«Персоналізована освіта починається зі стосунків: теоретичні та дослідницькі аспекти динаміки вчитель–учень»
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.12.3.23-36Ключові слова:
персоналізована освіта, взаємовідносини між вчителем і учнем, академічна дидактика, особистісно орієнтоване навчання, індивідуалізаціяАнотація
Персоналізована освіта – це категорія, ймовірно, широко відома в академічних колах, особливо в педагогічній спільноті. Однак публікацій, присвячених цій темі, які зосереджені на відображенні її витоків і конститутивних рис, було недостатньо. Тому виявилося необхідним отримати ширшу перспективу та надати більш глибокий опис персоналізованої академічної освіти. У цій статті досліджуються теоретичні основи цього підходу до освітнього процесу, спираючись на огляд відповідної наукової літератури. Також представлені результати дослідження персоналізованої академічної освіти, проведеного у 2024 році в Ягеллонському університеті в Кракові (Польща). У цій статті автори обґрунтували характеристики взаємовідносин між викладачами та студентами, що виникли у результаті емпіричного дослідження. З метою зібрання та систематизації поглядів на персоналізовану академічну освіту та її розуміння, було проведено індивідуальні глибинні інтерв’ю та фокус-групові дискусії. У дослідженні взяли участь шість членів управлінського персоналу університету, п’ятнадцять викладачів і двадцять сім студентів, і воно базувалося на методології якісного дослідження. У контексті персоналізованої академічної освіти виокремлено кілька ключових категорій, найпомітніші з яких: увага до індивідуальних потреб учнів, персоналізований характер навчання і специфічне, студентоцентричне ставлення серед викладачів. Важливість взаємодії між педагогом і студентом представлено як ключовий аспект персоналізованої академічної освіти. Нарешті, дослідження засвідчило якості, якими повинні володіти викладачі, щоб ефективно взаємодіяти зі студентами у дусі цього освітнього підходу. Згідно з результатами дослідження, якість взаємин між педагогом і здобувачем освіти відіграє вирішальну роль у створенні середовища, сприятливого для цілісного та інтеґрального розвитку студентів.




