ЛІНГВОКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

  • Марія ОЛІЯР доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри початкової освіти та освітних інновацій, Карпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)
  • Лілія КОПЧАК старший викладач кафедри іноземних мов і країнознавства, Карпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ, Україна)

DOI:

https://doi.org/10.15330/msuc.2025.32.92-97

Ключові слова:

компетентнісний підхід в освіті, лінгвокультурологія, лінгвокультура, лігвокультурологічний підхід у мовній підготовці майбутнього педагога, лінгвокультурологічна компетентність, лінгвокультурна компетентність, зміст і структура лінгвокультурної компетентності вчителя.

Анотація

У статті розглядається зміст понять «лінгвокультурологія», «лінгвокультура», «лігвокультурологічний підхід». Визначено суть центрального поняття «лінгвокультурна компетентність педагога» як інтегральної властивості, що характеризує особисті якості вчителя, його здатності, суб'єктний і соціальний досвід, які набуваються в процесі засвоєння системи культурних цінностей і засновані на сукупності знань про культуру, умінь та навичок оперування ними в практичній діяльності, що визначають готовність до активної й ефективної участі в житті сучасного суспільства, до подальшого професійного та особистісного розвитку. Схарактеризовано основні напрями наукового аналізу поняття «лінгвокультурна компетентність»: компетентнісно-культурологічний, комунікативний, лінгвокультурологічний, лінгводидактичний. Розмежовано поняття «лінгвокультурологічна компетентність» та «лінгвокультурна компетентність». Визначено і схарактеризовано взаємопов'язані компоненти лінгвокультурної компетентності педагога, а саме: особистісні якості, лінгвокультурні цінності, знання, вміння й навички, суб'єктний та соціальний досвід, готовність педагога до здійснення особистісно та соціально значущої професійної діяльності на лінгвокультурологічній основі. У результаті аналізу наукових джерел схарактеризовано процес формування лінгвокультурної компетентності студентів, який включає ціннісно-мотиваційний, інформаційно-когнітивний, особистісний, перцептивно-інтерактивний, комунікативно-поведінковий компоненти. Одним із ефективних засобів формування лінгвокультурної компетентності як майбутніх педагогів, так і учнів ЗЗСО визначено художній текст, що є універсальним джерелом адекватного розуміння і осмислення лінгвокультурної картини світу.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

ОЛІЯР, М., & КОПЧАК, Л. (2025). ЛІНГВОКУЛЬТУРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ. Гірська школа Українських Карпат, (32), 92–97. https://doi.org/10.15330/msuc.2025.32.92-97

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають