Формування компетентності “ініціативність і підприємливість” на уроках історії України (10 клас)
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.177-183Ключові слова:
компетентність “ініціативність і підприємливість”, шкільна історична освіта, інтеграція міжпредметних зв՚язків, діяльнісний підхід, активні методи навчання, метод проєктівАнотація
У статті розглянуто складові та значення формування однієї з ключових компетентностей “ініціативність і підприємливість” в умовах реформування сучасної середньої освіти; визначено можливості її впровадження в шкільній історичній освіті на основі розвитку предметної історичної компетентності школярів. Висвітлено складові історичної компетентності через інтеграцію економічного аспекту в зміст завдань. Стверджено, що формування компетентності “ініціативність і підприємливість” відбувається завдяки інтеграції міжпредметних зв՚язків на уроці історії України, творчого і діяльнісного підходу до навчально-виховного процесу. Наголошено на потребі формування вміння виокремити й проаналізувати проблеми (в т. ч. й конкретні економічні ситуації), шукати шляхи їх раціонального розв’язання, вміти критично мислити і застосовувати набуті знанн я, вміння і навички на практиці. Рекомендовано використання активних методів навчання, які спонукають учнів бути ініціативними, комунікабельними, особисто відповідальними, формують навички і вміння нестандартного вирішення проблем, самостійного вибору дійових життєвих стратегій. Окремо відзначено метод проєктів, який передбачає вміння творчо застосовувати у нестандартних ситуаціях здобуті знання для розв’язання різноманітних навчальних проблем; вміння самостійно знаходити потрібну інформацію, працювати з різними джерелами інформації; розвивати навички групової співпраці; вміння аргументовано відстоювати власну думку, вести дискусію ін. Як приклад наведено тематику проєктів для 10 класу, які формують дану компетентність. Стверджено, що формування компетентності “ініціативність і підприємливість” на уроках історії України сприятиме поліпшенню загальної життєвої компетентності учнів, сформує у них вміння творчо застосовувати здобуті знання, уміння і навички в нестандартних життєвих ситуаціях для розв’язання соціальних проблем, покращення власного добробуту і розвитку українського суспільства і держави.