Основні характеристики процесу моделювання освітніх програм педагогічних напрямів у технічній і професійній освіті
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.12.3.150-168Ключові слова:
інноваційні моделі навчання, розвиток компетентностей, критичне мислення, інновації в освіті, модульний підхідАнотація
У статті висвітлено сучасні підходи до розробки освітніх програм у педагогічній сфері, зокрема у контексті технічної та професійної освіти (ТПО) в Центральній Азії. Представлено результати порівняльного аналізу навчальних програм трьох університетів: Киргизького національного університету імені Ж. Баласагина, Іссик-Кульського державного університету імені К. Тинистанова та Киргизького державного університету імені Арабаєва. Основну увагу в аналізі приділено впровадженню компетентнісних і модульних стратегій, а також використанню інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). У дослідженні застосовано якісну методологію, засновану на аналізі офіційних навчальних програм і відповідних документів. Вони були оцінені за структурним складом, інтеграцією ІКТ та застосуванням компетентнісних і модульних підходів. Аналіз також включав тематичний синтез та інтерпретаційне порівняння для виявлення спільних і відмінних тенденцій у розробці програм. Наукова новизна цього дослідження в тому, що в ньому презентовано нову методологію узгодження освітнього контенту з вимогами середовища цифрової грамотності, потребами ринку праці та інклюзивними педагогічними техніками. При цьому акцентовано, як модульна архітектура може сприяти гнучкості, а навчання на основі компетентностей здатне забезпечити готовність фахівців адаптуватися до мінливих умов. Крім того, у дослідженні наголошено на значенні інформаційно-комунікаційних технологій у підвищенні інтерактивності та доступу до ресурсів, що сприяє залученню студентів та їхньому самостійному розвитку. Результати дослідження підтверджують необхідність розробки навчальної програми, в якій забезпечено баланс між теоретичними знаннями, практичними навичками й технологічними компетенціями. Вказано на необхідності надати рекомендації зацікавленим сторонам на політичному та інституційному рівнях задля поліпшення якості педагогічних програм відповідно до глобальних тенденцій у галузі освіти.




