityuk DB, Minnibaev TSh, Klochkova SV, Alekseeva NT, Timoshenko KT. Rol antropometricheskogo
metoda v otsenke fizicheskogo razvitiya detey i podrostkov v norme i patologii. Zhurnal anatomii i
gistopatologii. 2014; 3(3): 9-14.
12. Petryshyn Yu, Datskiv P. Pokaznyky rivnia fizychnoi pidhotovlenosti uchniv serednoho shkilnoho viku.
Sportyvna nauka Ukrainy [Internet]. 2014 [tsytovano 2018 Hrud. 27]; 1(59): 3-7. URL: http://sportscience.
ldufk.edu.ua/index.php/snu/article/view/205.
13. Rudenko VM. Matematychna statystyka. Navch. posib. K.: Tsentr uchbovoi literatury; 2012. 304 s.
14. Sitovskyi AM. Dyferentsiiovanyi pidkhid u fizychnomu vykhovanni pidlitkiv z riznymy tempamy biolohichnoho
rozvytku (na prykladi shkoliariv 7-kh klasiv): avtoref. … kand. nauk z fizychnoho vykhovannia i
sportu. 24.00.02 «Fizychna kultura, fizychne vykhovannia riznykh hrup naselennia». Lviv, 2008. 20 s.
15. Solohub O. Osoblyvosti fizychnoho stanu pidlitkiv v umovakh sohodennia. Hirska shkola Ukrainskykh
Karpat. 2017; 16: 121-24.
16. Shchyrba V. Otsinka fizychnoi pidhotovlenosti uchniv litseiv iz posylenoiu viiskovo-fizychnoiu pidhotovkoiu.
Fiz. vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi. 2016; 4 (36): 53-59.
17. New WHO Child Growth Standards, 2007. URL: https://www.who.int/growthref/hfa_boys_z_
WHO2007_exp.txt

Published

2021-01-22

Issue

Section

Articles