ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ВИШИВАНКОВИХ ПОДІЙ У СВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2025.32.119-122Ключові слова:
Всесвітній день вишиванки, національна ідентичність, вишиванкові події, українські школи за кордоном, виховний потенціал.Анотація
розкрито особливості відзначення подій, присвячених українській вишиванці, в контексті виховання дітей і молоді. З’ясована, що в дидактичному аспекті культурно-мистецькі заходи такого спрямування наразі малодосліджені. Це підтверджує актуальність порушеної у статті теми. Акцентовано на внеску громадських організацій українців і українських освітніх осередків за кордоном у популяризацію національної культури, зокрема й вишиванки, за межами Батьківщини. Проаналізовано форми проведення таких заходів. Наголошено на різноманітності цих подій. Вони відбуваються у форматі парадів (вишиванкова хода), вишиванкових вечорів (виступи співаків, музичних колективів, частування стравами української кухні), флешмобів, виставок, переглядів фільму про вишиванку, святкових пікніків, забігів у вишиванках тощо. З’ясована, що найпопулярнішими серед них є фестивалі, які відбуваються в різних країнах. Цей формат має багато складових: концерти; майстер-класи для дітей і молоді; благочинні ярмарки; виставки; вікторини, конкурси, квести; спортивні змагання та ін. Наведено приклади таких фестивалів. Простежено, що починаючи з 2022 р. вишиванкові події за кордоном перетворилися на своєрідні маніфестації, учасники яких намагаються привернути увагу світу до війни в Україні. Акцентовано увагу на активній участі українських шкіл за кордоном у заходах з нагоди Всесвітнього дня вишиванки. Наголошено, що завдяки таким заходам українські діти почуваються потрібними за межами Батьківщини та реалізують своє бажання допомагати Україні. Виокремлено основні аспекти виховного потенціалу вишиванкових подій: збереження національної ідентичності; прищеплення шанобливого ставлення до національних традицій; розвиток емпатії; плекання гуманного ставлення до Героїв, які захищають Батьківщину, національні цінності та свободу; розвиток лідерських якостей; формування естетичних смаків; розвиток творчих навичок тощо.
