Дошкільна освіта і війна: нові стратегії і виклики в умовах інклюзії

Автор(и)

  • Наталія Семенова Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна https://orcid.org/0000-0002-5247-7439
  • Олександр Семенов Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна https://orcid.org/0000-0002-3839-4725
  • Степан Недільський Карпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0003-4920-2175
  • Надія Алендарь Волинський національний університет імені Лесі Українки, Україна https://orcid.org/0000-0002-2423-1343
  • Ірина Онищук Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-1521-0428
  • Тамара Пагута Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем'янчука, Україна https://orcid.org/0000-0003-3165-0949

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.12.3.37-51

Ключові слова:

дошкільна освіта, воєнне дитинство, діти з особливими освітніми потребами (ООП), інклюзивна освіта, війна, педагогічні стратегії

Анотація

У статті окреслено виклики, з якими стикається українська дошкільна система освіта в часі російсько-української війни, що стосуються організації психолого-педагогічної діяльності з дітьми з особливими потребами (ООП). Представлено стан досліджуваної проблеми у педагогічній науці, охарактеризовано сучасні наукові публікації з проблем інклюзивної освіти та роботи з дошкільниками з інвалідністю у кризових ситуаціях. Наголошено, що діти з інвалідністю найбільше страждають у період війни (збройного конфлікту) з урахуванням фізичних, емоційних, соціальних та інфраструктурних чинників, а саме: обмежений доступ до евакуації та укриття, переривання медичної та реабілітаційної допомоги, психоемоційна нестабільність, часто інформаційна недоступність, втрата інклюзивного освітнього середовища, потреба духовної підтримки і т.п. У дослідженні проведено деякі історичні паралелі щодо воєнного дитинства у роки Другої світової війни та в ХХІ столітті: масові переміщення, психологічні травми, труднощі в наданні освітніх послуг, порушення емоційного зв’язку з батьками через розлуку, втрати тощо. Подано результати опитування педагогів, які працюють в різних регіонах України, щодо реальної картини впровадження інклюзії в дошкільному навчальному закладі в умовах воєнного стану. Запропоновано модель психолого-педагогічної інклюзивної підтримки дошкільників (їхніх родин), які отримали травматичний досвід. Визначено ефективні педагогічні стратегії інклюзивного навчання дитини у дошкільному закладі з урахуванням викликів воєнного стану: травмо-орієнтований підхід до створення безпечних умов, забезпечення індивідуалізації і диференціації виховного процесу, формування інклюзивного освітнього середовища, співпраця з батьками, робота міждисциплінарної команди супроводу та розвиток соціально-емоційного інтелекту під час ігрової діяльності.

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

[1]
Семенова, Н. et al. 2025. Дошкільна освіта і війна: нові стратегії і виклики в умовах інклюзії. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 12, 3 (Вер 2025), 37–51. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.12.3.37-51.

Номер

Розділ

Педагогіка