FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF STUDENTS IN THE PROCESS OF LEARNING A FOREIGN LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.43.49-52Keywords:
professional competence, student, foreign languageAbstract
Purpose of the study is to identify the peculiarities of teaching a foreign language and to assess the level of students’ perception majoring in specialties 014.11 and 017 in the process of forming professional competence. Research methods include theoretical analysis, questionnaires, pedagogical control tests, and methods of mathematical statistics.
Research results and discussion: Motives for learning a foreign language are an important factor that largely determines the success of a foreign language professional competence. The main reasons for the insufficient effectiveness of the forming students' foreign language professional competence technology used in the ascertaining pedagogical experiment are: low level of foreign language proficiency upon entering a university for 22.5% of students; lack of modern effective means and methods of motivation to learn a foreign language in the educational process; insufficient number of foreign language texts of professional content in the teaching material.
The characteristic features of the innovative personally and professionally oriented technology for the formation of foreign language professional competence of students of higher educational institutions of physical culture are: use of computer-based linguistic teaching tools (multimedia presentations) in the course of classroom activities and students' independent work; use of role-playing games in the educational process; studying foreign language texts of professional content, presented in a specific textbook; determination of the “level of foreign language professional competence” depending on the results of pedagogical control tests.
Conclusions: The combination of various teaching methods and the use of interdisciplinary connections allows to increase the interest and effectiveness of foreign language learning by students of the Faculty of Physical Education.
References
Березовська О. А. Особливості викладання англійської мови за професійним спрямуванням студентам факультету фізичного виховання та спорту. Наукові праці. 2018;307(319):70–72. Доступно за: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2018/319-307-15.pdf
Корж О. Ю. Труднощі аудіювання у студентів факультету фізичного виховання (на матеріалі англомовних новин телеканалу „Euronews”). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія». Острог: Вид-во НаУОА, 2018;2(70):97–99.
Маленко О. Б. Проблеми професійно-орієнтованого викладання іноземної мови при підготовці фахівців сфери фізичного виховання і спорту. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2020;4:55–58.
Тесцова О. Інтеграція англійської мови у фізичне виховання: розвиток мовної компетентності через спортивні активності. Науковий збірник «InterConf». 2023;182:93–94.