ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ПРИНЦИПИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ У ПРАЦЯХ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ, КОСТЯНТИНА УШИНСЬКОГО І ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

Array

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15330/obrii.54.1.15-21

Ключові слова:

нова українська школа, реформування освіти, принципи (природовідповідності, розвивального навчання, нерівної рівності), навчання, середня освіта, методологічні принципи

Анотація

У науковій статті досліджується науково-педагогічна спадщина відомих українських педагогів Г. Сковороди, К. Ушинського і В. Сухомлинського в частині фундаментальних принципів педагогіки (природовідповідності, нерівної рівності, розвивального навчання). Аналізуючи розвиток педагогічних поглядів учених щодо природовідповідного, розвивального навчання, автор інтегрує і поглиблює їх, а також дає цим принципам наукове визначення. Зазначається, що між принципами природовідповідності, розвивального навчання, нерівної рівності існують взаємозв’язок і взаємодія. Автор акцентує, що принцип нерівної рівності (Г. Сковорода) досі не був зактуалізованим в українській педагогіці, а саме він дозволяє стверджувати, що за ніяких, навіть ідеальних умов навчання, не вдасться досягти високих навчальних досягнень з усіма учнями. Доведено, якщо цей принцип ігнорувати, то в навчанні учнів домінуватимуть авторитарні методи навчання, тобто школа не буде виконувати однієї зі своїх основних функцій: виховувати й усебічно розвивати учнів. Наголошується, що вище зазначені принципи особливо актуальні в сучасних умовах, коли системно реформується середня освіта за концепцією «Нова українська школа».

Біографія автора

Петро Сікорський

доктор педагогічних наук, професор, почесний академік НАПН України, професор кафедри педагогіки та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка»

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-20

Номер

Розділ

Наукові статті