Значення психолого-педагогічного супроводу в житті людей з обмеженими можливостями
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.93-101Ключові слова:
професійна підготовка, освіта, професійна діяльність, ринок праці, професійне навчання, особи з інвалідністю, психолого-педагогічний супровід людей з інвалідністюАнотація
У статті представлено актуальність та сутність проблеми психолого-педагогічного супроводу в житті людей з обмеженими можливостями. Вказано, що для адаптації підтримки індивідуальних потреб людей з інвалідністю необхідно запровадити елементи, що покращують систему психолого-педагогічної та соціальної допомоги. Обґрунтовано завдання та значення окремих факторів системи підтримки людей з обмеженими можливостями як на індивідуальному рівні, так і в соціально-професійному середовищі. Представлено чинні законодавчі рішення, які спрямовані на стимулювання професійної діяльності та інтеґрування осіб з інвалідністю та їхніх сімей у соціальне та освітнє середовище. У роботі висвітлено авторські ідеї щодо вдосконалення системи “вирівнювання” можливостей для реалізації осіб з особливими потребами у соціальному та професійному житті. Наголошено також особливостях створення належних умов для залучення таких осіб до професійної діяльності, забезпечення їх зайнятості на ринку праці. Здійснено спробу оцінити чинники, що визначають ефективність системи психолого-педагогічного й соціального супроводу, з урахуванням реалізованих програм допомоги, дотацій, пільг та завдань організацій та установ, що підтримують людей з обмеженими можливостями у соціально-професійному аспекті. Автором акцентовано на потребі підготовки, підвищення кваліфікації та адаптації до відкритого ринку праці осіб з інвалідністю. Особливе значення має також соціальне сприйняття інвалідності. Люди з обмеженими можливостями мають підвищені потреби до безпеки, незалежності чи доступності до соціальної інфраструктури. Це значною мірою залежить від підтримки людей з обмеженими можливостями у родині, їх опікунів та установ чи організацій, які надають відповідну допомогу, в т.ч. закладів освіти, реабілітації чи працевлаштування. У статті представлені заходи, які є домінантними для пошуку нових рішень задля поліпшення адаптаційних можливостей людей з особливими потребами до існуючий реалій.