РОЛЬ АКТИВНОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У ВИБОРІ КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В КРИЗОВИХ УМОВАХ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.40.13-18

Keywords:

active lifestyle, students, stress, coping behavior, coping strategies

Abstract

The purpose of the research is to investigate the peculiarities of students’ use of coping strategies in the conditions of an ongoing armed conflict on the territory of the country, depending on their lifestyle. Research material and methods. In the study, which lasted from December 8 to December 30, 2022, 186 higher education students of Kyiv (National University of Physical Education and Sports of Ukraine, Vadym Hetman Kyiv National University of Economics, State University of Infrastructure and Technologies) took part. The average age of the interviewees was 19.3 ± 2.2 years, of which 37.4% were male students. E. Heim’s method of diagnosing coping mechanisms was used as diagnostic material. Research results. It turned out that among cognitive coping strategies, a statistically significant (p<0.05) smaller proportion of students uses adaptive coping behavior options. Their shares were 37.1 and 35.3% of male and female students, respectively. The ratio of emotional and behavioral coping strategies of students of higher education in the conditions of a military conflict on the territory of the country showed that adaptive coping strategies dominate in their emotional, and relatively adaptive – in the behavioral sphere. Among maladaptive coping strategies to overcome stress in the cognitive sphere, 84.7 and 54.3% of male and female students, respectively, use ignoring or dissimulation (hiding problems). It has been proven that, compared to female students, a statistically significant (p=0.0148) higher proportion of students use these forms of coping behavior. At the same time, among maladaptive emotional coping strategies, regardless of gender, students choose suppression of emotions (р>0.5705), and among behavioral coping strategies, withdrawal (р>0.5705). Conclusions. It has been proven that students characterized by an active lifestyle statistically significantly more often (p<0.05) choose adaptive strategies to overcome stressful situations than students prone to a passive lifestyle.

References

1. Бишевець Н, Гончарова Н, Cергієнко К, Гузак О. Особливості поведінки та реакції здобувачів вищої освіти фізичної культури і спорту під впливом кризових явищ. Науковий часопис НПУ імені М. П. Дра-гоманов. 2022; 8(153): 21-25; DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2022.8(153).05.
2. Бишевець НГ, Бишевець ГА. Вплив рухової активності на чинники, що обумовлюють стрес-асоційо-вані стани в здобувачів вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2023; 2(160): 61-64; DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2023.02(160).13.
3. Ігумнова ОБ. Дослідження копінг-стратегій осіб у складних життєвих обставинах. Теорія і практика сучасної психології. 2020; 1(2): 28-33; DOI: https://doi.org/10.32840/2663-6026.
4. Дубчак ГМ. Аналіз стратегій копінг-поведінки сучасних студентів. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2018; 18(V): 55-63.
5. Скрипник НГ. Захисно-долаюча поведінка студентів із різною успішністю адаптації до дистанцій-ного навчання в умовах воєнного стану. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. 2022; 33(72): 84-88; DOI: 10.32838/2709-3093/2022.3/14.
6. Слухенська РВ, Гауряк ОД, Єрохова АА, Литвинюк НЯ. Вплив фізичної культури на подолання стре-су у студентів вищих навчальних закладів. Науковий часопис Національного педагогічного універси-тету імені М.П. Драгоманова. 2022; 7(152): 108-110; DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2022.7(152).25.
7. Andrieieva O., Blystiv T., Byshevets N., Moseychuk Y., Balatska L., Liasota T., Brazhanyuk A., Boh-danyuk A. Assessment of the impact of outdoor activities at leisure facilities on the physical activity of 15-year-old schoolchildren during the COVID-19 pandemic. Journal of Physical Education and Sport. 2022; 22(8): 1839-1847; DOI: 10.7752/jpes.2022.08231.
8. Kumar S, Bhukar J. Stress Level and Coping Strategies of College Students. Journal of Physical Education and Sport Management. 2013; 4: 5-11.

Published

2024-01-21