Основи діагностики індивідуальної інтелектуальної та творчої обдарованості

Автор(и)

  • Анатолій Палій Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.1.4.123-135

Ключові слова:

обдарованість, інтелект, креативність, творчість, тест, психометричний (тестометричний) підхід, психодіагностика, когнітивні стилі, індивідуальність

Анотація

В статті обґрунтовується актуальність дослідження проблеми інтелектуальної й творчої
обдарованості індивідуальності, підкреслюється її теоретично-наукова, психолого-педагогічна,
суспільно-економічна й соціальна значимість. Стверджується, що за відсутності високовалідних
методів діагностики розумової (інтелектуальної та креативної) обдарованості психологічна практика в
системі освіти може призвести до негативних наслідків. Вибір психодіагностичних процедур і методів
роботи з обдарованими особами має визначатися психологічно обґрунтованою системною
концепцією обдарованості, що базується на сучасних уявленнях про індивідуальну неповторність й
унікальність зазначених інтегральних феноменів людської психіки.
Foundations of diagnosing an individual’s intellectual and creative giftedness 135
Подано критичний аналіз психометричного (тестометричного) підходу до діагностики
інтелектуальної (індекс IQ) і творчої (індекс креативності) обдарованості особистості. Стверджується,
що стандартизовані тести апріорі не здатні об’єктивно «вимірювати» ні актуальну, ні потенційну
розумову обдарованість конкретної індивідуальності.
Розглядаються класифікації видів обдарованості за кількісними критеріями (індексами),
особистісними рисами, видами діяльності, мотиваційною складовою. Піддаються сумніву погляди на
«креативність» як самостійний вид обдарованості. Стверджується, що розумова (інтелектуальна і
творча) обдарованість виступає в нерозривній структурно-функціональній єдності, є системною
якістю психіки, виявляється як інтегральний знак різних здібностей, особистісних властивостей і
метакогнітивного досвіду в різних видах діяльності.
Обґрунтовується когнітивно – стильовий підхід до діагностики розумової обдарованості.
Припускається, що він може слугувати теоретичним підґрунтям для розробки системної технології
психологічної діагностики загальної обдарованості, відповідає основним принципам гуманізації
освітнього простору в Україні, є справді дитиноцентричним, таким, що відстоює унікальну
неповторність і своєрідність кожної індивідуальності

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-22

Як цитувати

[1]
Палій, А. 2014. Основи діагностики індивідуальної інтелектуальної та творчої обдарованості. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 1, 4 (Груд 2014), 123–135. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.1.4.123-135.

Номер

Розділ

Articles