Управління інтенсивністю потоків покупців роздрібної торгівельної мережі

Автор(и)

  • Іван Буртняк Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-9440-1467
  • Іван Благун Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-5178-6002
  • Олександр Кушнір Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-8405-6241

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.11.2.39-51

Ключові слова:

купівельний потік, модель, інтенсивність, торгівля, покупка, ціноутворення

Анотація

Розглянуто підхід до управління потоками покупців, який враховує як критерій ефективності, так і рівномірність добової інтенсивності. Для оцінки ступеня рівномірності запропоновано модель інтенсивності. Введено нову постановку завдання управління потоками покупців, основною рисою якої виступає критерій ефективності управління, заснований не на економічному ефекті, а на рівномірності потоку. При цьому час здійснення покупки, як правило, є випадковою величиною. Тоді співвідношення миттєвої інтенсивності потоку та його потужності на добу є ймовірністю відвідування магазину у певний момент часу. Вказану таким чином відносну інтенсивність можна досліджувати за допомогою функції щільності розподілу часу покупки. Для оцінки рівномірності пропонується переходити до моделі добової інтенсивності потоку. Побудована карта кластерної структури потоків дозволяє наочно аналізувати ефективність управління інтенсивністю потоків клієнтів, зокрема, у ході заходів пікового ціноутворення. Економічний ефект обґрунтований економічною вигодою, що досягається не тільки завдяки вирівнюванню інтенсивності купівельного потоку протягом доби, але й за рахунок зростання обсягу продажу, що компенсує зниження націнки у періоди низької купівельної активності. Тому, поряд із відносною інтенсивністю досліджено і зміни у потужності потоку та його якісному складі за середнім обсягом купівлі. Метою дослідження є оцінка ефективності заходів пікового ціноутворення з погляду згладжування добових коливань інтенсивності потоку покупців у торгових мережах. Для досягнення поставленої мети введено нову постановку завдання управління потоками покупців, основною рисою якої виступає критерій ефективності управління, заснований не на економічному ефекті, а на рівномірності потоку. Для оцінки такої рівномірності пропонується переходити до моделі добової інтенсивності потоку. Важливо враховувати взаємозв'язок між характеристиками структурних складових потоку з кожною з компонент, як можуть вплинути на зміну інтенсивності. Загалом запропонована постановка завдання управління потоком і модель його інтенсивності застосовні й у діяльності компаній інших видів економічної діяльності, які стикаються з проблемою пікового попиту, наприклад, в електроенергетиці. Це відкриває можливості виявлення нових закономірностей у поведінці споживачів.

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2024-06-30

Як цитувати

[1]
Буртняк, І. et al. 2024. Управління інтенсивністю потоків покупців роздрібної торгівельної мережі. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 11, 2 (Чер 2024), 39–51. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.11.2.39-51.

Номер

Розділ

Економіка