PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION AND MOTIVATION TO MOTIONAL ACTIVITY OF STUDENTS OF PEDAGOGICAL SPECIALTIES

Authors

  • Vasyl Khlopetskyi Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • Serhii Kuryliuk Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • Andrii Melnyk Precarpathian Faculty of the National Academy of Internal Affairs
  • Olena Melnyk Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.36.94-101

Keywords:

physical culture, students, motives

Abstract

The aim. To find out the motivation of students of pedagogical specialties to physical education classes.
Methods. The paper uses: theoretical analysis, psychological and pedagogical research methods, questionnaires.
Results. It was found that more than 50% of female students are satisfied with their professional choice.
They have a clear intention to master the chosen profession, because they like it; want in the future by profession
and to improve in the chosen direction; find time to do things related to the chosen profession; seek to have
colleagues in the chosen field; distinguish their profession among others. A high level of interest in physical
education was shown by 20.93% of female students, 32.95% – high, 25.19% – medium, low – 11.4, and 9.69%
have no such interest. Conclusion. The most common motives for physical education for female students are to
strengthen their health (98.84%), improve their physical fitness (84.50%) and improve their body structure
(41.86%). The main reasons that are an obstacle to physical culture are lack of time (51.55%), poor health
(20.54%), lack of sports sections that would interest them (11.24%), sports infrastructure ( 4.65%), exercise
partners (10.85%), sportswear and footwear (9.69%).
Keywords: physical culture, students, motives.

References

1. Блавт ОЗ. Інформативні показники рівня фізичного здоров’я та фізичної підготовленості студентів ВНЗ.
Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб. наук. праць / під ред.
С.С. Єрмакова. 2012; 11: 14-8.
2. Жамардій В. Концептуальна модель застосування фітнес-технологій на заняттях із фізичного виховання
студентів. Вищий державний навчальний заклад України. “Українська медична стоматологічна академія”,
Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018: 77-88
3. Kashuba V, Andrieieva O, Goncharova N, Kyrychenko V, Karр I, Lopatskyi S, Kolos M. Physical activity for
prevention and correction of postural abnormalities in young women. Journal of Physical Education and Sport.
University of Pitesti, Romania. 2019; 19(2): 500-6.
4. Максимова КВ, Мулик КВ. Актуальні питання збереження та зміцнення здоров’я студенток 17–21 років вищих
навчальних закладів за рахунок фізкультурно-оздоровчих фітнес-занять. Вісник Кам’янець-Подільського
національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2017; 10: 301-11.
5. Земська Н. Характеристика рухової активності студентської молоді. Physical Education, Sport and Health Culture
in Modern Society. 2016; 3: 19: 211-215.
6. Khlopetskyi V, Kuryliuk S. Correction of students negative states by health fitness means as a scientific problem =
Корекція негативних станів студентів засобами оздоровчого фітнесу, як наукова проблема. Journal of Education,
Health and Sport [Інтернет]. 2017; 7(2): 859-70. eISSN 2391-8306. Doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3879686.
URL: http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/7766.
References
1. Blavt O.Z. Informatyvni pokaznyky rivnia fizychnoho zdorovia ta fizychnoi pidhotovlenosti studentiv VNZ.
Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu: zb. nauk. prats / pid red.
S.S. Yermakova. 2012; 11: 14-18.
2. Zhamardii V. Kontseptualna model zastosuvannia fitnes-tekhnolohii na zaniattiakh iz fizychnoho vykhovannia studentiv.
Vyshchyi derzhavnyi navchalnyi zaklad Ukrainy. “Ukrainska medychna stomatolohichna akademiia”,
Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 2018; 3: 77-88
3. Kashuba V, Andrieieva O, Goncharova N, Kyrychenko V, Karr I, Lopatskyi S, Kolos M. Physical activity for
prevention and correction of postural abnormalities in young women. Journal of Physical Education and Sport.
University of Pitesti, Romania. 2019; 19(2): 500-6.
4. Maksymova K.V, Mulyk K.V. Aktualni pytannia zberezhennia ta zmitsnennia zdorovia studentok 17–21 rokiv
vyshchykh navchalnykh zakladiv za rakhunok fizkulturno-ozdorovchykh fitnes-zaniat. Visnyk Kamianets-Podilskoho
natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovia liudyny. 2017; 10:301-11.
5. Zemska N. Kharakterystyka rukhovoi aktyvnosti studentskoi molodi. Physical Education, Sport and Health Culture in
Modern Society. 2016; 3: 19: 211-5.
6. Khlopetskyi V, Kuryliuk S. Correction of students negative states by health fitness means as a scientific problem =
Корекція негативних станів студентів засобами оздоровчого фітнесу, як наукова проблема. Journal of Education,
Health and Sport [Інтернет]. 2017; 7(2): 859-70. eISSN 2391-8306. Doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3879686.
URL: http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/7766.

Published

2021-01-22

Issue

Section

Articles