СУЧАСНІ ПОГЛЯДИ ЩОДО ОРГАНІ3АЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ДЛЯ ФАХІВЦІВ ФІ3ИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.40.43-46

Keywords:

pedagogical activity, educational process, physical culture and sport

Abstract

Currently, the issue of training specialists in physical education, who take an active part in the formation of a healthy lifestyle of pupils and students, requires special attention.
The article analyzes the current state and problems of the formation of professional skills of future teachers of physical culture by means of innovative technologies. The foundation of this process should be the principles of humanization of education, a person-oriented approach, updating the content and forms of organization of education in accordance with world standards, which have become the basis of the national doctrine of education development. Strengthening the requirements for professional training of physical culture specialists aims to modernize the educational and pedagogical process and change the structure of its organization. theoretically substantiated problems of training future teachers of physical culture, the current state of professional training of students in higher education institutions is outlined. The essence of the concept “professional training of the future teacher of physical culture” is revealed.
The diversity of educational and professional training programs is reflected in the content, structural construction, provision of the variable part, different approaches to practical training and the organization of state certification.
We see an increase in the effectiveness of the training of physical education specialists in the establishment of an appropriate ratio between fundamental and professional-pedagogical components, between theoretical and practical-active components of the educational process; formation of future specialists’ interest in professional and pedagogical knowledge, professional self-actualization and self-determination. Emphasis is placed on the importance of activity and integrative approaches in the training of future specialists.

References

1. Королянчук А. В. Роль футболу у формуванні всебічно розвиненої особистості студента в процесі навчання у ЗВО. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Дра-гоманова. Серія № 15. Науковопедагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. Київ : Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова, 2021. Вип. 4 K(132) 21. С. 104-107. 2. Карченкова М. В. Педагогічні умови формування готовності майбутніх учителівфізичної культури до професійної діяльності : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 “Теорія та методика професійної освіти”. Переяслав-Хмельницький, 2006. 20 с. 3. Круцевич Т., Зайцева М. Інноваційні процеси у сфері підготовки та перепідготовки кадрів з фізичної культури. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2005. № 4. С. 41-44. 4. Мосейчук, Ю., Цибанюк, О. Європейський досвід підготовки вчителя фізичної культури до індиві-дуальної роботи учнями. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Дра-гоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2022, 6(151), С. 102-105.
5. Наумчук В.І. Професійна підготовка майбутніх вчителів фізичної культури в процесі самостійної роботи зі спортивних ігор:автореф. дис. На здобуття ступеня канд. пед. наукхпец. 13.00.14” Теорія та методика професійної освіти” Тернопіль, 2002. 9 с. 6. Сергієнко Л.П. Інноваційний зміст системи підготовки спеціалістів фізичного виховання і спорту. Спортивний вісник Придніпров’я. 2003. № 3-4. С. 23-32.
6. Сергієнко Л.П. Інноваційний зміст системи підготовки спеціалістів фізичного виховання і спорту. Спортивний вісник Придніпров’я. 2003. № 3-4. С. 23-32.
7. Сліпецький В.П. Сучасні вимоги і шляхи удосконалення процесу підготовки майбутніх вчителів фізичної культури. Взаємодія духовного й фізичного виховання в становленні гармонійно розвиненої особистості [Електронне видання]: збірник статей за матеріалами VІ Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції (Слов’янськ, Україна, 21-22 березня 2019 р.) / гол. ред. В.М. Пристинський. Слов’янськ, 2019. С. 378-385.
8. Товт В.А. Основи теорії та методики фізичного виховання: навчальний посібник / укл: В.А. Товт, О.А. Дуло, М. Ю. Щерба. Ужгород: ПП “Графіка”, 2010. 140 с.

Published

2024-01-22