ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ШКОЛЯРІВ У КОНТЕКСТІ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ ТА ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.15330/obrii.55.2.49-58Ключові слова:
цінності, молодші школярі, мовно-літературна освіта, дистанційне навчання, інформаційні технологіїАнотація
У статті визначено й проаналізовано оптимальні педагогічні умови ефективного формування ціннісних орієнтацій молодших школярів у контексті мовно-літературної освіти в умовах дистанційного навчання. Розглянуто цінності особистості як системну її рису, яка знаходить вияви у процесі діяльності, спрямованій на реалізацію власних та суспільних потреб й інтересів, взаємодії з іншими. Зауважено особливості термінальних та інструментальних цінностей, проаналізовано їх класифікацію за М. Фіцулою. Ефективним засобом формування ціннісних орієнтацій молодших школярів є робота з текстами, опрацювання творів сучасних українських письменників з урахуванням принципів діяльнісного підходу та активним використанням web-сервісів для створення мультимедійного, інтерактивного контенту для комунікації, спільної роботи, візуалізації. У процесі опитування учителів з'ясовано, що більшість з них звертає увагу на формування моральноетичних цінностей в учнів, використовуючи метод бесіди, інтерактивні завдання. Під час дистанційного навчання учителі менше уваги приділяли вихованню, хоч на уроках мовнолітературного циклу інколи обговорювали прочитане й аналізували вчинки й поведінку персонажів, проводили на основі змісту твору морально-етичні бесіди. Визначено, що найчастіше педагоги використовують інформаційні технології як засіб візуалізації матеріалу. Запропоновано й апробовано експериментальну систему формування ціннісних орієнтацій молодших школярів засобами літературних творів та цифрових технологій в умовах дистанційного навчання. Визначено педагогічні умови, за яких формування ціннісних орієнтацій молодших школярів в умовах дистанційного навчання буде ефективним: 1) обов'язковим є врахування основних компонентів сформованості морально-ціннісних орієнтацій молодших школярів: інтелектуального, мотиваційного, діяльнісного; 2) робота з формування морально-ціннісних орієнтацій учнів має проводитися цілеспрямовано і систематично, з урахуванням принципу логічності та послідовності освітнього процесу; 3) активне використання цифрових інструментів та онлайн-ресурсів має бути спрямоване не тільки на досягнення освітніх цілей та навчальної мети, а й на формування ціннісних орієнтацій молодших школярів; 4) теоретичні знання про цінності, норми морально-етичної поведінки мають знаходити втілення у практичній діяльності, щоденній поведінці Як показали результати моніторингу рівня сформованості ціннісних орієнтацій у другокласників до і після формувального етапу експерименту, ця методика є ефективною. В експериментальному 2-Б класі збільшилася кількість учнів із високим рівнем сформованості ціннісних орієнтацій; зросла мотивація до навчання, активізувалася пізнавальна діяльність, підвищився рівень комунікації та взаємодії, а їхня поведінка відповідала морально-етичним нормам значно частіше, ніж до цього. Доведено, що розвивати ціннісні орієнтації здобувача початкової освіти потрібно як в умовах традиційного, так і дистанційного навчання. Цей процес має бути цілеспрямований і систематичний. Активне використання змісту освітнього процесу (на уроках мовно-літературного циклу це фольклор, авторські літературні твори), ефективних методів (інтерактивних, бесіди, творчі підходи) і різноманітних цифрових інструментів та сервісів сприяє вирішенню поставленої проблеми, підвищенню мотивації учнів до засвоєння знань й реалізації їх на практиці у щоденному житті.