Prerequisites for the progress of physical culture programming for general secondary education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.43.37-42

Keywords:

programming, institutions of general secondary education, physical culture

Abstract

The aim of this study is to outline the prerequisites for developing programs in physical culture for general secondary education institutions. Method of research. The research process employed the following methods: analysis and generalization of literary sources, causal analysis, and hermeneutic interpretation. Results. The article substantiates the relevance of permanent development of physical education programs for general secondary education institutions, considering the dynamic external circumstances and the quest for more effective implementation of legislative provisions outlined in regulatory documents. It identifies the essence of the social demand for modern education in Ukrainian society and its determinants, along with socio-economic factors driving the intensification of physical culture programming. Additionally, it demonstrates the effectiveness of physical culture software in general secondary education institutions and argues for the need to ensure paradigmatic unity and continuity between full general secondary and higher education in Ukraine throughout the program-making process. Furthermore, it clarifies the current state of implementing legislative guarantees for the academic freedom of physical education teachers. Conclusions. Prerequisites for developing programs in physical education for general secondary education institutions include the social order for modern education in Ukrainian society, legislative guarantees of teacher academic freedom, the need for paradigmatic unity and sustainability in education, socio-economic grounds for program development in physical culture, and the low effectiveness of physical culture software in international educational institutions. The development of the concept of physical culture programming for general secondary education institutions and the outline of conditions for its implementation are identified as promising avenues for further scientific research.

References

Міністерство освіти і науки України. Концепція Нової української школи: рішення Колегії МОН від 27.10.2016 [Internet]. Available from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [cited 2024 Apr 17].

Кремень ВГ, редактор. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Київ: Педагогічна думка; 2016. 448 p.

Онопченко ГВ. Виявлення соціального замовлення на освіту обдарованих через систему конкурсів Інституту обдарованої дитини НАПН України. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2018;(1):79–83.

Пирожков СІ, Кресіна ІО, Кудряченко АІ, Шемшученко ЮС, редактори. Євроатлантичний вектор України: національна доповідь. Київ: Національна академія наук України; 2019. 328 p.

Інститут освітньої аналітики. Світовий банк презентує звіт «Навички для сучасної України» [Internet]. Available from: https://www.ipq.org.ua/ua/news/170 [cited 2024 Apr 17].

Верховна Рада України. Про повну загальну середню освіту [About complete secondary education]: Закон України від 16.01.2020 № 463-IX [Internet]. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [cited 2024 Apr 17].

Верховна Рада України. Про освіту [About education]: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII [Internet]. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [cited 2024 Apr 17].

Омельяненко І. Вплив соціально-економічних факторів на чинне програмове забезпечення фізичної культури у загальноосвітніх навчальних закладах. У: Актуальні проблеми фізичної культури і спорту в сучасному суспільстві – 2020. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка; 2020. p. 122–5.

Омельяненко І. Соціально-економічні та політичні передумови конструювання першої навчальної програми з фізичної культури в незалежній Україні. Фіз виховання спорт і культ здоров’я у сучасному суспільстві. 2020;(3):10–6. doi:10.29038/2220-7481-2020-03-10-16.

Finance.ua. 10 років російсько-української війни в економічному розрізі [Internet]. Available from: https://finance.ua/ua/goodtoknow/10-rokiv-rosijsko-ukrainskoi-vijny [cited 2024 Apr 17].

Блінов А. Як рівень інфікування COVID-19 та локдаун впливають на ВВП окремих країн [Internet]. Національний банк України; Available from: https://expla.bank.gov.ua/expla/news_0174.html [cited 2024 Apr 17].

Винокуров Я. Нова Велика депресія: наслідки коронавірусу для світової та української економіки [Internet]. Hromadske; Available from: https://hromadske.ua/posts/nova-velika-depresiya-naslidki-koronavirusu-dlya-svitovoyi-ta-ukrayinskoyi-ekonomiki [cited 2024 Apr 17].

Міністерство економіки України. ВВП за підсумком 2022 року впав на 29,2% [Internet]. Available from: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=b30e854d-b47d-4806-82ac-bb6daa87fa51&title=Minekonomiki [cited 2024 Apr 17].

Радчук О. Наслідки карантину: що буде з економікою України після епідемії коронавірусу [Internet]. Слово і діло; 2020 Mar 17. Available from: https://www.slovoidilo.ua/2020/03/17/kolonka/aleksandr-radchuk/ekonomika/naslidky-karantynu-bude-ekonomikoyu-ukrayiny-pislya-epidemiyi-koronavirusu [cited 2024 Apr 17].

Новікова ОФ, Сидорчук ОГ, Панькова ОВ, та ін. Стан та перспективи соціальної безпеки в Україні: експертні оцінки. Львів: ЛРІДУ НАДУ; 2018. 184 p.

Омельяненко І. Культурні передумови програмового забезпечення фізичної культури в школі. У: Фізична культура в школі: стан та перспективи розвитку. Івано-Франківськ: ДВНЗ «Прикарпатський нац. ун-т ім. В. Стефаника»; 2020. p. 38–40.

Кабінет Міністрів України. Про Державну національну програму «Освіта» (Україна XXI століття): Постанова КМУ від 3.11.1993 № 896 [Internet]. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text [cited 2024 Apr 17].

Міністерство освіти і науки України. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Фізична культура. 5–9 класи»: Лист МОН № 1/11-4630 від 01.07.2009. Київ; 2009.

Калашнікова С, редактор. Розвиток інституційного потенціалу університетів у контексті глобального лідерства: монографія. Київ: Інститут вищої освіти НАПН України; 2017. 205 p.

Портал міста Львів. Стан здоров'я учнів загальноосвітніх навчальних закладів [Internet]. 2008 Dec 5. Available from: https://portal.lviv.ua/news/2008/12/05/115311 [cited 2024 Apr 17].

Мельник ПС, редактор. Щорічна доповідь про стан здоров'я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров'я України. 2017 рік. Київ: Медінформ; 2018. 458 p.

Published

2024-11-17