ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ПОДОЛАННІ НАСЛІДКІВ ПОРУШЕНЬ У СТАНІ ЗДОРОВ’Я ВНАСЛІДОК ВОЄННИХ ТРАВМ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2025.32.5-10Ключові слова:
фізичне виховання, здобувачі вищої освіти, здоров’язбереження, воєнна травма.Анотація
Актуальність дослідження зумовлена потребою у визначенні найбільш ефективних засобів і методів фізичного виховання, яке повною мірою має сприяти виконанню соціального замовлення держави і суспільства на збереження та зміцнення здоров’я студентської молоді під час здобуття освіти, поряд із забезпеченням належного рівня їхньої психофізичного стану. Мета дослідження полягала у виокремленні педагогічних основ забезпечення ефективності фізичного виховання здобувачів вищої освіти після вибухової легкої черепно-мозкової травми (ЧМТ). У реалізації дослідження використано комплекс загальнонаукових теоретичних методів: аналізу, синтезу, систематизації та узагальнення. Результати: з’ясовано, що цілі та завдання фізичного виховання здобувачів вищої освіти за умов тривалого воєнного стану скеровані на поліпшення стану їхнього фізичного та психологічного здоров’я. Головною метою фізичного виховання в разі наявності вибухової легкої ЧМТ є відновлення функції ушкоджених органів і систем усього організму та нормалізація психологічного стану здобувачів вищої освіти. Найоптимальніший шлях досягненні освітніх цілей фізичного виховання полягає у визначенні педагогічних основ, практична реалізація яких забезпечує розв’язання поставлених завдань, скерованих на відновлення стану здоров’я здобувачів вищої освіти після вибухової легкої ЧМТ. Обґрунтований вибір, конструювання й застосування елементів змісту, методів та організаційних форм реалізації педагогічного процесу фізичного виховання для досягнення дидактичних цілей передбачає деталізацію педагогічних умов. Виокремлено педагогічні умови, які визначено як оптимальні: спрямованість змісту занять на розвиток рухової активності здобувачів вищої освіти після вибухової легкої ЧМТ; методичний супровід фізичного виховання здобувачів вищої освіти після вибухової легкої ЧМТ; сформованості знань у питаннях превенції негативних тенденцій у стані здоров’я наслідків вибухової легкої ЧМТ засобами і методами фізичної культури. Окреслено напрями педагогічних підходів у реалізації фізичного виховання студентів після вибухової легкої ЧМТ: навчально-методичне забезпечення, облаштування для корекційно-розвиткових і реабілітаційних занять; фахове кадрове забезпечення, адаптація навчальних програм з урахуванням потреб визначеного контингенту здобувачів вищої освіти.
